Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

BF juni 2022

TheSwedishKiwi skrev 2022-01-15 18:53:14 följande:

Åh så häftigt! Jag sitter och känner efter jämt för att se om jag kan känna något på utsidan, men det är ju inte så sannolikt när man inte ens är säker på att man känner något på insidan, haha. Klämde lite på bröstet igår också, men ingen vätska. Jag kanske är lite otålig då jag bara är i början av v18. Jag vill bara ha något slags tecken på att allt är som det ska!

Jag har aldrig läckt vätska från brösten förrän efter förlossningen någon av mina 3 graviditeter. Så det säger egentligen inte så mycket. Tredje nu men dom två första ammade jag. Så att slippa läcka mjölk redan nu ser jag som något positivt.

Vad det gäller sparkar på utsidan är det så svårt att veta. Jag lägger handen på och känner men det är ju så svårt att veta om det man känner är på utsidan eller inuti haha.
  • hurtänktedunu
    svansmamman skrev 2022-01-15 22:04:38 följande:

Jag förstår ?jakten? efter tecken på att allt är som det ska, man blir ju en riktig hönsmamma! Vet att det kan skilja sig mycket åt när man känner av bebis. Jag tyckte det var svårt i början att avgöra vad som var vad, men nu är det ingen tvekan om att det faktiskt är rörelser. Jag upplevde att det var lättare att förstå att det var rörelser jag kände på insidan när jag använde doppler, så det hjälpte mig att känna igen känslan. :DFör mig kom vätskan när hunden på 20 kg klev på brösten. Fattade inte vad det var varför jag tryckte på dem och såg då hur vätska sipprade ut. Än så länge kommer det inte ut självmant, jag hoppas det håller sig så. Jag känner precis som du att det bara är positivt att inte behöva läcka, finns liksom ingen vits att göra det redan nu haha.

Barnmorskan vid RUL sa att jag hon kände rörelser på utsidan och uppmuntrade oss att botanisera för att försöka känna dem. Min sambo tyckte jag var för hårdhänt när jag tryckte handen mot magen men det var vad som krävdes för att verkligen känna rörelserna (jag känner min egen puls väldigt starkt när jag trycker på magen, så man störs lite av den när man ska känna efter bebis).

Ja jag tror ju att jag känner på utsidan men som sagt tycker det är svårt att avgöra om någon annan skulle kunna det. Lite mer så. Jag pressar ner handen rätt hårt mot magen och känner då hur hon rör runt.
  • hurtänktedunu
    TheSwedishKiwi skrev 2022-01-16 01:07:56 följande:

Ja det är ju självklart positivt om man slipper läcka. Tror bara jag är så desperat på att hitta något tecken på graviditeten förutom att jag känner mig svullen till och från! Det är klart jag hellre slipper läckande bröst!Jag känner bara min egen puls när jag trycker på magen, men jag har inte vågat trycka så hårt. Vet ju egentligen inte exakt var barnet ligger heller!

Förstår det. Dom här veckorna är inte kul. Jag började känna I slutet på v18 ungefär. Svagt sen blev det mer och mer bara på några dagar så du kommer säkert känna snart. Men förstår att man gärna spolar fram lite så man verkligen känner riktiga sparkar
  • hurtänktedunu
    TheSwedishKiwi skrev 2022-01-19 11:32:29 följande:

Idag är första dagen jag satt på mig mammajeans, och gud så skönt det känns. Jag brukar alltid ha rätt tajta byxor och jag har inte tänkt att jag ska byta så här tidigt eftersom min mage fortfarande är väldigt liten och mest känns svullen. Men när jag tog på mig mammajeansen idag så känns det så underbart att inte ha något som trycker vid midjan. Så jag kommer nog faktiskt ha dem på mig tillsvidare nu. Är det någon annan som redan börjat med mammakläder?

Jag har haft några fler blödningar (för er som inte sett mina tidigare inlägg så har jag blött till och från hela graviditeten än så länge), men försöker att inte vara orolig, utan avvaktar tills RUL som är om ca två veckor. När jag gjorde ultraljud i samband med KUB för några veckor sen så såg ju allt jättefint ut. I princip alla graviditetsymtom är borta förutom att jag känner mig tröttare än vanligt och jag känner fortfarande inte några fosterrörelser i v18 (tror jag inte i alla fall), så det är klart att det är lite svårt att hålla sig lugn, men jag gör mitt bästa!

Haha oh ja sedan många veckor. Jag går in i v20 i morgon. Skulle inte ha klarat mig utan mina gravidjeans. Så skönt.
    Förstår att det känns jobbigt att inte känna men det kommer nog. Beror ju så mycket på vart moderkakan sitter också. Min sitter bak Så känner en hel del men kände betydligt mindre med de andra två då den satt fram. 
  • hurtänktedunu
    Vittring89 skrev 2022-01-19 14:55:52 följande:

Åh jag är så frustrerad och otålig!
    Har mitt RUL imorgon, är då v 19+5 så de har verkligen bokat in det i sista stund. Min man har blivit förkyld, testade sig igår. Jag känner ingenting och jobbar som vanligt, men är så rädd att vi antingen ska få ett positivt svar till imorgon eller att jag ska vakna med symtom. Vi har gjort vårt bästa för att hålla avstånd hemma, men jag har ju förmodligen redan blivit smittad. Jag är bara så arg på MVC att de inte bokade in mig med lite mer marginal, hade jag haft mitt RUL förra veckan hade till och med min man kunnat vara med. Nu är jag bara tacksam om det blir av över huvud taget.
    Den här graviditeten har varit fylld av problem. Eller inte egentligen graviditeten, men jag har varit väldigt otursdrabbad. Bröt ju armen i första trimestern och fick opereras och klara mig på lite alvedon, har mått väldigt illa och varit trött och samtidigt haft flera viktiga saker inbokade som jag har varit tvungen att kämpa på med och nu kanske vi har Covid i familjen lagom till mitt RUL.
    Ville bara klaga lite. Allt kommer lösa sig på ett eller annat sätt.

Jag förstår att det känns jobbigt. Vi har också covid hemma nu. Äldsta barnet fick positivt igår kväll på sitt test och jag hostar lite. Skulle haft rul på fredag v 18+6 men ja det får vänta helt enkelt. Blir nog mer 20+ nu. Men inte så mycket att göra åt tyvärr.
  • hurtänktedunu
    svansmamman skrev 2022-01-19 21:56:20 följande:
    Jag inser nu att tillvägagångssättet verkar variera mellan olika regioner. Uppe hos oss fick man själv logga in på 1177 och boka tid för RUL, vilket var skönt för då kunde man ta tiden som passade bäst. Vi gjorde vårt i vecka 18(17+3), jag valde aktivt att göra det så tidigt som möjligt. Jag hoppas du slipper vänta alltför länge! 
    Oj så tidigt får vi inte ens göra här. Här gör dom tidigast 18+0
  • hurtänktedunu
    180611 skrev 2022-01-19 22:47:01 följande:
    Oj jaha! Men så konstigt för den tidigaste tiden jag fick boka in mig på var just 19+0 . Inte för att det var fullt utan för att jag inte fick göra det innan. 
    Jag fick tid 19+2. Aldrig haft så sent. Men även om jag blivit bokad en vecka tidigare hade jag inte kunnat gå ändå. 
  • hurtänktedunu
    svansmamman skrev 2022-01-20 11:23:18 följande:
    hurtänktedunu skrev 2022-01-20 08:59:08 följande:
    Oj så tidigt får vi inte ens göra här. Här gör dom tidigast 18+0

Här får man göra RUL från gravidvecka 18, alltså 17 fullgångna graviditetsveckor. Jag vet dock inte om det bara är tillfälligt eller om det alltid är så. Hon som gjorde ultraljudet sa att det är högtryck på RUL och extremt lite tider varför de gärna vill att man kommer redan i gravidvecka 18 om man gjort NIPT eller KUB och fått en datering. Om man däremot inte fått någon datering sedan innan vill de helst att man kommer i vecka 18+0 så att det är större chans att graviditeten kommit så långt att man kan se allt man behöver.  // Glad
    Det spelar säkert in att det finns dåligt med tider låter det som då. 
  • hurtänktedunu
    Räkmacka skrev 2022-01-20 19:24:52 följande:

Är ni vaccinerade? Ser att fler i tråden har anhöriga med covid! 

varför jag frågar är för att jag själv inte vågar ta min 2 dos och undrar om fler gör som jag . 

Jag kände mig lite rädd att ta min dos 3. Hade tagit min andra dos 4 februari förra året så det var verkligen på tiden. Men jag läste på och sen gick jag och tog min 3:e dos tisdag förra veckan. Och tur var det för nu ligger hela familjen hemma med covid och jag är så glad att jag tog sprutan innan det. Känner mig mycket tryggare tack vare det. Annars hade jag nog vart mycket mer orolig. Vaccinet går ju inte över till bebisen men antikropparna gör precis som med alla andra antikroppar jag har. Så det känns riktigt bra
  • hurtänktedunu
    slo92 skrev 2022-01-21 14:02:01 följande:

Hej! Ni som har haft ert RUL redan, fick eran partner följa med? Vi har RUL inbokat om två veckor och min partner får inte följa med. Jag förstår anledningen såklart men det känns väldigt tråkigt och jobbigt att han inte följa med särskilt då det är vårt första barn :(  

Jag har två olika tider bokade i olika regioner för att vi skulle ha möjligheten. I ena regionen får min man följa med men inte i andra. Nu blir det nog så att jag åker på det själv då vi vart hemma sjuka nu och han ligger väldigt mycket efter i jobbet. Men detta är tredje barnet och han har redan vart med på 3 ultraljud denna graviditet så det känns ändå okej.
Svar på tråden BF juni 2022