Tom Araya skrev 2021-11-20 12:04:34 följande:
För bostadskostnader finns bostadsbidrag.Jag hävdar att det inte gör det och det har jag sakligt argumenterat för.Ja, finns inga extrakostnader så återstår bara det andra alternativet. En gång i tiden kan man tänka sig att man ville stimulera svenska familjer at skaffa fler barn, för att man såg fördelar med detta för det svenska samhället.
Men vilka blir effekterna av det? Jo, att just kvinnor inte utbildar sig, framförallt invandrarkvinnor... det blir en kvinnofälla och leder till dålig integration av invandrade kvinnor.
Här måste man fråga sig vad samhället behöver mest och om flerbarnstillägget i någon positiv mening påverkar befolkningens benägenhet att skaffa fler barn?Det är väl självklart... om man får mer i bidrag per barn räknat om man har fyra barn jämfört med tre, så är ju fyrbarnsföräldrarna förfördelade, eftersom det per barn räknat inte kostar mer att ha fyra än tre.Har man inga barn så finns inte kostnaden. Men om man ska resonera som så att man kan få bidrag ändå, så borde ju även barnlösa kunna få det (vilket mer pekar på hur absurt det är snarare än att jag förespråkar något sådant).
Jag är annars inne på att barnbidraget skulle inkomstbeprövas, men är inte helt övertygad om att det vore värt besväret. Detta är dock inget vi ska fortsätta diskutera i just en här tråden.
Om du tror att alla kostnader för ett barn täcks av barnbidraget antar jag att du inte har egna barn. Som flerbarnsförälder vet jag att barnbidraget långt ifrån täcker kostnaden för ett barn. Dessutom ska flerbarnstillägget också bidra till att föräldrar kan gå ner i arbetstid för att tillbringa mer tid med sina barn.