TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-02 10:57:18 följande:
Ja, vi borde ha amorteringskrav. Eftersom inte bankerna klarar att sköta detta löngre måste vi nog ha lagar.
Det konstiga är att i de flesta andra länder är det inte lagkrav utan det är bankerna som kräver att man amorterar. Lånen har alltid en avbetalningsplan, så att man betalar hela bolånet på ett visst antal år . I UK är det vanligaste att man betalar på 25 år men jag läste nu att vissa kreditgivare erbjuder extended mortgage period, upp tilll 40 år, existerar.
Men att inte amortera alls efter att man betalt 50% av lånet och ha oändlig amorteringstid , det är något unikt svenskt , tror jag . I Finland har de nu även diskussion om att införa maxtak på antal återbetalningsår, Max 25 år föreslås. Anledningen är att även i Finland börjar folk låna för mycket och slarva med amorteringarna. Men normalfallet i Finland är att man betalar av 100% på 30 år.
Jag tror tyvärr inget parti Sverige driver denna fråga? Det är nog ingen valvinnare , svenskar gillar inte att amortera. Men det kanske ändrar sig nu och vi får en ny amorteringskultur, pga räntenivåerna?
S, MP och V införde Amorteringskravet och framförallt SD, L och KD och till viss del M har varit mycket kritiska till att folk skulle vara tvungna att amortera på sina lån.