• Anonym (Anonym)

Hade du berättat?

Om du visste att din vän är/har varit otrogen mot sin partner (du har inte en nära relation till vännens partner) och partnern är ovetande, hade du då berättat för vännens partner eller inte?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du berättat?
  • Anonym (op andersson)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-08 09:37:45 följande:
    Förklara varför det är inkonsekvent?

Ja vi har förstått att det ena är brottsligt och det andra inte. Men på vilket sätt menar du att det är avgörande för hur DU agerar? Om din kompis begår ett brott så kan ju du välja att undanhålla det för polisen för att din kompis ska slippa ett straff precis som du undanhåller en otrohet för hennes man för att hon ska slippa problem.

Straffbart eller inte , du påstår ju att lagen är gränsen för att avslöja eller inte. I så fall betyder ju det att du genast måste ringa snuten. NU är det du som är inkonsekvent.
    Nu är ju att gå mot röd gubbe visserligen inte straffbart så vad ska han ringa Polisen för? 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (op andersson) skrev 2021-10-08 18:42:27 följande:
    Nu är ju att gå mot röd gubbe visserligen inte straffbart så vad ska han ringa Polisen för? 
    Då kan vi enas om att lagen är ett jävligt dåligt argument,  för oavsett om det är olagligt eller straffbart så kan du välja att hålla det hemligt för andra, eller hur?
  • Anonym (Svaret givet)

Av 53 som röstat i tråden är det endast fem personer (9%) som säger ja jag skulle berätta.

Jag är övertygad att de flesta människor är reflekterande, tänker efter lite innan de agerar, är empatiska och tänker på andra, och förstår att allt inte alltid är svart eller vitt och att man inte har rätt att döma andra människor bara för att man kanske inte alltid delar deras uppfattning om allt.

Men en viss person i tråden vet med säkerhet att 91% har fel och att alla är idioter förutom han själv som alltid har rätt och som lyckas inbilla sig själv att han är klokare än alla andra.
    Och det är samma visa jämt och ständigt i tråd efter tråd. "-Ni vet inte ert eget bästa. Jag vet allt och bättre än ni själva vad som är bäst för er och för alla. Alla är idioter förutom jag!"

• Anonym (jaha)
    Anonym (Svaret givet) skrev 2021-10-11 17:05:09 följande:

Av 53 som röstat i tråden är det endast fem personer (9%) som säger ja jag skulle berätta.

Jag är övertygad att de flesta människor är reflekterande, tänker efter lite innan de agerar, är empatiska och tänker på andra, och förstår att allt inte alltid är svart eller vitt och att man inte har rätt att döma andra människor bara för att man kanske inte alltid delar deras uppfattning om allt.

Men en viss person i tråden vet med säkerhet att 91% har fel och att alla är idioter förutom han själv som alltid har rätt och som lyckas inbilla sig själv att han är klokare än alla andra.
    Och det är samma visa jämt och ständigt i tråd efter tråd. "-Ni vet inte ert eget bästa. Jag vet allt och bättre än ni själva vad som är bäst för er och för alla. Alla är idioter förutom jag!"

Nja, jag tror att de flesta i slutändan går efter vad som är bekvämast för dem själva trotts att man ur ett moraliskt eller rent principuellt perspektiv tycker man borde berätta eller hade velat att någon berättade om man själv hade varit den som blev blåst.
  • Anonym (Svaret givet)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-11 18:26:05 följande:
    Nja, jag tror att de flesta i slutändan går efter vad som är bekvämast för dem själva trotts att man ur ett moraliskt eller rent principuellt perspektiv tycker man borde berätta eller hade velat att någon berättade om man själv hade varit den som blev blåst.
    "en viss person i tråden vet med säkerhet att 91% har fel"
    medan han själv alltid anser sig ha rätt...

Eller inbillar sig att han har rent "principuellt" rätt, vilket är en typ av rätt som ingen annan än han själv klarar att förstå (?).

Menar du på fullt allvar att du vet att 91% svarar fel, därför att de vet inte själva vad de egentligen tycker, tror och menar medan du däremot vet exakt vad alla egentligen menar?
    Du upphör aldrig att förvåna med hur otroligt väl du lyckas att lura dig själv (men ingen annan).
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Svaret givet) skrev 2021-10-12 14:17:01 följande:
    "en viss person i tråden vet med säkerhet att 91% har fel"
    medan han själv alltid anser sig ha rätt...

Eller inbillar sig att han har rent "principuellt" rätt, vilket är en typ av rätt som ingen annan än han själv klarar att förstå (?).

Menar du på fullt allvar att du vet att 91% svarar fel, därför att de vet inte själva vad de egentligen tycker, tror och menar medan du däremot vet exakt vad alla egentligen menar?
    Du upphör aldrig att förvåna med hur otroligt väl du lyckas att lura dig själv (men ingen annan).
    Nja, de här frågan har ju bollats ganska många ggr på FL och i stort sett varje gång har en ganska stor majoritet röstat för att man vill veta. Det bildas oftast en ganska tydlig gruppering, de som själva blivit bedragna röstar oftast för att man vill veta, de som själva varit otrogna rösta såklart för att ingen ska få veta....

