Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-18 10:56:41 följande:
    Nej, men de thailändska bärplockarna blir mycket illa behandlade och utnyttjade , tvingas arbeta tolv timmar om dagen, bo i mögliga lokaler och behandlas allmänt dåligt. Är detta något du stödjer?
    Bakgrunden till många av problemen som kopplas till  arbetskraftsinvandring är att den moderatledda alliansregeringen år 2008 införde världens mest liberala lagstiftning för arbetskraftsinvandring.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-05 10:10:50 följande:

Vi kan inte med tio miljoner invånare vara hela världens socialbyrå.
    Om vi fortsätter så här så löser det sig i och för sig snart av sig självt, vi kommer inte att ha något välstånd att fördela och ge till andra. 

Det är ingen naturlag att Sverige är ett rikt land, som många verkar tro. För några hundra år sen var vi bland de fattigaste länderna i Europa. Det kan vi bli igen. 

Vilket dravel. Sverige är inte och har inte varit hela världens socialbyrå. De senaste åren har Sverige haft en lägre invandring än snittet bland EU:s medlemsstater och den nivå som gäller idag är ingen stor ekonomisk belastning för vårt land. 

• KillBill
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-04 23:50:03 följande:
    En skolgång i grundskolan kostar ca 115.000 kr per år. Räkna att jag gått från förskoleklass till 9:an, detta blir alltså 1150000 kr. Sen kostar en gymnasieelev va 130.000 per år, vilket blir ytterligare 390.000 kr. Jag har då kostat 1,5 miljoner bara där. Plus att min högskoleutbildning har kostat ca 300.000 kr. Om jag skulle ha en medellön vilken ligger på 32.000 kr i månaden skulle jag betala ca 9000 kr i skatt per månad. Jag skulle då ha betalat igen, enbart för mina utbildningar efter 17 år av oavbrutet arbete. Då tar jag inte hänsyn till eventuell föräldrapenning jag fått, sjukhusvistelsen, tandvård, vaccinationer och annat. Mina föräldrar betalar väl av skulden av sin egna skolgång? 

Jadu, många av dem sektorerna bemannas till stor del av personer med utländsk bakgrund. 

Ur ett samhällsperspektiv så är inte kostnaderna så stora. Den största kostnadsposten för skola och utbildning är lönekostnader och de som jobbar inom skola och utbildning betalar skatt, genererar arbetsgivaravgifter och konsumerar vilket ger statskassan momsintäkter. 

Invandringen skapar kostnader men också intäkter och konsumtion och det är viktigt att beakta helheten. 

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-04 20:59:35 följande:

Asylsökande vuxna betalar 50 kr per besök hos tandläkaren. Barn går gratis,

Folktandvården är väldigt överbelastad idag, mycket pga asylsökandes enorma och akuta behov, och barn med hyfsad tandhälsa prioriteras ner, får väldigt sällan gå på kontroller. Det drabbar förutom barn även gamla personer. 

Jag tycker att vi  första hand skall ta hand om våra egna barn och gamla. Vi kan som ett land med tio miljoner invånare inte vara hela världens socialbyrå. Det är orealistiskt och naivt att tro att det fungerar. 

Det är självklart att alla människor har samma värde som människor, men det innebär inte att alla miljarder människor  i världen har rätt att bosätta sig i Sverige.

Det finns hundratals miljoner människor idag i världen som skulle göra nästan vad som helst för att få leva i Sverige. 

Jag har inget emot arbetskraftsinvandring men tycker att det förslag som regeringen just nu utreder , att man skall höja minimilönen för arbetskraftsinvandrare,  är bra. 

Flyktingar (exempelvis från Ukraina) har endast rätt till sjuk- och tandvård som inte kan anstå dvs. bara den mest akuta typen av vård.

Det är inte invandrarna som gör att vården går på knäna utan i stället den SD-styrda M/KD/L regeringen som valt att inte kompensera kommuner och regioner för den extremt höga inflationen.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-05 10:49:57 följande:
    Men att skolan blir försämrad är svårare att räkna på.
    Jag  har en väninna som var jätteglad över ett nytt jobb som lärare i en skola i ett invandrartätt område. De skulle vara tre lärare på en klass och hon var jättenöjd. Äntligen skulle de ha resurser och tid nog som lärare. Efter sex månader hade hon sagt upp sig, det var alldeles för tungt. Man försöker ju satsa jättemycket extra på skolorna i våra invandrartäta områden. Men lärarna vill oftast inte jobba där. De legitimerade och mest kompetenta lärarna väljer bor dessa skolor. För miljön är för tuff och de utsätts dessutom ofta för hot och till och med våld. Det räcker inte ens att betala mer, lärarna väljer ändå bort dessa skolor. 

Att skolan blivit sämre beror framförallt på effekterna av marknadiseringen av den svenska skolan som resulterat i att börbolagsägda skolkoncerner tjänar pengar på att minska på personal, läromedel, bibliotek i svenska skolor och som resulterat i en extrem segregation.

• KillBill
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-05 11:07:34 följande:
    Nejmen min poäng var att behandla såväl invandrare som ursvenskar på samma sätt. Alla vill hela tiden gapa och skrika om hur mycket invandringen kostar samhället, och jag ville poängtera att vi svenska som är födda här knappast är gratis heller. Om du ser mitt första inlägg jämför jag mig själv gentemot min sambo som är invandrare och  började jobba inom en månad från att han kommit till Sverige. För mig har det tagit 23 år av utbildning. Jag ville med att använda mig själv som exempel kritisera myten att invandring kostar så mycket och ursvenskar är gratis. 
    Ok, då hänger jag med.
  • KillBill
    Anonym (Love peace and understanding) skrev 2023-08-05 11:24:53 följande:

Jag tror den för dagen nysläppta Youtube videon av Henrik Jönsson tangerar diskussionen här: 

Se den gärna!

Av princip så gynnar jag inte högerextrema Youtube-kanaler så jag kommer inte kolla på denna men två fråga till dig somn har sett den. 

Nämner Jönsson något om kopplingen mellan 
    Rasmus Paludan och Vladimir Putin och hur SD kanalen Riks har stöttat Paludan finansiellt? Nämner Jönsson något om kopplingen mellan den andra koranbrännaren (som är medlem i SD) och den Iranska och ryska regimen? 

• KillBill
    Rataxes skrev 2023-08-05 12:00:03 följande:
    Henrik Jönsson är som alltid intressant. 

Lästips: 

Frihetligt självförsvar av Henrik Jönsson. 

Debilvänstern får väl hålla sig till ETC eller någon annan sagotidning med vänsterprägel.

Du som följer Jönsson, Nämner Jönsson något om kopplingen mellan Rasmus Paludan och Vladimir Putin och hur SD kanalen Riks har stöttat Paludan finansiellt? Nämner Jönsson något om kopplingen mellan den andra koranbrännaren (som är medlem i SD) och den Iranska och ryska regimen?

• KillBill
    Anonym (Love peace and understanding) skrev 2023-08-05 20:45:47 följande:
    Utveckla gärna vilken del som är högerextrem. 
    Skrev lite hastigt och menade egentligen att Henrik Jönsson är högerpopulistisk.
    Jag har emellertid noterat att Henrik Jönsson ibland rört sig på arenor som kan kopplas till högerextremism..
  • KillBill
    nattuw skrev 2023-08-07 18:23:13 följande:
    Med din logik får inte fattiga länder inte höja sin levnadsnivå eftersom det skulle leda till ökade utsläpp.
    jag tycker tvärtom att inlägget pekar på behovet att rika I-länder exempelvis Sverige kraftigt måste minska sina utsläpp för att fattigare länder ska kunna närma sig vår levnadsstandard.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?