• LinneMarie

BIM September

Hej!

Hittade ingen tråd för september så startar upp en här. Vi jobbar på vår biologiska nummer 3 (har även ett placerat barn). Vi är väl inne på försök nummer 4 nu tror jag! 

BIM

8/9 LinneMarie (2 barn, fjärde försöket)

• Svar på tråden BIM September
  • Juli1990
    piiiggeliiin skrev 2021-09-02 12:10:40 följande:
    Nä det är inte kört och om inte annat så har förhoppningsvis ett helt gäng redan tagit sig upp och väntar på ägget ;) 

Min sambo känner också stor press kring ÄL då även han vill det här, men har man kört på flera dagar på raken så är det svårt att upprätthålla samma tempo. När det blir som för er den här gången så försöker jag att ställa om och förhålla mig avslappnat gentemot honom så att det inte känns som ett "måste" och att han själv får ta initiativet senare på kvällen/natten. 

Jag använder mig av clearblues fertilitetsmonitor och den har signalerat "hög" sedan CD 6 och CD 12 övergick den till maximal.. Vi fick till det flera dagar i rad precis som ni + första dagen av maximal, men tyvärr inte dag 2 av maximal som jag dessutom tror va dagen med den "riktiga" peaken. Men får bara hoppas att några av de tidigare överlevt :P 

Om det inte tar sig den här månaden så tror jag att vi kanske ska ta det lite mer lugnt i början så att pressen inte blir lika påtaglig.. 

När har du BIM?
    Håller tummarna för det såklart! :) Men skulle väldigt gärna vilja få till något ikväll och även imorgon. Jag har dock svårt att veta hur mycket man behöver ligga efter man fått "maximial Fertilitet"? alltså hur många dagar efteråt..

Tack för tipsen och förståelsen. Det låter som en bra strategi, jag ska försöka ha tålamod till det ikväll, även om jag nog kommer få lite panikkänslor om det inte går ikväll eller om det inte blir av, känns som denna dagen är "sista chansen" (andra dagen med maximal fertilitet). 

Jag förstår, det låter verkligen dock som ni fick till det helt rätt om ni fick in det i första dagen av "Maximal Fertilitet", håller tummarna för dig. 

Jag har BIM 18/9 enligt NC (tidigare 17/9 men NC ändrade dag efter ÄL-test). När har du BIM? :)

Känner exakt samma, förväntar mig tyvärr inte att det tar denna månaden och då kommer vi nog ta det lugnare i början och maximera senare. <3
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-02 12:48:34 följande:
    Håller tummarna för det såklart! :) Men skulle väldigt gärna vilja få till något ikväll och även imorgon. Jag har dock svårt att veta hur mycket man behöver ligga efter man fått "maximial Fertilitet"? alltså hur många dagar efteråt..

Tack för tipsen och förståelsen. Det låter som en bra strategi, jag ska försöka ha tålamod till det ikväll, även om jag nog kommer få lite panikkänslor om det inte går ikväll eller om det inte blir av, känns som denna dagen är "sista chansen" (andra dagen med maximal fertilitet). 

Jag förstår, det låter verkligen dock som ni fick till det helt rätt om ni fick in det i första dagen av "Maximal Fertilitet", håller tummarna för dig. 

Jag har BIM 18/9 enligt NC (tidigare 17/9 men NC ändrade dag efter ÄL-test). När har du BIM? :)

Känner exakt samma, förväntar mig tyvärr inte att det tar denna månaden och då kommer vi nog ta det lugnare i början och maximera senare. <3
    Tycker också att det är jätte svårt, den indikerar ju liksom "maximal" per automatik under två dagar så första dagen kan ju egentligen vara i ett tidigt skede av stegringen och att det bästa är i slutet av dag två. 

Eftersom jag inte blir klok på ÄL testet som ändå ska vara ett test som är tydligt så försöker jag i tillägg känna om jag har ÄL symtom, men just dessa vill ju inte vara så tydliga denna månad heller.. så här sitter jag och funderar på om jag ens haft ÄL haha.. Har du några känningar? 

Har BIM 12/9 enligt NC men har ännu inte fått bekräftad ÄL (ska ha haft det igår enligt vad NC placerat ut, men hade maximal på CB i måndags/tisdags.. fattar typ inte när ägget drar iväg haha).

Kikade i BIM listan och såg att du är på andra försöket med första barnet precis som jag. Ska bli kul att följas åt
  • Juli1990
    piiiggeliiin skrev 2021-09-02 13:08:46 följande:
    Tycker också att det är jätte svårt, den indikerar ju liksom "maximal" per automatik under två dagar så första dagen kan ju egentligen vara i ett tidigt skede av stegringen och att det bästa är i slutet av dag två. 

Eftersom jag inte blir klok på ÄL testet som ändå ska vara ett test som är tydligt så försöker jag i tillägg känna om jag har ÄL symtom, men just dessa vill ju inte vara så tydliga denna månad heller.. så här sitter jag och funderar på om jag ens haft ÄL haha.. Har du några känningar? 

Har BIM 12/9 enligt NC men har ännu inte fått bekräftad ÄL (ska ha haft det igår enligt vad NC placerat ut, men hade maximal på CB i måndags/tisdags.. fattar typ inte när ägget drar iväg haha).

Kikade i BIM listan och såg att du är på andra försöket med första barnet precis som jag. Ska bli kul att följas åt

Ja precis, det är jättesvårt.. Jag blev ens förvånad att dessa ÄL-testerna funkade på mig, inte fått det att funka tidigare.

Jag har inte märkt av det supermycket mer än lite ont i äggstockarna/magen typ, men inga andra symtom och inte heller några specifika flytningar. Jag förstår, jag väntar också på att få bekräftad ÄL från NC (den ska ske imorgon enligt NC). Nej det är ju jättemärkligt, men det krävs ju tre temp-ökningar i rad för det ska bli bekräftat enligt NC, det kommer säkert idag eller imorgon tror jag för dig! Har ni fortsatt ha sex eller lagt ner det nu?

Vad roligt :) Ska bli kul att följas åt ja! 

• mamma8212

Kan trösta er med att vi ligger som galningar runt äl, och innan och efter, det har inte funkat än så länge ;) Det ska ju räcka att man ligger varannan dag. Och just dagarna innan äl, för då hinner dom fram när ägget släpper. Så får man bara till det runt där så är det ett gott försök :)

• Anonym (4:an)
    Juli1990 skrev 2021-09-02 11:18:09 följande:

Åh jag fick positivt ÄL-test igår kväll och hade innan dess legat lördag,söndag,måndag och tisdag. När ÄL-testet blev positivt blev jag jätteglad, men tyvärr lyckades inte min sambo komma varken igår kväll eller imorse då pressen nog blev för stor, och suget inte fanns där då vi legat så mycket innan.. ingen bra planering :(. Hur lyckades ni ligga runt ÄL? Jag blir helt förvirrad kring om det är "Kört" för oss om vi inte får till det ikväll eller imorgon.. <3

Vi låg torsdag, lördag och måndag. Enligt app ska min ägglossning ha varit på tisdag. Men jag tror (och hoppas) att den var på måndagen. Jag kör inga ÄL-tester då jag känner väldigt väl när jag har ägglossning.

Vi får se om det räcker. Min man är inte den mest"liggiga"personen haha. Han var less redan efter två ligg, men "offrade" sig en tredje gång. Haha.

Skönt ändå att höra att det kan vara lite lika för andra också :)
  • Anonym (4:an)
    Bez skrev 2021-09-02 10:24:53 följande:

Du är inte ensam om att känna att livet är på paus, undviker att boka upp för mycket planer som skulle va jobbiga att avstå om jag inte kan dricka, trivs inte på jobbet men känns inte som en bra tid att kolla på nytt. Känns som man kanske gör sig själv en otjänst som redan anpassar sig för mycket innan man ens plussat kan ju ta tid lixsom ..

Känner också att man nog gör sig själv en otjänst. Nu har jag bim om två veckor och är jag inte gravid då så kanske jag får börja tänka lite annorlunda. Men det är svårt på något sätt.
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-02 13:51:30 följande:

Ja precis, det är jättesvårt.. Jag blev ens förvånad att dessa ÄL-testerna funkade på mig, inte fått det att funka tidigare.

Jag har inte märkt av det supermycket mer än lite ont i äggstockarna/magen typ, men inga andra symtom och inte heller några specifika flytningar. Jag förstår, jag väntar också på att få bekräftad ÄL från NC (den ska ske imorgon enligt NC). Nej det är ju jättemärkligt, men det krävs ju tre temp-ökningar i rad för det ska bli bekräftat enligt NC, det kommer säkert idag eller imorgon tror jag för dig! Har ni fortsatt ha sex eller lagt ner det nu?

Vad roligt :) Ska bli kul att följas åt ja! 

Jag hoppas att tempen stiger så kan jag släppa den tanken iallafall.. dock tycker jag att tempen är lägre nu när det blivit kallare ute så den ligger lägre än vanligt, har du samma som tidigare perioder?

Ok, brukar du ha mer eller mindre känningar än nu? jag brukar ha mer så därför jag nojar ..

Jag ville ju precis som du ta igen den "förlorade dagen" som vi missade på dag två av maximal så igår fick vi till det och sedan hoppas jag på idag också ifall det nu skulle visa sig att jag har ÄL senare än vad det NC och clearblue indikerar. :P
  • Juli1990
    Anonym (4:an) skrev 2021-09-02 15:29:07 följande:
    Vi låg torsdag, lördag och måndag. Enligt app ska min ägglossning ha varit på tisdag. Men jag tror (och hoppas) att den var på måndagen. Jag kör inga ÄL-tester då jag känner väldigt väl när jag har ägglossning.

Vi får se om det räcker. Min man är inte den mest"liggiga"personen haha. Han var less redan efter två ligg, men "offrade" sig en tredje gång. Haha.

Skönt ändå att höra att det kan vara lite lika för andra också :)
    Det låter väl lovande? Tror verkligen på det  och håller tummarna :), när har du BIM? 

haha, förstår! Min sambo är mycket mer sugen än mig oftast, men nu har det nog blivit att vi båda har "tröttnat" och bara gör det för vi "måste", ingen rolig grej faktiskt alls.
  • Juli1990
    piiiggeliiin skrev 2021-09-02 15:35:36 följande:
    Jag hoppas att tempen stiger så kan jag släppa den tanken iallafall.. dock tycker jag att tempen är lägre nu när det blivit kallare ute så den ligger lägre än vanligt, har du samma som tidigare perioder?

Ok, brukar du ha mer eller mindre känningar än nu? jag brukar ha mer så därför jag nojar ..

Jag ville ju precis som du ta igen den "förlorade dagen" som vi missade på dag två av maximal så igår fick vi till det och sedan hoppas jag på idag också ifall det nu skulle visa sig att jag har ÄL senare än vad det NC och clearblue indikerar. :P

Håller tummarna för det! Jag instämmer, men har varit väldigt mycket lägre (någon morgon tidigt låg den på 35 något, galet). Idag var den dock upp lite högre än de andra dagarna så vet inte om det kan börja indikera att ÄL är idag eller imorgon typ.

Jag brukar nog ha mindre känningar ja, brukar tyvärr inte känna alls mycket (eller inte vad jag reflekterat över), hur brukar du känna? 

Det låter väl jättebra, tror stenhårt på Er :). När har du BIM sa du? Får jag fråga hur gamla ni är?:)

• betula

Spermierna kan leva i upp till 5 dagar säger de väl, så har ni legat dagarna innan ÄL kan ni nog ta det m ro oavsett. Det är så mycket mer än ligg som ska stämma för att det ska bli nåt. <3 Min syrra hade ÄL en vecka efter senaste ligget m maken (de befann sig på olika orter) och fick ändå en underbar liten unge.

Satsa på att ha sex när ni har lust! Just lusten är en supertydlig indikator för ÄL hos mig. Upplever även att min man är mer sugen kring ÄL (även om det kan vara svårt att säga omd et är pga mitt beteende eller om det något annat som påverkar honom). Att ha sex för att en "måste" gör ju det hela ganska så trist på alla plan. Dessutom så finns det väl källor som säger att spermiemängden minskar aningen om en har utlösning oftare och att ca varannan dag ger bättre förutsättningar utifrån det.

Svar på tråden BIM September