• Anonym (Inte missbrukare men nykter ändå)

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

Hej alla.

Måste bara fråga er andra både ni som brukar dricka och ni som inte dricker alls.

Ni som dricker, hur ser ni på människor som mig som tackar nej till ett glas på afterworken eller liknande?

Jag dricker inte av anledningen att jag ser nackdelarna, bakfull, säger saker man inte menar, vikten, träningen blir inte bra och listan kan göras lång med annat.

Detta är ju mitt eget val och jag klankar inte på folk som dricker, däremot så upplever jag att jag blir behandlad som att jag är felande. Folk börjar tala om före detta missbrukare och antyder att det är därför jag tackar nej. Ska jag ens behöva förklara att jag faktiskt inte är före detta narkoman bara för att jag inte vill dricka?

Vill jag inte hänga med på en öl så frågar ingen om jag vill hänga med alls, hänger jag väl med men då tar en cola,är det då fel på mig? Att jag inte dricker blir ett stort samtalsämne liksom. Jag upplever det verkligen så och tycker att det är så tråkigt att känna såhär. Ensamt känns det!

Ni som inte dricker, upplever ni detta eller hanterar ni det på något sätt så att dessa frågor om varför ni inte dricker blir så jobbiga?

• Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-06 12:42:48 följande:

Ja, nykterist nuförtiden.

Servitrisen behöver inte viska. Hon får gärna skrika -varsågod, här är din drink (eller ditt vin. Din öl)

Men hon serverar ju ingen annan med -varsågod, här har du din alkoholhaltiga drink. -Varsågod, din starköl, 5,6 procent alk.

De gör ofta en grej av det. Pratar gärna högt om det. De borde servera allt likadant! -varsågod, din paj. Inte -varsågod, din kalorisnåla alternativa paj. Säg vad den heter bara. Hur svårt är det att fatta lite utanför sin egen planet?

Varför jag väljer att inte berätta, är för att folk blir så jävla obekväma. Jag har själv varit en sådan. Som vill dricka och slappna av, vill inte ha med en nykter tråkmåns som observerar varenda fyllesnack.

Jag gör det för att smälta in. Jag har varit nykter i 2 år och märkt att när jag sagt att jag inte dricker, så är jag inte lika välkommen på fester, Aw mm. Så, jag fortsätter ljuga, så att jag kan vara en o gänget på AW, skråla och ha roligt! Haha!

Vad menar du nu? Du påstår alltså att om man är nykter så är man en tråkmåns som observerar fyllesnack.

Nu säger du ju emot dig själv. Du är ju nykter om du dricker alkoholfritt, oavsett om dina vänner ser din alkoholfria drink eller inte. Så fast du är nykter, om dina vänner TROR att du dricker alkohol, DÅ är du inte längre en tråkmåns som observerar fyllesnack?

Hur ska du ha det nu? Du är ju nykter så länge du inte dricker alkohol, hur blir du "rolig" hos dina vänner bara för att du är hemlig med att dricka alkoholfritt?

Tror du inte det syns på en person som är påverkad eller inte? Kan tala om att det gör det.

Du måste jobba med dig själv. Det är DU som har bilden att man är en tråkmåns nykter. Ingen annan. Din besatthet av alkohol är som att vara besatt av att ha en rosa tröja på sig varje fredag för att det bringar tur.
  • LFF

Dricker typ aldrig och när jag dricker så är det endast söt cider (om det finns rätt märken, dvs Briska eller Somersby). Tycker inte om smaken av alkohol. Vin och öl luktar inte gott och smakar som det luktar. 

Visst, det var problematiskt när man var ung eftersom "alla" skulle försöka få en att smaka på vad det nu var de drack men redan då var jag bestämd med att jag inte skulle göra det. Accepterade de inte ett nej så vände jag och gick därifrån till någon annan jag kände (oftast var det okända som försökte få en att dricka nåt skit, mina vänner har alltid accepterat att jag inte dricker). 

Nu är jag snart 45 (om ett par veckor)och det är inte en jävel som bryr sig om om jag dricker läsk eller cider (nej, alkoholfritt vin eller öl luktar och smakar lika illa som det med alkohol i). Blir medbjuden på AW lika ofta som de som dricker alkohol. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-06 12:45:01 följande:

Jag menar att hon benämner drinken som alkoholfri!

Aldrig hört någon få -varsågod, sockerfri Coca-Cola,sötad med aspartam.

Men vad är problemet att benämna något som är alkoholfritt som just alkoholfritt?

Du beställer ju alkoholfritt för att få just alkoholfritt. Gå inte ut på krogen och drick alkoholfritt om du skäms så mycket över det.

Vet du hur många som dricker alkoholfritt eller? Du är LÅNGT ifrån ensam.
  • LFF
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-06 12:42:48 följande:

Ja, nykterist nuförtiden.

Servitrisen behöver inte viska. Hon får gärna skrika -varsågod, här är din drink (eller ditt vin. Din öl)

Men hon serverar ju ingen annan med -varsågod, här har du din alkoholhaltiga drink. -Varsågod, din starköl, 5,6 procent alk.

De gör ofta en grej av det. Pratar gärna högt om det. De borde servera allt likadant! -varsågod, din paj. Inte -varsågod, din kalorisnåla alternativa paj. Säg vad den heter bara. Hur svårt är det att fatta lite utanför sin egen planet?

Varför jag väljer att inte berätta, är för att folk blir så jävla obekväma. Jag har själv varit en sådan. Som vill dricka och slappna av, vill inte ha med en nykter tråkmåns som observerar varenda fyllesnack.

Jag gör det för att smälta in. Jag har varit nykter i 2 år och märkt att när jag sagt att jag inte dricker, så är jag inte lika välkommen på fester, Aw mm. Så, jag fortsätter ljuga, så att jag kan vara en o gänget på AW, skråla och ha roligt! Haha!

Byt umgänge då om de inte kan acceptera att du inte dricker alkohol utan att avkräva en förklaring. 

Har aldrig setts som en "nykter tråkmåns som observerar varenda fyllesnack" även om jag skämtat om att "det är kul att vara den enda som kommer ihåg vad som faktiskt hände" under en festkväll. 

Det enda negativa med mitt val att sällan/aldrig dricka alkohol skedde i sexan när vännerna (trodde jag) började frysa ut mig för att jag varken ville börja smygröka eller smygdricka. 

Alla vänner efter det har accepterat min inställning utan problem. Samma sak med arbetskamrater. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • LFF
    Anonym (Yes) skrev 2021-10-06 13:29:17 följande:
    OK! Då byter jag umgänge nu genast! Så smart att komma med tips till en som valt att göra på sitt sätt pga bekvämlighet just nu. Kanske jag tänker annorlunda i framtiden. Men acceptera, börja inte domdera folk. Du vet inte hela bilden.
    Nej det vet jag inte. Men jag tycker det är sjukt konstigt (eftersom jag själv aldrig bemötts med den reaktionen sen jag blev vuxen) att behöva dölja att man väljer alkoholfria alternativ. Du låter ju själv inte nöjd med ditt beslut eftersom du inte vill att det ska märkas av. Du vill inte bli bedömd som en "tråkig nykterist". 

Om ens "vänner" inte kan acceptera ens val utan att döma ut en, inte bjuda med en etc så är de ju inte värda namnet vänner. Men det är min åsikt. Du är tydligen helt nöjd med att dölja att du inte dricker. Det märks tydligt i dina inlägg...
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-06 13:08:26 följande:

Men vad är problemet att benämna något som är alkoholfritt som just alkoholfritt?

Du beställer ju alkoholfritt för att få just alkoholfritt. Gå inte ut på krogen och drick alkoholfritt om du skäms så mycket över det.

Vet du hur många som dricker alkoholfritt eller? Du är LÅNGT ifrån ensam.

Men problemet är ju att de särbehandlar de som beställer det, ser du inte vad som folk skriver?

De pekar ut den som tar alkoholfritt tydligt. Oavsett skälet är det inte alltid så kul att bli utpekad som särlingen i gruppen. Är man ny in i en grupp kan det ge massor av frågor eller funderingar hos de andra som man kanske vill undvika.

Inte så alla andras dryckesval tydligt poängteras så varför behöver det alkoholfria göra det?

Du kanske aldrig varit i en grupp där det funnits nyfikna människor som inte kan hålla sig från att högljutt kommentera såna saker, särskilt om de slva blrjat bli lite onyktra. Tänk om då skälet att person X inte dricker är att hon är nygravid och inte vill att det ska spekuleras i det pga tidigare missfall?

Det är väl bara att servera utan att kommentera, eller varför måste man peka ut den som inte tar alkohol specifikt? Vad är poängen?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mja) skrev 2021-10-06 14:14:21 följande:

Men problemet är ju att de särbehandlar de som beställer det, ser du inte vad som folk skriver?

De pekar ut den som tar alkoholfritt tydligt. Oavsett skälet är det inte alltid så kul att bli utpekad som särlingen i gruppen. Är man ny in i en grupp kan det ge massor av frågor eller funderingar hos de andra som man kanske vill undvika.

Inte så alla andras dryckesval tydligt poängteras så varför behöver det alkoholfria göra det?

Du kanske aldrig varit i en grupp där det funnits nyfikna människor som inte kan hålla sig från att högljutt kommentera såna saker, särskilt om de slva blrjat bli lite onyktra. Tänk om då skälet att person X inte dricker är att hon är nygravid och inte vill att det ska spekuleras i det pga tidigare missfall?

Det är väl bara att servera utan att kommentera, eller varför måste man peka ut den som inte tar alkohol specifikt? Vad är poängen?

Nej de särbehandlar inte folk som beställer alkoholfritt. Då har du hjärnspöken, dvs röster i ditt huvud som inte finns på riktigt.

Ny i en grupp!? Ja det är väl en orsak till att INTE dricka. Vem vill visa sig full det första man gör i en ny grupp med främmande människor? Det är pinsamt och kan vara ett tecken på missbruksproblematik.

Gravid och tacka nej till alkohol? Ursäkta men vad är det för bortförklaring med tidigare missfall som gör det jobbigt att dricka alkoholfritt? Hur mycket söp den här kvinnan innan graviditeten, då det blir spekulationer om hon är nykter en kväll på krogen? Hade jag sett en människa som alltid drack och plötsligt slutade hade jag tänkt:

1. Människan har tagit tag i sitt liv - bra val.

2. Hon har börjat med antabus och fått hjälp - bra val.

Allvarligt, något som är typisk för missbrukare är att alltid påstå att de blir särbehandlade, tycker synd om sig själv mm. Jag vet och känner igen detta beteende, har en väninna (föredetta) som var smygalkoholist i flera år tills vi upptäckte att hon var fullblodsalkoholist. Noll ansvarstagande. Och oavsett vad andra gör, är det någon annans fel och oj oj det är så synd om dom - alla är dumma bla bla.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött