Inlägg från: Anonym (Uppsalabo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppsalabo)

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2024-06-30 09:54:43 följande:

Den här bilden är intressant och visar en en helt annan trend än den som Tidölaget (SD, M, KD och L)  målar upp.  Gapet när när det gäller sysselsättning, arbetslöshet och självförsörjningsgrad minskar hela tiden mellan inrikes- och utrikesfödda. Trots att invandringen varit högre de senaste 15 åren har sysselsättningen bland utrikesfödda ökat. 

Källa: x.com/lindellch/status/1755198991690547340

Vi har haft en väldigt stor arbetskraftsinvandring till Sverige och dessa utrikesfödda personer har av förklarliga skäl ett arbete. Arbetskraftsinvandrare är oftast skötsamma , arbetar och betalar skatt. 

• Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2024-07-01 00:35:07 följande:
    Du behöver räkna på fler generationer om du vill göra korrekta samhällsekonomiska beräkningar.

Det är missvisande argument du för fram om du vill beräkna kostnader eller intäkter för migrationen.  Det är mycket lätt att förstå - om man vill.
    De flesta gängkriminella verkar vara just andra generationens invandrare. Även om det bara är en mindre andel, förhoppningsvis, så är kostnaden per gängkriminell så enormt hög att det knappatt kan ha varit lönsamt eller kommer att bli lönsamt med invandringen, som inte är ren arbetskraftsinvandring. Varje gängkriminell kostar samhället något oerhört , polis och rättsväsendekostnaderna går i taket, vi måste bygga ut fängelserna och anställa fler kriminalvårdare. Kostnaderna och undanträngnigseffekterna i vården efter skjutningar och sprängningar är enorm. Förlorade oskyldiga tredjepartsutvecklare människoliv som inte kan mätas i pengar. Korruption, hot, bedrägerier och en allmän oro och misstänksamhet som allt mer breder ut sig i samhället som en konsekvens av gängkriminaliteten. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2024-07-01 10:35:22 följande:
    Du räknar fel, eller du räknar inte alls är det ut som.  

Det finns lite olika beräkningar på just det du påstår. Det skrevs för några år sedan om 23 miljoner per gängkriminell varav en tredjedel var produktions- och skatteborfall.

Detta skall ställas mot vad det flertal som inte är gängkriminella och vad de tillför till kassan. 

Sen är flyktingpolitiken inte en fråga om att generera inkomster för Sverige, det är flyktingkonventionen och andra internationella överenskommelser som Sverige har förbundit sig att följa. 

Arbetskraftsinvandring är däremot en fråga om ekonomi och utveckling av näringslivet.
    23 miljoner i kostnad per gängkriminell?..! Hisnande mycket. Och då tillkommer allt mänskligt lidande de orsakar, tänk så många helt oskyldiga de mördat för att de skickat tonåringar som inte kan läsa en karta och skjutit folk på fel adress. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2024-07-03 13:44:56 följande:
    Nej. Det ser ut som att du blandar ihop olika saker nu.

Jag säger att det är den åldrande befolkningens del av sjukvården som är den största delen av sjukvårdens kostnader.

Det säger ingenting om vilka andra kostnader olika grupper lägger i systemen.   

Även om delar av flyktingarna behöver mer vårdinsatser än genomsnittet så går det av det inte att dra slutsatsen att det är dessa vårdinsatser som tynger vården i fråga om ekonomi och andra resurser.

Det ditt inlägg visar på är den ständigt förskjutna och vilseledande argumentationen från de som skyller allt på invandringen. Det är många hål i din argumentation. Framför allt logiska.

Lägg fram siffrorna för dina påståenden om du vill motbevisa att verkligheten är en vänsterbliven myt. Drömmer
    Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu. Men det vill förstås ingen tala om. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2024-07-10 14:27:24 följande:
    Jag tror inte att vi kommer längre.

Du anser inte att att ukrainare som har flytt från krig i sitt hemland för att söka skydd i Sverige bör betraktas som flyende från krig/flyktingar och det tycker jag är ett vidrigt synsätt. 
    Det är ju du som fullt medvetet feltolkar. Ingen klagar över att Ukrainare kommer hit. De är verkliga flyktingar från vårt närområde. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-11 10:58:47 följande:

Jag skrev att "jag har sett en siffra", och därmed menade jag att jag inte garanterar den, men jag  skummar nog 100-tals artiklar på en månad, och vissa uppgifter jag ser fastnar, men jag har glömt exakt var detta stod. Jag snabbläser så mycket material så oftast kommer jag inte ihåg exakt vilken artikel eller vilken publikation/källa det är.

Men att siffran  är högre för barn är jag så gott som säker på. Jag har bott i samma stad i 27 år och följt dess demografi, och jag ser hur trenden ser ut här med barn, speciellt små barn.

Det verkar som att andra och/ eller tredje generationen i många fall har ett familjemönster som påminner om det i ursprungslandet. Vad gäller just muslimer gifter de sig oftast bara inom den gruppen, ofta även just i  sin egen etniska grupp. Muslimska kvinnor gifter sig i ännu mindre grad med icke-muslimer än vad manliga muslimer gör.

Vad gäller islam så tror jag - till skillnad från alternativhögern, vars  åtminstone svenska gren varken tror på Gud  eller på en destruktiv motsida, utan är ateister och mer eller mindre föraktar/ ser ner på oss som har en andlig livsåskådning - att islam har ett demoniskt ursprung.

Jag antar att du, liksom alt-högern, är icketroende, men hoppas du förstår mitt perspektiv, Jag tror att t.ex islam och mormonism är demoniskt initierade. Jag har lagt märke till en rad likheter mellan dem 

1) Den ensamme profeten ( Muhammed/Joseph Smith) 2) Går ut i naturen (berget Hira/skogen) 3) Möter där en ängel (Jibriel / Moroni),4) Får fix och färdig text från himlen (1.a kapitlet av koranen/Mormons bok) 5) Båda förnekar Kristi gudomlighet ( Islams Isa eller Issa är en muslimsk profet/ mormonernas Jesus är visserligen vår frälsare men har inte del i treenighet som klassisk kristendom, men inte JV och mormoner bekänner en tro på)

De flesta muslimer från MENA verkar inte särskilt intresserade av att integrera sig i Sverige? De ser ner på oss svenskar , som inte är muslimer, de ser våra flickor som horor, enligt deras normer är de det. De gifter sig med kusiner eller åtminstone med någon inom samma klan. De uppskattar inte svensk kultur, alls.

De uppskattar vårt lands rikedomar och välfärdssystem.
  • Anonym (Uppsalabo)

Hur många invandrarungdomar gör värnplikt? Det borde ju vara minst 30-40 procent? Hur många muslimska flickor gör värnplikt? Får de ha hijab under värnplikten? Eller är det ett skäl att slippa plikten som värnpliktig?

• Anonym (Uppsalabo)
    nihka skrev 2024-07-11 11:31:33 följande:
    Och du förstår att Ukraina inte är ett "närliggande land" i förhållande till Sverige?

Geografi avgör inte om en person är flykting eller inte utan om den har flytt. Man kan också vara internflykting vilket betyder att du flyr från ett område till ett annat inom landets gränser.
    Ukraina är ett Europeiskt land och hela EU hjälper självklart till! Europa är vårt närområde.
  • Anonym (Uppsalabo)

Jag hittade siffror kring värnplikten på Svt.se. 2020 hade 21 procent av mönstringsunderlaget utländsk bakgrund. Endast 7 procent av de med utländsk bakgrund gjorde värnplikt. Man vet inte varför .

Detta kommer ju definitivt att  bli en belastning, om  stora delar av Sverige befolkning  inte kan,  eller inte vill göra värnplikt. 

• Anonym (Uppsalabo)

Dettainslag i Aktuellt såg jag och tyckte det var märkligt. Varför visar man bara denna statistik för kvinnor, normalt hade väl varit att visa samma statistik för män? 
    Jag gissar att då hade bilden varit det omvända, att något fler svenskfödda unga män med svenska föräldrar jämfört med dem med invandrarbakgrund.
    Men det valde man bort för då visade man inte det man ville? Kändes som att syftet var att visa att invandrare är bättre än svenskar. Att invandringen inte är en belastning. 

