• Samasim

Chefen stör medan man är sjuk

Hej!

Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig

• Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk
  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 12:09:02 följande:
    Har man ett återkommande problem med att folk fake-sjukanmäler sig eller helt plötsligt bara "är borta en dag" som ni nu börjar segla in på så bör ni fundera på vad ni har för klimat på er arbetsplats. Antagligen är ni inte särskilt välkomnande och tar hand om era vikarier, kanske låter ni dom göra allt skitjobb hela tiden medan ni själva bara gnäller på hur lata och dåliga alla vikarier är? Dåliga arbetsförhållanden? Sluta försvara chefer med kontrollbehov som ringer för att kontrollera sina anställda och återgå istället till ämnet där TS faktiskt sjukanmält sig som man BÖR, och redan dagen efter ringer chefen och undrar om den kommer tillbaka samma dag. Klarar man inte av det som arbetsgivare bör man söka nytt arbete.
    Varför är chefer dina fiender?
    Ja, jag tycker det verkar så eftersom de inte ska ha med dig att göra eller har rätt att leda och fördela arbetet.

Har du alltid haft problem med auktoriteter?
  • Anonym (Liv)

Ja, det är en policy på min arbetsplats. Ingen vågar vara sjuk längre än ett par dagar. Sedan byter de jobb om de kan.

Sveriges friskaste arbetsplats

• sextiotalist
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 10:07:57 följande:

Vilken telefon menar du att man ska ringa på? Telefonkiosk? Menar du en speciell avsedd jobb-mobil? Det är få yrkesgrupper som har och den ska man inte ta med sig hem.

Få yrkesgrupper?

Alla jag känner har arbetsmobiler, nej, vi behöver inte ta den hem
  • Anonym (Mona)

Helt normalt att chefen frågar varje dag om du planerar att jobba nästa dag.

Dels för att du ju omöjligt kan veta i förväg hur många dagar du kommer att vara sjuk (om du inte blir magsjuk tex då kan man ju räkna bort ett par dar iaf direkt).

Chefer måste kunna planera sin verksamhet.

De bedömer även din rätt till sjuklön och kan även kräva in läkarintyg i förlängningen om du har mkt frånvaro.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Juli) skrev 2021-09-14 09:55:37 följande:

Är det ingen mer än jag som reagerar på att chefen ringer hem till TS på den privata telefonen? Det skulle min chef göra bara om närmsta kollegan dött eller arbetsplatsen brunnit upp, typ. Men jag antar att det bara är olika på olika arbetsplatser? (Förstår också att tex timanställda har kontakt med jobbet på privata luren för planering etc.)

Det är olika. Min chef har allas privata telefonnummer och de ligger dessutom helt öppet på arbetsplatsens nätplatform. Han ringer och smsar massor så fort man är hemma med vilken som helst anledning.
    Varför gör han så ? För att han kan.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Liv) skrev 2021-09-14 12:51:19 följande:

Det är olika. Min chef har allas privata telefonnummer och de ligger dessutom helt öppet på arbetsplatsens nätplatform. Han ringer och smsar massor så fort man är hemma med vilken som helst anledning.

Varför gör han så ? För att han kan.

Blä. Vilken prutt-chef.

Min chef har också mitt privata nr. (Chefer och HR hos oss har allas nr plus nr till nära anhöriga.) Har haft i över tio år. Men han har aldrig ringt. Å andra sidan hör jag av mig då och då när jag är sjuk för att stämma av läget. Som flera sagt i tråden behöver man ju hjälpas åt.
  • Kvittning

På alla arbetsplatser jag varit så sjukanmäler man sig varje dag man är sjuk. Antingen att man meddelar varje dag eller att man om man är så sjuk at man redan vet att man är sjuk i flera dagar så meddelar man tex en måndag "jag är sjuk idag och imorgon, är kanske tillbaka på onsdag". I så fall så får man meddela igen på onsdag om man är sjuk då också. 

TS, hur har du själv tänkt. Du sjukanmälde dig igår och sedan är du hemma så länge som du är sjuk och sedan dyker du plötsligt upp igen när du är frisk? Hur ska din chef kunna planera verksamheten då? Antagligen ringde hen dig för att du anmälde att du var sjuk igår och sedan bara inte dök upp idag och då behöver hen veta om du fortfarande är sjuk. 

• Anonym (Nurse Ratched)

Finns det inget som heter "friskanmälan" på era arbetsplatser? Dvs man är sjuk tills man ringer och talar om att "nu är jag frisk, jag kommer imorgon". Ofta med förbehållet att man ska ringa innan ett visst klockslag.

• Anonym (Juli)
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 14:02:39 följande:

Finns det inget som heter "friskanmälan" på era arbetsplatser? Dvs man är sjuk tills man ringer och talar om att "nu är jag frisk, jag kommer imorgon". Ofta med förbehållet att man ska ringa innan ett visst klockslag.

Vi har. När man är tillbaka mejlar man chef + HR. Vi har aldrig vikarier, så därför räcker det att höra av sig när man är på plats igen.
  • sextiotalist
    Anonym (Juli) skrev 2021-09-14 14:21:44 följande:
    Vi har. När man är tillbaka mejlar man chef + HR. Vi har aldrig vikarier, så därför räcker det att höra av sig när man är på plats igen.
    Vi har också. Vi meddelar när man är sjuk, om det inte är något kritiskt, så är man sjuk i lugn och ro (är det kritiskt så får man be en kollega hantera detta), sedan meddelar man när man är tillbaka, eller om det sker någon förändring till det sämre
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk