Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 14:32:09 följande:
Nej de särbehandlar inte folk som beställer alkoholfritt. Då har du hjärnspöken, dvs röster i ditt huvud som inte finns på riktigt.
Ny i en grupp!? Ja det är väl en orsak till att INTE dricka. Vem vill visa sig full det första man gör i en ny grupp med främmande människor? Det är pinsamt och kan vara ett tecken på missbruksproblematik.
Gravid och tacka nej till alkohol? Ursäkta men vad är det för bortförklaring med tidigare missfall som gör det jobbigt att dricka alkoholfritt? Hur mycket söp den här kvinnan innan graviditeten, då det blir spekulationer om hon är nykter en kväll på krogen? Hade jag sett en människa som alltid drack och plötsligt slutade hade jag tänkt:
1. Människan har tagit tag i sitt liv - bra val.
2. Hon har börjat med antabus och fått hjälp - bra val.
Allvarligt, något som är typisk för missbrukare är att alltid påstå att de blir särbehandlade, tycker synd om sig själv mm. Jag vet och känner igen detta beteende, har en väninna (föredetta) som var smygalkoholist i flera år tills vi upptäckte att hon var fullblodsalkoholist. Noll ansvarstagande. Och oavsett vad andra gör, är det någon annans fel och oj oj det är så synd om dom - alla är dumma bla bla.
Du ser verkligen inte de problem eller liknande som någon som inte dricker får. Det är samma sak som någon som är vegan får, där det ska pekas ut och kommenteras om personens val. Gärna med samma gamla trötta gliringar.
Tror inte vi kommer längre.
Man måste inte vara straight edge eller alkoholist för att tycka att det är jobbigt eller bara tröttsamt att ens val ska kommenteras. Man kanske bara vill slippa få kommentarer. Att för trettionde gången kommentera att man valt att äta eller dricka på ett visst vis är tröttsamt. Och ja, det händer. Har det inte hänt dig, grattis. Men det händer.
Och detta med att vara gravid och sluta dricka är ju en grej som lyfts massor av gånger. Se dig om, finns säkert massa trådar bara här hur man ska bete sig för att undvika att få frågor.
Men jag tror inte vi kommer längre i vår diskussion här eftersom vi inte ser detta alls på samma vis.