Desdutom var statistiken felaktig sa de i Aktuellt dagen därpå. Gruppen invandrade för sex år sen, var egentligen : Invandrade sex år före skolstart. 

• Anonym (Uppsalabo)
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-22 17:19:40 följande:
    Hur ser det ut med examen?
    De sa på Aktuellt att studierna tar lite längre tid för dem med utländsk bakgrund än för demmsom har svensk bakgrund. De specificerade inte detta närmare. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-10-28 08:33:15 följande:
    Åter till ämnet:
    Är invandringen en belastning?

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning,
    likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer,
    BRÅ och nästan alla,
    (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda),

nuvarande regeringens budgetar,
    förra regerings budgetar,
    oppositionens skuggbudgetar,

alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

(Alla är eniga, förutom en extremt högljudd men liten extrem minoritet.)
    Ja.
    I slutet av 2023 bodde i Sverige  över två miljoner, 2170627, som är utlandsfödda. Inte personer med utländska bakgrund utan utlandsfödda.
    Inte konstigt att vi har integrationsproblem. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    En med många djupa tankar skrev 2024-10-30 12:57:02 följande:
    Ja Vad jag vet har det kommit ca 2 000 000 på 20 år, dvs ca 100 000/år under 200-talet. Sett till Sveriges befolkning före det saknar det väl motstycke i Europa? Jag hade hellre sett en migrationspolitik mer lik Finlands.
    Ja, det är ju omöjligt att integrera så många på så kort tid. De flesta har också kommit från länder och kulturer väldigt olika den svenska, så det är ju en enormt stor integrationspåfrestning på hela samhället.
    Vi behöver nog en paus för att klara detta. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Astrid) skrev 2024-12-07 01:17:17 följande:

Varför ska så många fina svenska traditioner försvinna därför att vi hela tiden måste ta hänsyn till invandrarna? Minsta lilla och det är rasism. Men vi blir kallade för smuts, och de hänvisar till hemska saker i Koranen. De skriver på forum att de ska ta över landet och göra det muslimskt, vilket de mer eller mindre har lyckats med. 

De har fått komma hit utan att varken kunna språket, det finns ett par hundra tusen analfabeter, de hade inget jobb och inga pengar. Och det tar c:a 7-8 år innan hälften har ett arbete. Men ändå så skriker de ut sitt hat gentemot oss svenskar på forum trots alla förmåner. Och de får garantipension, och bidrag, även om de inte har betalat en krona i skatt. 

Och dessutom är Sverige nu förstört med bedrägerier, misshandel, hot, skjutningar, mord och sprängningar. Av de 9 000 ensamkommande "barnen", som Annie Lööf släppte in, hamnade var tredje på SiS-hem 1-2 år senare.

Så visst har denna invandring, även kallad för flyktingkris, påverkat Sverige på ett mycket negativt sätt. Och detta är inte lögner eller förtal, allt går att läsa i tidningarna. 

Det värsta är den ökade kriminaliteten. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    nihka skrev 2024-12-07 20:49:18 följande:
    Nämn en svensk tradition som har försvunnit.

Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit. 

En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det. 

• Anonym (Uppsalabo)

Svenska SSAB vill nu vara inkluderande och uppmanar sina anställda att inte säga God Jul, utan God Helg!
    Har jag missat något? Är detta 1:a april?
    Är detta en del av en  rysk desinformationskampanj som smugit sig in i Expressen?

Nu börjar det väl gå lite väl långt? Det är ju värre än inställda Luciatåg. 
    Skall vi ge upp allt i vår kultur? Skall vi sluta prata svenska också? Det är ju inte så inkluderande att tvinga alla som kommer hit att lära sig ett mycket litet och svårt nordgermanskt språk? 

• Anonym (Uppsalabo)
    nihka skrev 2024-12-10 20:49:46 följande:
    Det var inte det jag frågade utan om man skulle ställa upp krav för om du skulle få lämna Sverige.
    De som fått asyl kan ju åka vart som helst, utom till det land de flytt från. Det säger ju sig självt. Är landet så farligt att man behöver asyl, då vill man inte och kan inte åka dit på semester. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?