I trådar som handlar om man ska berätta för någon annan eller inte så brukar det oftast sluta med att man till slut bestämmer sig för att inte berätta för att själv slippa problem. Folk väljer helt enkelt oftast det som är enklast för dem själva.

Jag menar inte att 91% svarat fel, jag säger att av dessa 91% så hade nog en stor majoritet av dem förmodligen velat veta om det varit dem själva.  Jag vänder på frågan, menar du på fullt allvar att 91% gillar att leva i en lögn och bli bedragna år efter år?
  • Anonym (Svaret givet)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-12 14:38:44 följande:
    Nja, de här frågan har ju bollats ganska många ggr på FL och i stort sett varje gång har en ganska stor majoritet röstat för att man vill veta. Det bildas oftast en ganska tydlig gruppering, de som själva blivit bedragna röstar oftast för att man vill veta, de som själva varit otrogna rösta såklart för att ingen ska få veta....

I trådar som handlar om man ska berätta för någon annan eller inte så brukar det oftast sluta med att man till slut bestämmer sig för att inte berätta för att själv slippa problem. Folk väljer helt enkelt oftast det som är enklast för dem själva.

Jag menar inte att 91% svarat fel, jag säger att av dessa 91% så hade nog en stor majoritet av dem förmodligen velat veta om det varit dem själva.  Jag vänder på frågan, menar du på fullt allvar att 91% gillar att leva i en lögn och bli bedragna år efter år?
    Du får försöka slingra dig och försöka flytta fokus till mig hur mycket du vill, men det är ju bara pinsamt...

Det skulle aldrig falla mig in att inbilla mig själv, eller försöka inbilla någon annan, att 91% av människorna i en tråd inte vet vad de själva tycker medan jag däremot skulle veta vad de tycker...
    Att du väljer att agera tvärtemot får stå för dig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Svaret givet) skrev 2021-10-12 15:02:13 följande:
    Du får försöka slingra dig och försöka flytta fokus till mig hur mycket du vill, men det är ju bara pinsamt...

Det skulle aldrig falla mig in att inbilla mig själv, eller försöka inbilla någon annan, att 91% av människorna i en tråd inte vet vad de själva tycker medan jag däremot skulle veta vad de tycker...
    Att du väljer att agera tvärtemot får stå för dig.
    Slingra mig? Har ingen anledning att slingra mig. Jag skriver vad jag tycker och inte vad DU tycker jag ska skriva.

Som jag redan skrivit så har jag inte påstått att de som röstat inte vet vad de tycker. Om du är för trög för att förstå det jag redan skrivit utan envisas med att påstå något annat så är det inte mitt problem. Läs om läs rätt tills det sjunker in.
  • Anonym (Svaret givet)

Det är samma visa jämt och ständigt i tråd efter tråd.
    "-Ni vet inte ert eget bästa. Jag vet allt och bättre än ni själva vad som är bäst för er och för alla. Alla är idioter förutom jag!"

Av 55 som röstat i tråden är det fortfarande endast fem personer (9%) som säger ja jag skulle berätta.

Jag är övertygad att de flesta människor är reflekterande, tänker efter lite innan de agerar, är empatiska och tänker på andra och klarar förstå att allt inte alltid är svart eller vitt.
    Jag är dessutom övertygad att de flesta anser att man inte har rätt att döma andra människor bara för att man kanske inte alltid delar deras uppfattning om allt.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Svaret givet) skrev 2021-10-12 15:20:59 följande:

Det är samma visa jämt och ständigt i tråd efter tråd.
    "-Ni vet inte ert eget bästa. Jag vet allt och bättre än ni själva vad som är bäst för er och för alla. Alla är idioter förutom jag!"

Av 55 som röstat i tråden är det fortfarande endast fem personer (9%) som säger ja jag skulle berätta.

Jag är övertygad att de flesta människor är reflekterande, tänker efter lite innan de agerar, är empatiska och tänker på andra och klarar förstå att allt inte alltid är svart eller vitt.
    Jag är dessutom övertygad att de flesta anser att man inte har rätt att döma andra människor bara för att man kanske inte alltid delar deras uppfattning om allt.

Klart att det är samma visa när du tolkar lite som det passar dig och påstår sen att andra har skrivit det du påstår.

Om jag skriver äpple i 15 olika trådar och du får för dig att göra om det till citron, vattenmelon, päron eller aprikos så är det snarare ditt problem. Sluta gör om vad folk skriver till vad du tror och utgår ifrån vad folk faktiskt skriver så ska du se att det löser sig för dig Tomte

Jag är övertygad om att de allra flesta människor inte gillar att leva i en lögn och bli ljuga för år efter år utan att ha någon möjlighet att göra något åt det. Om du vill tro något annat så är det upp till dig.
Svar på tråden Hade du berättat?