• Samasim

Chefen stör medan man är sjuk

Hej!

Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig

• Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk
  • Anonym (Instämmer)
    Friger skrev 2021-09-14 11:07:11 följande:

Var du sjuk så ofta att det blev ett problem att chefen ringde och frågade när du skulle komma tillbaka?

Nej och det var inte bara mig chefen ringde till. Min minichef ringde nästan dagligen, eller smsade. Även när jag var hemma och var typ dösjuk i Corona. Kändes inte bra alls.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 10:58:55 följande:

Ja jag menar att majoriteten av alla arbeten i Sverige utgörs inte av människor som har kund-kontakter eller högre positioner som ger egna mobil-telefoner avsedd för jobb, utan de allra flesta har vanliga förvärvsarbeten inom vård och omsorg, restaurang, fabriksarbeten, butikspersonal mm. Naturligtvis lämnar man aldrig ut privat nr till en patient men de som har jobbtelefoner inom vård ex är psykologer, läkare, enhetschefer, sekreterare och folk däröver, dvs minoriteten.  Långt ifrån alla har dessutom en personlig jobb-mobil utan kan "skickas runt".

Så att chefen inte skulle ringa på den privata i telefonen i detta fallet känns inte alls märkligt. Sen föredrar jag precis som du gör, att man hellre skickar ett sms.

Man behöver inte vara hög tjänsteman för att få jobbmobil. Alla tjänstemän på vårt jobb har, även korttidsanställda och vissa praktikanter. Vore omöjligt att utföra jobbet annars. Och städpersonalen har också varsin jobbmobil. (Var helt hopplöst innan de fick det. Man fick springa runt i vårt sjuvåningshus och leta när man behövde prata med någon av dem.)

En delad telefon räknar jag också som jobbtelefon. Och finns en sån bör ju chefen ringa dit och fråga om TS är där, inte hem.

Med det menar jag inte att du har helt fel angående att många inte har en jobbmobil. Det kan säkert stämma.

Mest tycker jag det låter som att TS chef har ett dåligt system för hantering av sjukfrånvaro. Måste chefen veta varje dag så får hen ha ett system där den anställda ska höra av sig varje dag alternativt dagen innan de kommer tillbaka.
  • LadyJane
    Anonym (Instämmer) skrev 2021-09-14 11:03:25 följande:
    Håller med! Det är inte av välmening en chef ringer dagen efter en sjukanmälan! På mitt förra jobb höll mellancheferna på så. Det skapade stress! Till slut var jag tvungen att säga till på skarpen. Men det var efter jag sagt upp mig och visste jag hade ett slutdatum. Kan vara känsligt som anställd att säga ifrån.
    Det låter som att du är sjuk ofta. Är man bara sjuk en gång vartannat år inträffar knappast "tillslut" och att man måste säga ifrån.
    Är du sjuk ofta har AG en skyldighet att utreda vilka problem du har och om du behöver eventuella anpassningar/rehab. Då är det än viktigare för AG att höra av sig för det kan tex handla om måndagssjuka och missbruk som AG har lagstadgad skyldighet att skicka dig till rehab.
  • Friger
    Anonym (Instämmer) skrev 2021-09-14 11:12:26 följande:
    Nej och det var inte bara mig chefen ringde till. Min minichef ringde nästan dagligen, eller smsade. Även när jag var hemma och var typ dösjuk i Corona. Kändes inte bra alls.
    Nästan dagligen... Det är väl bara att svara och säga som det är?

Känner du att du måste hålla med i alla rutiner chefen har? Chefen får inte ha någon rutin du inte instämmer med?

Känns som att det måste finnas större problem i världen.
  • nernu

Hur klarar folk att fungera i samhället? Det är väl självklart att man meddelar någon om ungefär hur länge man förväntas vara borta och förvarnar någon dag innan att imorgon kommer jag. Hur kan det vara ett problem?

• LadyJane
    nernu skrev 2021-09-14 11:50:35 följande:
    Hur klarar folk att fungera i samhället? Det är väl självklart att man meddelar någon om ungefär hur länge man förväntas vara borta och förvarnar någon dag innan att imorgon kommer jag. Hur kan det vara ett problem?
    Det är väl det de inte gör?

Vi har sett ett antal vikarier få gå eftersom de inte klarar av att ta ömsesidigt ansvar. De är bara borta en dag och i bästa fall meddelar det för att sedan dyka upp som gubben i lådan när gränsen för läkarintyg är nådd.

Det är inte ett acceptabelt beteende vare sig mod verksamhet, chefer men framförallt inte gentemot kollegor.
  • nernu
    LadyJane skrev 2021-09-14 11:55:23 följande:

Det är väl det de inte gör?

Vi har sett ett antal vikarier få gå eftersom de inte klarar av att ta ömsesidigt ansvar. De är bara borta en dag och i bästa fall meddelar det för att sedan dyka upp som gubben i lådan när gränsen för läkarintyg är nådd.

Det är inte ett acceptabelt beteende vare sig mod verksamhet, chefer men framförallt inte gentemot kollegor.

Ansvar? Normalt hyfs kallar jag det. Vad är det för trams att gapa om att man har rätt att vara sjuk och komma och gå som man vill. Jag har rätt att sitta och bajsa i ett hörn också det betyder inte att det är lämpligt.
  • Anonym (H)
    nernu skrev 2021-09-14 12:02:24 följande:
    Ansvar? Normalt hyfs kallar jag det. Vad är det för trams att gapa om att man har rätt att vara sjuk och komma och gå som man vill. Jag har rätt att sitta och bajsa i ett hörn också det betyder inte att det är lämpligt.
    Nja. Det är inte helt lagligt att bajsa var som helst. 
  • Anonym (Nurse Ratched)

Har man ett återkommande problem med att folk fake-sjukanmäler sig eller helt plötsligt bara "är borta en dag" som ni nu börjar segla in på så bör ni fundera på vad ni har för klimat på er arbetsplats. Antagligen är ni inte särskilt välkomnande och tar hand om era vikarier, kanske låter ni dom göra allt skitjobb hela tiden medan ni själva bara gnäller på hur lata och dåliga alla vikarier är? Dåliga arbetsförhållanden? Sluta försvara chefer med kontrollbehov som ringer för att kontrollera sina anställda och återgå istället till ämnet där TS faktiskt sjukanmält sig som man BÖR, och redan dagen efter ringer chefen och undrar om den kommer tillbaka samma dag. Klarar man inte av det som arbetsgivare bör man söka nytt arbete.

• LadyJane
    nernu skrev 2021-09-14 12:02:24 följande:
    Det har du definitivt inte.

Om du inte har något sakligt att säga är det bättre att du sitter på fingrarna tills du funderat ut det.
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk