Inlägg från: Anonym (Mja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mja)

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

linani skrev 2021-10-04 23:06:42 följande:

Alkoholnormen är stark i vårt samhälle, så det är inte konstigt att folk blir nyfikna när man avviker från den. Ungefär som att gärna vilja veta varför någon inte äter kött, inte har barn, inte använder Facebook, osv.

Jag tycker inte det är märkligt att fråga, tvärtom känns det som en förutsättning för hela mänskligheten att vi är engagerade i varandra.

Men träffar du hela tiden nya människor som du måste förklara dig för? I såna fall kan du väl säga en nödlögn att du ska köra bil imorgon bitti, att du inte gillar smaken, vad som helst som inte leder till diskussion.

Om det är något sånär samma personer tycker jag bara att du kan be dom sluta ifrågasätta, och respektera dina val. Gör dom inte det låter de som dåliga vänner.

Jag tycker själv inte det är svårt om jag avstår alkohol. Brukar bara säga "jag är inte sugen" och så är det bra med det. Mest fånigt att många direkt förutsätter att jag är gravid..

Men vissa saker av de du listar är ju känsligt; eller kan vara det. Att någon inte har barn kan ju vara hyperkänsligt för den som kanske precis givit upp efter 10 års kamp. Skälet att inte dricka kanske är något personen inte vill vara öppen med än. Måste man fråga om allt?
  • Anonym (Mja)

Fast alla som dricker alkohol är heller inte smidiga mot de som väljer bort av olika skäl.

Har varit med i sammanhang där det tydligt ska markeras mot den som inte dricker att JA HÄR ÄR DÅ DET ALKOHOLFRIA ALTERNATIVET med en lång utläggning. Och med medföljande diskussioner av övriga närvarande om hur bra det är att det ju finns alkoholfritt, att det minsann inte ska behöva vara en grej att vilja ha det (nej, inte innan du började prata 15 min om det) och hur de också känner nån annan som inte dricker.

Så det är inte alltid så att det är den som inte dricker som drar upp det hela och gör det till en stor sak heller. Ibland är det tvärtom.

Det bästa vore väl att det helt enkelt bara fanns alkoholfritt och alkoholhaltigt och så valde folk vad de ville utan att det behövde bli en grej?

• Anonym (Mja)
    linani skrev 2021-10-05 15:10:33 följande:

Måste och måste, man måste ingenting, men nu är det ju så det ser ut. Människor är nyfikna på varandra. Det är betydligt enklare att förändra hur man själv reagerar och agerar på saker, än att försöka förändra hur resten av världen beter sig.

Om det är vänner, nära kollegor, osv tycker jag absolut man kan lyfta den generella diskussionen kring att vissa frågor inte känns okej att ställa. Men det känns som ett arbete i motvind att uppfostra alla vuxna i sin omgivning.

Nä, jag håller inte med. En del saker får man hålla tand för tunga för. Det är många som mår dåligt av barnfrågor, på riktigt. Att svara på varför man inte dricker alkohol kan vara extremt känsligt för en som precis slutat. Inte frågar man vad någon röstat på eller vad för lön nån har, just för att slippa komma in i debatter.

Tycker folk kan lära sig hyfs.
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 13:08:26 följande:

Men vad är problemet att benämna något som är alkoholfritt som just alkoholfritt?

Du beställer ju alkoholfritt för att få just alkoholfritt. Gå inte ut på krogen och drick alkoholfritt om du skäms så mycket över det.

Vet du hur många som dricker alkoholfritt eller? Du är LÅNGT ifrån ensam.

Men problemet är ju att de särbehandlar de som beställer det, ser du inte vad som folk skriver?

De pekar ut den som tar alkoholfritt tydligt. Oavsett skälet är det inte alltid så kul att bli utpekad som särlingen i gruppen. Är man ny in i en grupp kan det ge massor av frågor eller funderingar hos de andra som man kanske vill undvika.

Inte så alla andras dryckesval tydligt poängteras så varför behöver det alkoholfria göra det?

Du kanske aldrig varit i en grupp där det funnits nyfikna människor som inte kan hålla sig från att högljutt kommentera såna saker, särskilt om de slva blrjat bli lite onyktra. Tänk om då skälet att person X inte dricker är att hon är nygravid och inte vill att det ska spekuleras i det pga tidigare missfall?

Det är väl bara att servera utan att kommentera, eller varför måste man peka ut den som inte tar alkohol specifikt? Vad är poängen?
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 14:32:09 följande:

Nej de särbehandlar inte folk som beställer alkoholfritt. Då har du hjärnspöken, dvs röster i ditt huvud som inte finns på riktigt.

Ny i en grupp!? Ja det är väl en orsak till att INTE dricka. Vem vill visa sig full det första man gör i en ny grupp med främmande människor? Det är pinsamt och kan vara ett tecken på missbruksproblematik.

Gravid och tacka nej till alkohol? Ursäkta men vad är det för bortförklaring med tidigare missfall som gör det jobbigt att dricka alkoholfritt? Hur mycket söp den här kvinnan innan graviditeten, då det blir spekulationer om hon är nykter en kväll på krogen? Hade jag sett en människa som alltid drack och plötsligt slutade hade jag tänkt:

1. Människan har tagit tag i sitt liv - bra val.

2. Hon har börjat med antabus och fått hjälp - bra val.

Allvarligt, något som är typisk för missbrukare är att alltid påstå att de blir särbehandlade, tycker synd om sig själv mm. Jag vet och känner igen detta beteende, har en väninna (föredetta) som var smygalkoholist i flera år tills vi upptäckte att hon var fullblodsalkoholist. Noll ansvarstagande. Och oavsett vad andra gör, är det någon annans fel och oj oj det är så synd om dom - alla är dumma bla bla.

Du ser verkligen inte de problem eller liknande som någon som inte dricker får. Det är samma sak som någon som är vegan får, där det ska pekas ut och kommenteras om personens val. Gärna med samma gamla trötta gliringar.

Tror inte vi kommer längre.

Man måste inte vara straight edge eller alkoholist för att tycka att det är jobbigt eller bara tröttsamt att ens val ska kommenteras. Man kanske bara vill slippa få kommentarer. Att för trettionde gången kommentera att man valt att äta eller dricka på ett visst vis är tröttsamt. Och ja, det händer. Har det inte hänt dig, grattis. Men det händer.

Och detta med att vara gravid och sluta dricka är ju en grej som lyfts massor av gånger. Se dig om, finns säkert massa trådar bara här hur man ska bete sig för att undvika att få frågor.

Men jag tror inte vi kommer längre i vår diskussion här eftersom vi inte ser detta alls på samma vis.
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-06 14:35:42 följande:

Det är precis så jag känner. På AW eller företagsgrejer orkar jag inte med frågor. Jag vill bara vara bekväm. Jag undrar ju inte va andra har i glasen. Men alla vill veta varför jag har det jag har. Därför skulle det vara bekvämt om servitrisen kunde säga bara - varsåjävlagod!

Varför ens kommentera min åsikt med att jag borde byta vänner eller umgänge. Jag trivs med att ha det såhär. Jag vill låtsas supa. Jag kanske inte är mogen i min process. Eller så orkar jag inte förklara tusen gånger. Det här är enklare. Om inte servitrisen skulle skrika ut det. Haha.

Man måste inte orka med frågor varje gång. Oavsett skäl att avstå. Även om skälet bara är så enkelt att man inte vill dricka mer för att man tröttnat på känslan av det. Så kanske man bara inte vill behöva förklara det varje gång det är AW eller företagsaktivitet eller liknande saker. Man kanske bara vill ha en kul kväll, lite avslappnat, utan att bli förmålet av intresse i gruppen.
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 14:56:27 följande:

Föremål för gruppen för att man dricker alkoholfritt? Vem tror du att du är helt ärligt? Madonna som jagas av paparazzi som fotar och diskuterar om du dricker en latte?

Kan säga att det är dina hjärnspöken. Du är ju fortfarande nykter fast du dricker alkoholfritt.

Eller spelar du full och låtsas dricka en starköl?

Tror du gör bäst i att gå och prata med någon om din paranoia. För din egen skull.

Äh lägg ned. Du har ju inte varit i min grupp så hur kan du uttala dig? Vem tror du att DU är? Allvetande?

Det kommer frågor om varför jag tar alkoholfritt. Det kommer kommentarer och utläggningar om någons bekant som också inte dricker och hur okej det är att inte dricka (eh ja tack, liksom?). Det startas diskussioner om hur alkoholfria alternativ utvecklats genom åren.

Bara för att det inte händer i din grupp betyder det inte att det inte händer alls.
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 15:53:42 följande:

Så med andra ord kan man konstatera att du dricker alkoholfritt för att du vill få uppmärksamhet. Och det funkar dåligt.

Du får nog ta i med mer drastiska metoder som att lägga dig på golvet och skrika i tex en matbutik tror jag. Då får du iallafall mer uppmärksamhet än vsd du får av att dricka alkoholfritt.

Så pass vanligt med alkoholfritt så det är inget "utstickare" idag direkt.

Ser du inte på svaren i tråden att det är flera som blir ifrågasatta när de inte dricker alkohol? Varför bortser du helt från dessa personers upplevelser och hävdar att det inte händer?
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 18:47:18 följande:

Men varför skulle just folk spekulera i om du dricker alkoholfritt menar du? Enda anledningen jag kan komma på är att du alltid dricker alkohol och det därför chockar folk om du dricker alkoholfritt.

Hur många som helst dricker alkoholfritt idag. Det är ingen grej. Flera här har kommenterat att de inte blir ifrågasatta. Så det låter konstigt att du blir det.

Ja, det låter som att du har problem med alkohol när det är en så stor grej för dig med just "alkoholfritt".

Men flera här har ju också kommenterat ATT de blir ifrågasatta. Så det är väl inte så konstigt då, mer än att olika personers umgängen reagerar olika? Människor är olika.
  • Anonym (Mja)
    Smörblomman1989 skrev 2021-10-06 20:47:07 följande:

Men vill du med ut eller inte? Vill du det svarar du jakande, sedan beställer du vad du vill när ni väl är ute. Vill du inte så tackar du bara nej. Varför börjar du alls dra upp huruvida du dricker alkohol eller inte..? Det är nog just detta som är grejen. Många som väljer att inte dricka alkohol nämner det, när det egentligen inte behövs, och blir sedan förnärmade om någon frågar något (mest troligt av artighet, egentligen).

Själv kan jag räkna på en hand de senaste gångerna jag druckit något alkoholhaltigt sedan jag fyllde 18. ALDRIG har jag fått frågan om varför - FÖR JAG HAR INTE TAGIT UPP DET. På samma sätt som jag inte tagit upp varför jag inte äter kött, eller varför jag sällan äter något sött. Vill jag med ut följer jag med, ingen bryr sig om vad andra beställer förrän de början göra världarnas grej av det...

Jag tar inte heller upp att jag extremt sällan dricker något alkoholhaltigt. Beställer in något annat jag tror passar till maten. Ändå har jag fått frågor om varför och fått långa utläggningar om hur de andra känner andra som också inte dricker och hur det såklart är okej att inte dricka och att de kanske också borde dricka alkoholfritt egentligen och, och och.... Har råkat ut för att folk gått igenom dryckesmenyn och pekat ut de alkoholfria alternativen inför alla för atr jag ju ska få något jag med.

Och jag försöker alltså att verkligen inte göra en grej av att jag allt som oftast tar alkoholfritt.

Så ja....
  • Anonym (Mja)
    Smörblomman1989 skrev 2021-10-06 22:40:42 följande:

Om någon bjuder med dig på aw/en öl efter jobbet, gör du då en poäng av att det går inte för du dricker inte alkohol (för att sedan förfäras om någon frågar något på det) eller tackar du simpelt ja/nej?

Nej, jag gör ingen poäng av det. Tackar ja eller nej beroende på om jag kan/vill vara med eller inte.
  • Anonym (Mja)
    fjanten skrev 2021-10-07 13:07:06 följande:

Jag undrar samma sak... Man märker ju överhuvudtaget sällan om andra dricker alkoholhaltiga drycker eller inte. Jag har ändå fyra graviditeter i bagaget och har hållit mig till alkoholfritt på alla möjliga tillställningar utan att någon alls har reflekterat över det (innan graviditeterna var kända). Det är ju bara om man gör en "grej" av det som frågor kommer.

Men det är ju inte det för alla uppenbarligen. Jag gör ingen grej av det alls. Får ändå frågor när jag tar alkoholfritt. Får ändå att folk börjar sen diskutera det sinsemellan.

Så det är ju inte att alla har samma upplevelse.
Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött