• Anonym (Anonym)

Hade du berättat?

Om du visste att din vän är/har varit otrogen mot sin partner (du har inte en nära relation till vännens partner) och partnern är ovetande, hade du då berättat för vännens partner eller inte?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du berättat?
  • Anonym (Mmmmm)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-02 15:22:21 följande:

Om du visste att din vän är/har varit otrogen mot sin partner (du har inte en nära relation till vännens partner) och partnern är ovetande, hade du då berättat för vännens partner eller inte?

Motivera gärna

Absolut inte
  • Anonym (Mmmmm)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-04 12:18:52 följande:

På vilket sätt menar du att det är "elakt" att hjälpa någon slippa bli lurad och förnedrad?

Den som förstör är ju den som är otrogen inte den som berättar sanningen, för hade idioten inte varit otrogen så hade det ju inte funnits något att berätta... hur tänkte du där?

Det är inte din sak att berätta. Du vet inte omständigheterna. Det kan vara så att mannen är våldsam och svår att lämna om det är en kvinna som är otrogen mot honom. Det är en sak om man har en nära relation med båda och känner till bådas situation.

Men det är inte okej att lägga sig i om man inte vet.

Det är enbart den som bedrar som har ansvar för det. Vidare kan barn drabbas mycket hårt och bara den skyldige vet hur man bör lägga fram det och när
  • VickanD
    Anonym (Mmmmm) skrev 2021-10-04 12:22:07 följande:

Det är inte din sak att berätta. Du vet inte omständigheterna. Det kan vara så att mannen är våldsam och svår att lämna om det är en kvinna som är otrogen mot honom. Det är en sak om man har en nära relation med båda och känner till bådas situation.

Det är enbart den som bedrar som har ansvar för det. Vidare kan barn drabbas mycket hårt och bara den skyldige vet hur man bör lägga fram det och när

Nu citerade du inte mig men ändå.

Ditt inlägg är trams. Du säger att det kan vara så att mannen är våldsam och därför bedrar kvinnan honom. Chansen är nog större att han INTE är våldsam och att hon bedrar honom för att hon är ett svin som vill vara otrogen.

Det är visst okej att lägga sig i och berätta för personen som blir bedragen. Han/hon förtjänar att få veta. Barn kan drabbas mycket hårt? Sämsta ursäkten någonsin. Om barnen drabbas hårt så är den personen som var/är otrogen som bär skulden för det, inte den som berättade. Dessutom så vänjer barnen sig. Om den som är otrogen vägrar berätta så kommer jag att göra det och det finns ingen som kan stoppa mig. Lägg skulden där den hör hemma.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Mmmmm) skrev 2021-10-04 12:22:07 följande:

Jo det ÄR min sak att själv avgöra om jag vill hjälpa någon eller inte.

Det som INTE är min sak är däremot att fundera ut scenarier för exakt hur den bedragne ska agera. Det är upp till personen själv att avgöra vad hen vill göra av informationen men skillnaden är att då är iaf personen medveten om vad som pågår och får en möjlighet att förhålla sig till det och göra ett val vilket personen inte får om jag håller det hemligt.

På samma sätt som du påstår att det inte är min sak att hjälpa någon så kan man lika väl påstå att det inte är min sak att hjälpa någon dölja sina äckliga små hemligheter.

Hur kan du påstå att det BARA är den som berättar som har ansvaret för vad som händer? Hade det inte funnits någon otrohet så hade de väl inte funnits att berätta? Menar du på fullt allvar att det är helt ok att göra precis hur fan man vill mot andra bakom personens rygg och sen kan man lägga ansvart för vad man gjort på den som avslöjat sanningen?
  • Anonym (jaha)
    VickanD skrev 2021-10-04 12:26:51 följande:
    Nu citerade du inte mig men ändå.

Ditt inlägg är trams. Du säger att det kan vara så att mannen är våldsam och därför bedrar kvinnan honom. Chansen är nog större att han INTE är våldsam och att hon bedrar honom för att hon är ett svin som vill vara otrogen.

Det är visst okej att lägga sig i och berätta för personen som blir bedragen. Han/hon förtjänar att få veta. Barn kan drabbas mycket hårt? Sämsta ursäkten någonsin. Om barnen drabbas hårt så är den personen som var/är otrogen som bär skulden för det, inte den som berättade. Dessutom så vänjer barnen sig. Om den som är otrogen vägrar berätta så kommer jag att göra det och det finns ingen som kan stoppa mig. Lägg skulden där den hör hemma.
    Äntligen ett vettigt argument, tack !!!
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-04 12:02:46 följande:

Jasså? För vem?

För den som är otrogen är ju ALLT alltid "ett bra skäl".

För den drabbade finns det inget som är ett bra skäl.

För alla inblandade.

Nej.

Nej.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-04 14:45:17 följande:
    För alla inblandade.

Nej.

Nej.
    På vilket sätt menar du att det är bra för den som blir bedragen att bli lurad år efter år utan någon möjlighet att göra något åt det?
  • Anonym (Anonym@)

Ni som inte skulle berätta med anledningen att det inte är er sak och att det bara rör de inblandade.
    Skulle ni inte berätta för någon om ni fick reda på att en man misshandlade sin fru, med samma argument? Det rör inte mig, det är deras problem.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-04 15:58:47 följande:

På vilket sätt menar du att det är bra för den som blir bedragen att bli lurad år efter år utan någon möjlighet att göra något åt det?

Jag skrev inte att det är bra att bli bedragen. Bara att det ibland vissa bra skäl till otrohet. Med bra menar jag giltiga. Att berätta kan skada rejält.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-04 17:52:56 följande:
    Jag skrev inte att det är bra att bli bedragen. Bara att det ibland vissa bra skäl till otrohet. Med bra menar jag giltiga. Att berätta kan skada rejält.
    Och vem avgör vad som är ett "bra skäl"? Den som är otrogen?

Hur ska den som blir bedragen kunna få vara med att avgöra om anledningen är ok eller inte om personen inte får reda på nåt?
Svar på tråden Hade du berättat?