• Anonym (Inte missbrukare men nykter ändå)

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

Hej alla.

Måste bara fråga er andra både ni som brukar dricka och ni som inte dricker alls.

Ni som dricker, hur ser ni på människor som mig som tackar nej till ett glas på afterworken eller liknande?

Jag dricker inte av anledningen att jag ser nackdelarna, bakfull, säger saker man inte menar, vikten, träningen blir inte bra och listan kan göras lång med annat.

Detta är ju mitt eget val och jag klankar inte på folk som dricker, däremot så upplever jag att jag blir behandlad som att jag är felande. Folk börjar tala om före detta missbrukare och antyder att det är därför jag tackar nej. Ska jag ens behöva förklara att jag faktiskt inte är före detta narkoman bara för att jag inte vill dricka?

Vill jag inte hänga med på en öl så frågar ingen om jag vill hänga med alls, hänger jag väl med men då tar en cola,är det då fel på mig? Att jag inte dricker blir ett stort samtalsämne liksom. Jag upplever det verkligen så och tycker att det är så tråkigt att känna såhär. Ensamt känns det!

Ni som inte dricker, upplever ni detta eller hanterar ni det på något sätt så att dessa frågor om varför ni inte dricker blir så jobbiga?

• Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött
  • Anonym

Be dom stoppa upp spritflaskan i rosetten !

• Anonym (Nykter)
    Anonym (Inte missbrukare men nykter ändå) skrev 2021-10-04 22:18:37 följande:

Hej alla.

Måste bara fråga er andra både ni som brukar dricka och ni som inte dricker alls.

Ni som dricker, hur ser ni på människor som mig som tackar nej till ett glas på afterworken eller liknande?

Jag dricker inte av anledningen att jag ser nackdelarna, bakfull, säger saker man inte menar, vikten, träningen blir inte bra och listan kan göras lång med annat.

Detta är ju mitt eget val och jag klankar inte på folk som dricker, däremot så upplever jag att jag blir behandlad som att jag är felande. Folk börjar tala om före detta missbrukare och antyder att det är därför jag tackar nej. Ska jag ens behöva förklara att jag faktiskt inte är före detta narkoman bara för att jag inte vill dricka?

Vill jag inte hänga med på en öl så frågar ingen om jag vill hänga med alls, hänger jag väl med men då tar en cola,är det då fel på mig? Att jag inte dricker blir ett stort samtalsämne liksom. Jag upplever det verkligen så och tycker att det är så tråkigt att känna såhär. Ensamt känns det!

Ni som inte dricker, upplever ni detta eller hanterar ni det på något sätt så att dessa frågor om varför ni inte dricker blir så jobbiga?

Jag förstår precis vad du menar. Dricker man inte i dagens samhälle så är man tydligen konstig.

Jag har inte alkohol problem och har aldrig haft heller. Självklart drack jag när jag var yngre men har självt valt att inte dricka när jag blev äldre. Finner ingen mening med att dricka och vakna upp dagen efter och må skit. Jag har valt detta själv och saknar inte skiten heller. Men har märkt att folk tycker man är typ annorlunda för att man inte dricker. Men är det så dom ser det så får dom göra det. Så jag vet precis vad du menar. Var dig själv och bry dig inte om det är mitt råd. Det är dom som har problem som inte kan vara utan alkohol.
  • Anonym (Absolutist)

Jag dricker inte alkohol och har aldrig gjort. Men det är inget problem eftersom jag endast umgåtts med de som inte heller dricker eller endast de som typ tar en öl till maten på restaurang. Jag skulle helt enkelt inte vilja umgås med de som dricker eller befinna mig på såna platser. Fulla människor är ju asjobbiga! 

• Anonym (Matilda)

Jag har aldrig haft några problem med det. Kanske för att jag inte gör ett statement av det. Om jag nån gång får frågan så svarar jag bara att det inte är min grej men att jag gärna går ut ändå och mer än gärna festar i alla fall.

Jag har varit ute många gånger där folk inte ens reflekterat över att jag är nykter förrän vi ska hem och jag kör. Alla har varit helt övertygad om att jag festat lika mycket som dom under kvällen.

Jag gör det inte till en grej, är alltid med på fester och bjudningar, tackar aldrig nej till folk som vill ha med mig ut på olika saker osv och mina alkoholvanor är aldrig nåt som diskuteras.

Anledning till att jag inte dricker är min ensak men vet att det provocerar och därför väljer jag att inte ens prata om det.

• Anonym (von Fiin)

Ja, människor som dricker för att plåstra om sin usla självkänsla har ofta svårt med att andra inte dricker.

För oss andra spelar det ingen roll. Jag har flera vänner som har lika många olika anledningar till att inte dricka (medicinering, alkoholism i familjen, går bärsärk av alkohol, allergisk mot alkohol o.s.v.) och det är bara ingen grej i vår bekantskapskrets. Det är extremt ohyfsat att tjafsa med människor om deras dryckesval.

Man märker även vilken kvalitet det är på folk när de har bröllop eller fylla- jämntfest och det hos vissa inte finns någon tanke alls bakom det alkoholfria. Eftersom de är helt inkapabla att tänka ut att vuxna kan uppskatta passande alkoholfria drycker till maten och inte vill bälga i sig cola till viltsteken eller havskräftsoppan som deras överviktiga ungar.

En god värd kan tillgodose den vuxna smaken även då den inte innefattar alkohol.

• linani

Alkoholnormen är stark i vårt samhälle, så det är inte konstigt att folk blir nyfikna när man avviker från den. Ungefär som att gärna vilja veta varför någon inte äter kött, inte har barn, inte använder Facebook, osv.

Jag tycker inte det är märkligt att fråga, tvärtom känns det som en förutsättning för hela mänskligheten att vi är engagerade i varandra.

Men träffar du hela tiden nya människor som du måste förklara dig för? I såna fall kan du väl säga en nödlögn att du ska köra bil imorgon bitti, att du inte gillar smaken, vad som helst som inte leder till diskussion.

Om det är något sånär samma personer tycker jag bara att du kan be dom sluta ifrågasätta, och respektera dina val. Gör dom inte det låter de som dåliga vänner.

Jag tycker själv inte det är svårt om jag avstår alkohol. Brukar bara säga "jag är inte sugen" och så är det bra med det. Mest fånigt att många direkt förutsätter att jag är gravid..

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mja)
    linani skrev 2021-10-04 23:06:42 följande:

Alkoholnormen är stark i vårt samhälle, så det är inte konstigt att folk blir nyfikna när man avviker från den. Ungefär som att gärna vilja veta varför någon inte äter kött, inte har barn, inte använder Facebook, osv.

Jag tycker inte det är märkligt att fråga, tvärtom känns det som en förutsättning för hela mänskligheten att vi är engagerade i varandra.

Men träffar du hela tiden nya människor som du måste förklara dig för? I såna fall kan du väl säga en nödlögn att du ska köra bil imorgon bitti, att du inte gillar smaken, vad som helst som inte leder till diskussion.

Om det är något sånär samma personer tycker jag bara att du kan be dom sluta ifrågasätta, och respektera dina val. Gör dom inte det låter de som dåliga vänner.

Jag tycker själv inte det är svårt om jag avstår alkohol. Brukar bara säga "jag är inte sugen" och så är det bra med det. Mest fånigt att många direkt förutsätter att jag är gravid..

Men vissa saker av de du listar är ju känsligt; eller kan vara det. Att någon inte har barn kan ju vara hyperkänsligt för den som kanske precis givit upp efter 10 års kamp. Skälet att inte dricka kanske är något personen inte vill vara öppen med än. Måste man fråga om allt?
  • Anonym (Elin79)

Jag tycker absolut ingenting om det. Jag sköter så att säga mitt och struntar i andra. På samma vis som jag struntar i om du går ut i oktober utan jacka eller väljer att ha en blå t-shirt även om jag själv hade valt en röd.
    Däremot, och detta är bara min egen erfarenhet, är det ofta så att den som väljer att tacka nej och beställer en cola istället gör värsta grejen av det. Talar om att "för jag dricker ju inte alkohol" (-nähe? och?). Och sen vill att man frågar, vilket vissa då gör, och sen blir det diskussion om det i 45 min.
    Den biten kan jag vara utan. Du vill inte dricka alkohol - fine. Du kanske har småbarn som är vakna halva natten, du har dåliga erfarenheter, du gillar inte smaken eller du är nykterist. För mig är det egalt.
    På samma vis som att den som valt att gå ut utan jacka i oktober inte berättar det för alla när man ses på AW; såg ni ? Jag kom precis hit UTAN JACKA.

• Anonym (Fia)

Den här typen av attityder ligger till mesta del bakom varför det finns en hel del som är "anti" (på samma sätt som många har svårt med veganer): 

Anonym (von Fiin) skrev 2021-10-04 22:59:57 följande:
    Ja, människor som dricker för att plåstra om sin usla självkänsla har ofta svårt med att andra inte dricker.

För oss andra spelar det ingen roll. Jag har flera vänner som har lika många olika anledningar till att inte dricka (medicinering, alkoholism i familjen, går bärsärk av alkohol, allergisk mot alkohol o.s.v.) och det är bara ingen grej i vår bekantskapskrets. Det är extremt ohyfsat att tjafsa med människor om deras dryckesval.

Man märker även vilken kvalitet det är på folk när de har bröllop eller fylla- jämntfest och det hos vissa inte finns någon tanke alls bakom det alkoholfria. Eftersom de är helt inkapabla att tänka ut att vuxna kan uppskatta passande alkoholfria drycker till maten och inte vill bälga i sig cola till viltsteken eller havskräftsoppan som deras överviktiga ungar.

En god värd kan tillgodose den vuxna smaken även då den inte innefattar alkohol.
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-04 23:14:43 följande:
    Ja, jag låtsasdricka. Fegt nog.
    Jag orkar inte med tråkiga diskussioner om varför jag inte vill dricka nervgift så att hjärnan blir bedövad och allt känns annorlunda.
    Jag beställer vin, öl, drinkar, alkoholfritt i smyg,
    När det är dags att åka hem försvinner jag smidigt i fyllesnacket och tar min bil jag ställt i närheten :)
    Sen verkar det vara en del som tror att dricka alkohol=dricka mycket och bli full, har aldrig stött på vuxna människor som reagerat på att någon inte dricker sig full, bara i enstaka fall på de som är absolutister och inte är smidig med det (på samma sätt som predikande lchf:are stöter på problem om de gör en stor grej av det och är super petig med detaljerna, medans ingen vettig människa reagerar på att någon inte äter av potatisen).

Det blir lätt en slags fixering vid just alkohol och att det görs till statements, men det gäller i princip allt man gör som är avvikande, speciellt om folk inte riktigt förstår "varför". Vill du vara riktigt, riktigt kontroversiell, prova att ha ett arbete där du äter frukost med andra och att inte dricka, kaffe, te, choklad eller juice utan vilja ha vatten! Då kommer du verkligen stöta på något som nästan ingen kommer acceptera (och det är många gånger nästan omöjligt att få ett glas kranvatten om det inte är en situation där du helt enkelt kan gå att ta det själv). 

Det hör till det "vanliga" att vuxna använder alkoholhaltiga drycker som måltidsdryck och i sociala sammanhang på kvällstid även om det inte är lika mycket norm i Sverige som i många andra länder. Normen har dock försvagats och det finns mycket mer alkoholfria alternativ idag än förr (precis som det finns mycket mer vegetariska alternativ än när jag var vegetarian i tonåren). 

Gör ingen grej av det TS så kommer det nog inte heller bli en grej i någon större utsträckning. Du behöver ju inte påpeka det alls om det inte är någon annan som beställer/bjuder/etc. Säger någon mot förmodan något ändå, svara bara att "nä jag är inte så förtjust i det" och fortsätt att prata om något annat snarare än "nej jag har som princip att aldrig dricka alkohol" så är det än mindre risk att någon går in på missbruksspårs diskussionen. 

Har i största delarna av mitt liv inte inmundigat mer alkohol än i snitt 1 glas vin vart annat år och verkligen inte upplevt det som något problem eller att någon trott jag haft tidigare missbruksproblem. Har det av någon anledning varit en diskussion runt alkoholkonsumtion har jag nämnt jag inte dricker så ofta/mycket då jag har en lite dålig lever efter en körtelfeber i tonåren och att det inte är värt att känna sig bakfull efter bara ett glas. Ingen har någonsin reagerat på det heller, möjligen "nä, det måste vara tråkigt" och så är det inte mer med det. 

Men om du har för vana att besvara inbjudningar till AW med att "jag dricker inte alkohol, är det ok att jag hänger med ändå?" eller liknande är det mycket större risk att någon reagerar och undrar varför än om du helt sonika beställer en alkoholfri öl, drink eller bara läsk väl på plats. För att inte tala om de som har en liknande attityd som ovan och orerar om folks överviktiga ungar, eller vill påpeka för folk att det minsann är nervgift, ja då får man räkna med att risken att man blir social paria är stor på samma sätt som veganer som gärna vill påpeka att de "inte äter lik" eller hur mycket hälsosammare de självklart är än alla andra med sitt val. Tyvärr kan det ju dock vara så att ibland är en del lite defensiva från början om de stött på alltför många av de som trycker sina val i ansiktet på folk på det sättet. Är man den som avviker från "normen" blir det automatiskt ett lite större "ansvar" i det mellan mänskliga samspelet för att det ska hållas smidigt, väljer man att inte göra det får man räkna med lite mer "motstånd och gnissel". Man kan tycka vad man vill om det är rätt eller fel, men det är en högst normal konsekvens. 

Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött