• Anonym (Inte missbrukare men nykter ändå)

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

Hej alla.

Måste bara fråga er andra både ni som brukar dricka och ni som inte dricker alls.

Ni som dricker, hur ser ni på människor som mig som tackar nej till ett glas på afterworken eller liknande?

Jag dricker inte av anledningen att jag ser nackdelarna, bakfull, säger saker man inte menar, vikten, träningen blir inte bra och listan kan göras lång med annat.

Detta är ju mitt eget val och jag klankar inte på folk som dricker, däremot så upplever jag att jag blir behandlad som att jag är felande. Folk börjar tala om före detta missbrukare och antyder att det är därför jag tackar nej. Ska jag ens behöva förklara att jag faktiskt inte är före detta narkoman bara för att jag inte vill dricka?

Vill jag inte hänga med på en öl så frågar ingen om jag vill hänga med alls, hänger jag väl med men då tar en cola,är det då fel på mig? Att jag inte dricker blir ett stort samtalsämne liksom. Jag upplever det verkligen så och tycker att det är så tråkigt att känna såhär. Ensamt känns det!

Ni som inte dricker, upplever ni detta eller hanterar ni det på något sätt så att dessa frågor om varför ni inte dricker blir så jobbiga?

• Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Inställning) skrev 2021-10-05 21:55:54 följande:
    Nu finns det ju ett mellanting mellan att dricka så man ser nackdelarna du ser ts (bakfylla, påverkad träning och vikt) och att inte dricka alls. Jag tar gärna ett glas eller två. Ibland dricker jag inte alls, och aldrig fått några kommentarer. Tror det beror mycket hur man själv uppträder.
    Samma här
  • Um Hamza

T.o.m min barnmorska frågade mig på inskrivningsamtalet om jag haft alkoholproblem tidigare, när jag svarade att jag inte druckit alls senaste året. Det var tydligen jättekonstigt. Inte så konstigt tycker jag när det varit corona, jag sitter med en ettåring i knät och är gravid igen. Behöver inte alkohol och har definitivt haft fokus på helt andra saker i år!

• Glinda från Oz

Jag beställer alkoholfritt vin, öl och cider i smyg, det ser ut som de andras så man slipper frågorna. På fester tar jag med mig glasflaskor med cider, ingen lägger märke till att det står 0% på dem, alkoholfritt vin funkar inte eftersom många vill smaka. Tyvärr tror många att man gör ett statement om man dricker cola fast man inte sagt ett pip. Jag vet inte hur många som spänt ögonen i mig och frågat om jag tycker de är dåliga människor som dricker. 

• Anonym (Lina)
    Um Hamza skrev 2021-10-05 22:00:12 följande:

T.o.m min barnmorska frågade mig på inskrivningsamtalet om jag haft alkoholproblem tidigare, när jag svarade att jag inte druckit alls senaste året. Det var tydligen jättekonstigt. Inte så konstigt tycker jag när det varit corona, jag sitter med en ettåring i knät och är gravid igen. Behöver inte alkohol och har definitivt haft fokus på helt andra saker i år!

Ojdå, men ser du alkoholiserad ut? När hon ställde en sån fråga? Alkoholproblem syns ju ofta på hyn mm.. lät ju inte så förtroendeingivande om hon frågar folk som inte ser alkoholiserade ut sånt :/

Länge sen jag var på inskrivning nu men var knappt jag fick någon fråga om alkoholintag. Däremot en lektion om löpträning och att jag skulle pausa och vila om jag fick sammandragningar. Min bm fick för sig att jag sprang ett maraton/dag. Nu löptränade inte jag då utan enbart styrke och promenader. Men informationen hade jag ju nytta av ändå.

Men förstår att de kanske inte alltid lyssnar på en utan "bildar sin egen uppfattning".
  • Silverjenny

Jag tycker det inte är ett problem när man är på restaurang eller ute på dansställen, då väljer var och en bara det man vill dricka vare sig det är alkoholfri öl eller läsk, eller ett glas vin eller en drink. Det syns inte på en drink om den är alkoholfri eller inte. Men på privatfester är det svårare. Blir man bjuden på middag hemma hos någon är det oftast vin till maten och de har inte planerat för något alkoholfritt om man inte uttryckligen sagt att man inte dricker alkohol. Eller så får man dricka söt läsk, samma som de köpt till barnen. Samma sak om man bjuder hem någon till sig själv så förväntar de sig att få vin till maten, annars framstår man som snål. Och i min vanliga vänskapskrets är det inga problem att vara nykter på en fest men jag har andra vänner och släktingar som sätter likhetstecken mellan fest och fylla, kan man inte "festa loss" är man tråkig och förstör stämningen lite.

Jag dricker alkohol men avskyr fulla människor och blir aldrig berusad själv. Tyvärr är alkoholkulturen stark i vårt samhälle. Jag har bott i muslimska länder och en sak jag verkligen uppskattar med det är just att det inte tas för givet att det ska drickas alkohol stup i kvarten. T.o.m på födelsedagskalas för barn som här i Sverige, eller helt givet att studenter ska firas genom att hänga champagneflaskor runt halsen. Jag gjorde det själv på min student men det är ju helt galet när man tänker efter.

• Um Hamza
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 04:36:35 följande:

Ojdå, men ser du alkoholiserad ut? När hon ställde en sån fråga? Alkoholproblem syns ju ofta på hyn mm.. lät ju inte så förtroendeingivande om hon frågar folk som inte ser alkoholiserade ut sånt :/

Länge sen jag var på inskrivning nu men var knappt jag fick någon fråga om alkoholintag. Däremot en lektion om löpträning och att jag skulle pausa och vila om jag fick sammandragningar. Min bm fick för sig att jag sprang ett maraton/dag. Nu löptränade inte jag då utan enbart styrke och promenader. Men informationen hade jag ju nytta av ändå.

Men förstår att de kanske inte alltid lyssnar på en utan "bildar sin egen uppfattning".

Haha, det hoppas jag verkligen inte. Folk brukar tro att jag är yngre än min ålder tex. Men jag har en ungdomlig och lite alternativ frisyr, piercingar och tatueringar om nu det kan påverka. Kändes inte som hon trodde på att jag aldrig varit intresserad av droger heller. Det kvittar väl mig, jag är högutbildad med fast jobb och stora vältartade barn, aldrig varit i kontakt med soc eller liknande så är inte marginaliserad på något vis, och varken jag eller min sambo är några paryprissar. Så jag vet ju hur mitt liv ser ut oavsett hennes fördomar.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-06 12:01:12 följande:

Precis så!! Det där är jag rädd för varje gång!

Servitrisen gör en BIG deal av det! Serverar alla me det varsågod. Och mig med ?Hääääär har vi det ALKOHOLFRIA?! Varför? Varför? Varför? Jag måste ringa och fråga restaurangen!!????

Sist gick jag direkt till baren och sa som det var, ?kan ni hälla upp alkoholfritt i ett glas åt mig för jag låtsas dricka för att slippa frågor från sällskapet?. De skrattade men förstod!

Är du nykter alkoholist idag? Starkt jobbat av dig isåfall. Alla tål inte alkohol.

Den som ser problemet här är ju bara du själv, med att andra får veta att du dricker alkoholfritt. Jag tror inte du ska bry dig särskilt mycket om det för du är nog den enda som bryr dig.

Beställer jag en alkoholfri drink, då dubbelfrågar jag ofta högt när servitrisen kommer med drinken till bordet "Visst är den här alkoholfri?".

Det är ju skitkonstigt om servitriser ska komma och viska "häääär är din drink" och som smyga med det. Jag hade snarare blivit förbannad och trott att jag var någon med alkoholproblem som hade abstinens när jag såg andra dricka.

Har en väninna som är alkoholist, nykter oftast men fått några återfall. Hon resonerar precis som dig. Att det är någon hemlighet att hon dricker alkoholfritt. Var först då jag förstod att hon verkligen har problem med alkohol. Hon får abstinens bara hon ser ett vinglas.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött