Inlägg från: Anonym (von Fiin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (von Fiin)

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

Ja, människor som dricker för att plåstra om sin usla självkänsla har ofta svårt med att andra inte dricker.

För oss andra spelar det ingen roll. Jag har flera vänner som har lika många olika anledningar till att inte dricka (medicinering, alkoholism i familjen, går bärsärk av alkohol, allergisk mot alkohol o.s.v.) och det är bara ingen grej i vår bekantskapskrets. Det är extremt ohyfsat att tjafsa med människor om deras dryckesval.

Man märker även vilken kvalitet det är på folk när de har bröllop eller fylla- jämntfest och det hos vissa inte finns någon tanke alls bakom det alkoholfria. Eftersom de är helt inkapabla att tänka ut att vuxna kan uppskatta passande alkoholfria drycker till maten och inte vill bälga i sig cola till viltsteken eller havskräftsoppan som deras överviktiga ungar.

En god värd kan tillgodose den vuxna smaken även då den inte innefattar alkohol.

• Anonym (von Fiin)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-08 13:15:27 följande:

Står du kvar vid bordet under middagen och lyssnar på gästernas privata samtal? För annars kan du inte veta. Folk ifrågasätter på varje ställe där de flesta dricker, på resturang, privatfester, middagar mm. Jag har lärt mig av mina misstag och beställer alltid alkoholfritt vin eller liknande på restaurang och krogen. På fester tar jag med flaskor med cider som ser ut som de andras, folk förutsätter då att du dricker alkohol och frågorna uteblir. Problemet är middagarna då värdparet bestämmer vad som ska drickas, då är det omöjligt att låta bli att dricka utan att det märks. 

Sen får du komma ihåg att det mest är när man träffar nya personer det ifrågasätts, folk fortsätter inte att kritisera gång efter gång såna personer väljer jag bort. 

Eller så skaffar man sig en ryggrad och står för sitt val, för att göra det lättare för andra.

Din metod är att jämföra med att stanna kvar i garderoben för att folk har fördomar om bögar. Svagt.
Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött