Inlägg från: Anonym (Instämmer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Instämmer)

Chefen stör medan man är sjuk

Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:

Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.

Håller med! Det är inte av välmening en chef ringer dagen efter en sjukanmälan! På mitt förra jobb höll mellancheferna på så. Det skapade stress! Till slut var jag tvungen att säga till på skarpen. Men det var efter jag sagt upp mig och visste jag hade ett slutdatum. Kan vara känsligt som anställd att säga ifrån.
  • Anonym (Instämmer)
    Friger skrev 2021-09-14 11:07:11 följande:

Var du sjuk så ofta att det blev ett problem att chefen ringde och frågade när du skulle komma tillbaka?

Nej och det var inte bara mig chefen ringde till. Min minichef ringde nästan dagligen, eller smsade. Även när jag var hemma och var typ dösjuk i Corona. Kändes inte bra alls.
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk