Inlägg från: Wave Mother |Visa alla inlägg
  • Wave Mother

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

986247391 skrev 2021-12-05 09:09:53 följande:

Vad gör ni för att öka oddsen? Jag äter folsyra, slutat snusa, minskat på antalet kaffekoppar och slutat dricka alkohol.

Testar även med ÄL-stickor. Går i tankarna på att testa något mer, men vet bara inte vad av allt som är bäst. Cykeln verkar ligga på 26dagar, ytterst sparsam mens (skulle lätt kunna ha samma binda 24h), har under mina 2 cykler inte märkt av några äggviteflytningar och verkar bara ha 10 dagar mellan ÄL och mens.

Vad använder ni? Rosenrot, D-vitamin, fertilitetsglidmedel, bisolvon?

Jag har dragit ner på kaffet till ca en kopp om dagen, och dricker bara något glas vin i mensveckan vissa månader, annars ingen alkohol sedan i våras. I övrigt försöker jag röra mig varje dag och äter vegetariskt + fisk ibland. Försöker också sova bättre, men det är inte min starka sida.

När det gäller kosttillskott äter jag folsyra, vitamin D, omega 3 varje dag, + någon järntablett då och då. 

Det är väl det. Jag läste i någon tråd om att man kan förbättra äggkvaliteten på olika sätt (t.ex. nämndes Q10 och melatonin), men är lite rädd för att pröva för mycket, och egentligen ännu mer rädd desto mer potenta saker det är.  

Är inne på försök sex efter MA nu och börjar känna det som att vi är ett sådant par som det är svårt för/att vi inte kommer att lyckas.
  • Wave Mother

Ja, det ser ut som en tydlig stegring. Alltid skönt när det syns! Håller tummarna för att du får kortare cykel! 

Jag går också och väntar på äl här, och har eventuellt fått början till en stegring idag. Förra cykeln kom den så tidigt att jag blev orolig, men den här gången verkar det bli en lite mer normal fas för mig, och i så fall kommer äl mellan 7:e och 10:e. Försöker också satsa på att få till det varannan dag den här veckan :)  

LJM91 skrev 2021-12-05 21:47:17 följande:

Den här cykeln går jag all in och testar både med ägglossningsstickor och clear blue advanced, i morse fick jag första blinkande gubben på CB och den nedersta stickan är från i eftermiddags, den är ju inte 100% positiv men helt klart en stegring jämfört med gårdagens, eller vad säger ni? I förra cykeln fick jag blinkande gubbe i tio dagar, därför vågar jag inte riktigt hoppas på att ägglossningen är på gång redan. Men det hade såklart varit underbart med en kortare cykel denna omgången. Hade sex igår och ska försöka få till det varannan dag fram till temphöjningen nu plus minst ett par dagar till, så hoppas jag verkligen att det är vår tur den här månaden. Hur går det för er andra? <3

• Wave Mother
    LJM91 skrev 2021-12-05 22:33:07 följande:
    Håller tummarna för dig också! Snacka om att det hade blivit bästa julklappen :)
    Det hade verkligen varit roligt att få berätta det för min man kring jul ja :)  Jag försöker dra ner på förväntningarna för att inte bli så besviken varje månad. Samtidigt är det kanske bra att peppa lite? Svårt!
  • Wave Mother

Hej allihop!

Har inte varit så aktiv senaste veckan pga mycket jobb, men nu är jag tillbaka igen. Hur går det för alla? (Har följt med lite och det är så trevligt att följa med i glädjebeskeden som kommer).

Jag är rätt säker på att jag hade äl idag (CD12) eftersom jag hade LH-peak på stickorna igår. (Iofs möjligt att äl blir imorgon, men har haft symptom idag, så tror det är nu.)

Den här månaden har vi lyckats få till det rätt så bra trots jobb (CD8,9,11 och 12), så nu håller jag alla tummar och tår! Om vi orkar kanske det även blir CD13, man får se. 

• Wave Mother
    Junii91 skrev 2021-12-09 09:19:08 följande:
    Skönt när man känner att man fått till det rätt så bra under ÄL och däromkring. Håller tummarna för dig och alla andra här! :) så fint att kunna följas åt, i med och motgångar.

Det jag och sambon gjorde annorlunda denna gång var att vi låg CD 13, 14, och 15. Hade positivt ÄL test CD 13. Tror ÄL var CD 14.

Tidigare månader har vi legat innan ÄL och ibland på ÄL dagen men kände att det är lätt man inte orkar ligga så många dagar så vi körde lite senare denna gång. Hoppas innerligt det blir ett plus! Nu är den långa väntan till BIM igång... :)
    Jag tror det är klokt att inte ta ut sig för tidigt. ÄL verkar ju också komma lite senare än jag i alla fall tänkte från början, då jag trodde den kom direkt vid LH-stegringen och att det var viktigast att hinna ligga innan. Så det låter väldigt smart att göra upplägget så att man orkar hela vägen.

Grunnar mycket på när ägget verkligen släpper. Utslag på stickor och symptom är för mig ungefär samtidigt (och så några dagar innan med sekret också). Men vem vet om ägget släpper medan man har symptomen, eller om det kanske bara är "uppladdningen" som ger symptom, och själva äl händer senare. Lurigt! 

Håller tummarna för er också, och att det nya upplägget leder till jackpot :) 

När har du BIM? Jag tror det är 21 december här.
  • Wave Mother
    BounceBambi skrev 2021-12-09 10:34:25 följande:

Väntar fortfarande på provsvar jag tog förra veckan men verkar som sköldkörtelproverna ändå var normala vilket känns skönt. Däremot låg i järn och även under det optimala i d-vitamin när jag är inne och läser i 1177. Tycker det är  känns märkligt med D-vitamin eftersom jag tagit tillskott i några månaders tid. Väntar på svar angående celiaki och hoppas inte att det är det som gör att jag har lågt järnvärde. 

Känns ändå hoppfullt att jag kanske har bättre förutsättningar att få till en graviditet genom tillskott av järn och mer D-vitamin, eller så är det bara slumpen som gör att det inte har gått än. Är också på den långa väntan mellan ÄL och BIM, borde timat sexet bra men det har vi gjort innan också utan resultat... 

Vad bra att sköldkörtelproverna var normala! Det känns ju så klart ändå segt att vänta och vänta på plus, men i alla fall skönt att det är uteslutet att en sådan grej sätter käppar i hjulet! 

Hoppas det inte är celiaki. Men oavsett går ju själva järnbristen att fixa med tillskott nu när du vet att du ligger lågt. Om du ska ta järntillskott vill jag tipsa om ett som heter Sideral som är snällt mot magen jämfört med andra jag tagit. Det är i och för sig dyrt, men för mig var det en gamechanger för jag fungerar typ inte om jag tar vanliga järntabletter.
  • Wave Mother
    Junii91 skrev 2021-12-09 11:52:31 följande:
    Jamen precis. Har läst så mycket om att spermierna kan leva flera dygn men samtidigt sägs det att det är bra att ligga på ÄL dagen och en dag efteråt. Men man orkar ju inte ha sex typ 7 dagar på rad, I alla fall inte jag.

Ja jag har också funderat sååå mycket på när ägget släpper. Som du säger är det så svårt att veta.

Tack snälla!

Åh då har vi BIM samtidigt! Jag har också 21 dec :) vad kul, då får meddela hur det går tills dess, om du känner nåt symtom eller inte. Jag brukar alltid få ömma bröst, PMS osv så får se om det blir så eller inte denna gång.
    Det är svårt att få till att det ska vara kul och romantiskt sju dagar i rad, verkligen. Kan gå när man inte jobbar mycket kanske, men annars får man ju i så fall försöka med lite mer "rationellt planerande" om man ska hinna, som inte är så jättehett :) Plus att det alltid blir mindre prestationsrelaterade problem om man faktiskt vill, och inte bara tänker att det måste göras, tycker jag. Tre-fyra dagar runt äl är ju perfekt, om man bara vet när den är.

Kul at någon annan är i samma fas! Ska rapportera om eventuella symptom :) Jag har inte någon särskild PMS eller ömhet i vanliga fall, men däremot brukar jag vara varm och frusen om vartannat efter äl, och även få dålig hy ett par dagar innan BIM. Får se hur det blir nu.
  • Wave Mother
    Annemarit123 skrev 2021-12-09 17:35:22 följande:

Hej! Ansluter också till denna tråd, det här är andra månaden jag och min sambo försöker bli gravid. Blev faktiskt förvånad att förra månadens försök inte gick eftersom jag blev så enkelt gravid förra gången. För fem år sen fick jag ett missfall och direkt efter missfallet, utan en mens emellan, blev jag gravid igen.

Får se hur det går denna gång, är dock lite orolig då jag har tagit bort en cysta för något år sedan och blivit diagnostiserad med endomentrios sedan förra födseln. Kanske det påverkar chanserna att bli gravid igen.

Min BIM är iaf 17-18 december (väldigt regelbunden mens), när borde jag börja testa mig?

Man kan ju testa redan fem dagar innan BIM, men om det är värt beror nog rätt mycket på hur lång lutealfas man har. Jag har kort fas, så jag skulle inte kunna plussa så många dagar innan BIM, eftersom ägget har så kort tid på sig att fästa då. Ibland testar jag tidigt ändå, för det är svårt att låta bli om man har många billiga test hemma, men för mig är det mest slöseri på pengar.  

Den här gången har jag BIM 21:a december, och ska försöka att inte testa förrän 20:e eller 21:a tänkte jag.  Om jag inte får några tydliga symptom, då kanske jag provar att testa tidigare. Helst skulle jag egentligen vilja klara att vänta till 22:a, men brukar bli för nyfiken.
  • Wave Mother
    Nuärdetdags19 skrev 2021-12-10 17:18:10 följande:

Hej alla! Jag har följt tråden ett tag, gått tillbaka o läst dem flesta kommentarerna. Vill börja med att gratta alla som plussat blev så glad för er skull. Och speciellt ts stort stort grattis blev så himla glad för din skull :D och önskar resterande ett fint pluss snart <3

Har aldrig vågat skriva, men nu tänkte jag att jag måste det :D

Jag och min man har planerat i ett tag att bli gravida men det har inte riktigt funkat och jag har inte gjort så mycket egentligen förutom senaste ägglossningens då tog jag cb advanced ÄL test och vi hade mycket oftare ?mys? runt ägglossningsdagen på själva dagen och efteråt också. Så jag vet ju att jag prickat och känt mig gravid då jag verkligen haft så himla många symptom som jag inte brukar ha. Ont i svanken redan några dagar efter ÄL och det kändes först i högra äggstocken och sedan vänstra av en konstig anledning och det höll i sig i några dagar sen försvann det och kom tillbaka, typ som att det drar , sticker och jaaa? brukar få ömma bröst o känna av typ en vecka innan men kände inte av något förens typ igår har BIM söndag och har även haft så mycket flytningar som är vattninga tror hela tiden att det är mensen men nej.. . Tog ett tidigt graviditets test när det var BIM -4 men negativt.

Och idag när jag torka kom det flytningar med lite lite lite blod, alltså typ ett streck . Är det helt över för mig då? ;( vad tror ni ?

Ber om ursäkt så himla långt inlägg ?

Välkommen, så kul att det fortfarande är nya som hittar hit! Det är trevligt att ha någon att bolla med som förstår vad man går igenom. Och när man har svackor så är det ännu mer viktigt, känner jag <3

Angående din fråga om det är kört: Det är helt möjligt att testa negativt på BIM -4 och sedan positivt senare, i alla fall.  De flesta plussar på BIM efter vad jag förstått, men vissa behöver till och med testa lite senare. 

Håller tummarna för att mensen lyser med sin frånvaro nu i helgen!

• Wave Mother
    LJM91 skrev 2021-12-10 18:36:09 följande
    Den lilla stegringen jag fick var tydligen inte ett tecken på att ägglossningen var på gång, har fortfarande inte fått högre temp och nu är testen svaga igen.. fortsätter försöka ha sex varannan dag och hoppas vi orkar ända tills temphöjningen kommer :)
    Nu tempar jag inte, så jag har dålig koll, men kan det inte vara så att man råkar missa temphöjnningen?

Jag tycker att stegringen ändå ser ganska typisk ut för ÄL, liksom. Någon månad har jag fått ungefär sådan stegring på stickorna, om jag har druckit lite för mycket, men jag tror ändå att jag haft äl då, eftersom mensen kom som ett brev på posten rätt antal dagar senare.

Men det kanske inte funkar så med tempning, så det är bara en lös tanke!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?