Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

nihka skrev 2024-03-22 11:14:28 följande:
    Du behöver inte forsätta be om ursäkt för din förvirring. Se bara till att du och barnen kommer undan bomber och beskjutning och kom ihåg att en flykting är en flykting oavsett om den passerar landgränser eller inte.
    sakfrågan: 
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig.
    Padirac skrev 2024-03-22 19:13:28 följande:
    Du skriver, och du utgår från:
    "En flykting som kommer från ett krig i Danmark" 

Då vill jag bara på förekommen anledning upplysa dig om att det råder INTE KRIG i Danmark.

Min åsikt, som jag fortfarande anser sammanfaller med fakta, är att:
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig.

Självfallet...

Sedan det där du skriver om flyktingkonventionen och en del annat, i det fallet finns ingen som helst anledning för dig att citera mitt inlägg och försöka diskutera den saken med mig.
    Jag har inte skrivit något om detta och jag vare sig vill eller kan diskutera detta i den här tråden, bl a eftersom detta är OFF TOPIC vilket innebär att mitt inlägg kan anmälas och bli bortplockat.

Läs gärna trådstarten och diskutera sådant som hör till ämnet.
    Om du vill citera mig och diskutera med mig så ägna dig då åt något som jag faktiskt har skrivit något om,
    i stället för att hitta på något helt eget och helt annat än det jag har skrivit.
    Padirac skrev 2024-03-22 22:52:10 följande:
    Ta mig tusan - en till som inte har en susning eller vill ha en susning om vad som enligt flyktingkonventionen utgör grunden för att vara flykting!

Är du intresserad av att känna till detta? 

www.sverigeforunhcr.se/flykting/fns-flyktingkonvention

Eller vill du ha hemsnickrade hittepå beskrivningar?
    Ta mig tusan - återigen gör du dig skyldig till att försöka förbjuda någon att ha en åsikt.

Du har alltid rätt till din åsikt.
    Men du vill återigen förbjuda alla att ha en annan åsikt än du.

Riktigt, riktigt fult av dig!
    nihka skrev 2024-03-22 22:45:47 följande:
    Nä, tråden handlar inte alls om dina konstiga föreställningar.
    Du har rätt såtillvida att dina och mina diskussioner har kommit att hamna off topic.

Men mina inlägg hade från början mycket tydligt anknytning till trådstarten och ämnet.
    På detta, eller dessa, inlägg valde du att citera, svara och skriva sådant som är off topic.

Jag har rätt att sakfrågan i dina och mina diskussioner är:

Men tack för ditt initiativ som jag stödjer.
    Jag skulle uppskatta om vi gemensamt bestämmer oss för att återgå till trådens ämne.
    "Är invandringen en belastning?"
    Ja. Alla kostnader belastar såklart en budget
    nihka skrev 2024-03-25 17:52:15 följande:
    Jag vet.

Och jag godtar din ursäkt utifrån dina nya insikter om att en flykting är en flykting oavsett om den korsar landgränser eller inte. Happy Sailing! 

Jag har tackat dig för att du äntligen har kommit till insikt.

Men jag har inte bett om ursäkt och du har inte gett mig någon anledning att ändra eller rätta mig, för du har ännu inte kunnat visa att jag har skrivit något felaktigt.

Fortfarande har jag i sak rätt i att:

Men tack för ditt initiativ som jag stödjer.
    Jag skulle uppskatta om vi gemensamt bestämmer oss för att återgå till trådens ämne.

Jag hoppas att ditt nästa inlägg har anknytning till trådens ämne. Då lovar jag också att respektera ditt initiativ och därmed håller vi oss till ämnet.

nihka skrev 2024-03-26 14:48:17 följande:
    Ja precis! Du har kommit till insikt om att en flykting fortsätter att vara en flykting även när den korsar landsgränser. Och jag godtar som sagt din ursäkt.
    Nej, fel av dig, igen.

Jag har inte funnit anledning be om ursäkt och du har inte gett mig någon anledning att ändra eller rätta mig, för du har ännu inte kunnat visa att jag har skrivit något felaktigt.

Jag tackade dig för att du också äntligen har kommit till insikt om detta och för att du i ditt tidigare inlägg intygade att jag hade rätt i detta och att du delade min åsikt.

Återgå till trådens ämne.

Jag hoppas ännu en gång att ditt nästa inlägg har anknytning till trådens ämne. Då lovar jag också att respektera ditt initiativ och därmed håller vi oss till ämnet.
    Padirac skrev 2024-03-26 19:59:35 följande:
    Har du en annan 'åsikt' om hur FNs flyktingkonvention definierar begreppet flykting och på vilka grunder en människa enligt internationella överenskommelser - vilka Sverige skrivit på att erkänna och följa - ser jag fram mot att få läsa det.

Men du har ju tidigare skrivit att du inte diskuterar flyktingkonventionen utan någonting annat som troligen är din egen 'åsikt'

Att argumentera för sin åsikt eller att argumentera för att visa att en åsikt bygger på osanna påståenden om faktiska förhållanden är INTE att förbjuda andra att ha en annan åsikt än den jag har. 

Det är och var vanligt bland SDs apologeter, vurmare och bland skrikhögern att hävda att de censurerades och förbjöds ha åsikter om någon uttryckte en från dem avvikande åsikt eller lade fram fakta. Nu gör du samma sak av någon anledning som bara du känner till.
    Det jag har skrivit och det du har val att citera och diskutera med mig är,
    min åsikt:

Vad i detta menar du är osant, enligt din åsikt då?

Du väljer medvetet att komma med ytterligare ett osant påstående när du blandar in konventioner och regler i resonemanget med mig, trots att detta har jag aldrig skrivit något om.
    Du ljuger upprepat när du försöker påstå att jag skulle ha hävdat något om detta.

Grattis till dig att du återigen nämner SD, som du därmed väljer att ge ännu mera PR.

Jag har aldrig sagt att min åsikt skulle ha förbjudits.
    Däremot har jag sagt att du försöker förbjuda en annan medlem att ha en egen åsikt.
    Och jag står fortsatt fast vid att du försökte göra detta.
    Du må försöka lägga ut dina sedvanliga dimridåer för att försöka dölja och förneka sanningen, men det står där svart på vitt i ditt inlägg som jag citerade.

Håll dig till sanningen.
    Om du citerar och svarar på mina inlägg så håll dig då till det jag faktiskt har skrivit, i stället för att hitta på lögner om sådant du själv försöker inbilla dig att jag skulle ha skrivit.
    Padirac skrev 2024-06-29 18:53:22 följande:
    Du skriver att det inte finns en gemensam värdegrund.

Kan du ge exempel på var värdegrunden skiljer sig åt så mycket att det enligt dig inte går att ha en fungerande mångkultur,  var finns å ena siden värderingar som inte finns i andra grupper och som göra att mångkultur inte fungerar.
    Exempel:
    Det finns 59 exempel på utsatta områden, enligt Polisens lista.
    Enligt min uppfattning visar samtliga dessa 59 exempel på det som du efterfrågar.

Men om du på sedvanligt sätt vill göra ett försök att slingra dig och lägga ut dina dimridåer så kan jag i så fall gå med på att räkna "bara" de 17 st allra värsta exemplen på det som du efterfrågar.
    17 st särskilt utsatta områden i Sverige, enligt Polisens lista.

Det är extremt tydligt i dessa exempel att värdegrunden generellt skiljer sig åt i dessa områden, och bevisligen så går där inte att ha en fungerande mångkultur,
    annars skulle dessa områden självfallet inte vara särskilt utsatta.

Definitionen, enligt Polisens lista, som mycket tydligt visar detta:

Särskilt utsatta områden omfattar samtliga dessa punkter:

- Här förekommer parallella samhällsstrukturer.
    - Invånarna visar en ovilja att delta i rättsprocesser.
    - Det kan förekomma systematiska hot och våld mot vittnen. - Polisen har svårt att utföra sitt uppdrag.
    - Det kan också förekomma extremism, kränkningar av religionsfriheten och personer som reser för att delta i krig.

Tom Araya skrev 2024-07-03 04:01:37 följande:
    Bra påpekande.

Man kan inte kompensera för en åldrande befolkning genom att ständigt tillföra en mäng människor utifrån, för de blir också gamla. Man måste i högre grad lära sig att klara sig med vad vi annars hade haft för förutsättningar, vilket är möjligt.

Jag kan här tydligt se Reinfeldts drivkraft om tillväxt... men det blir ju en tillväxt på lån för vilket man åter måste låna för att betala kostnaden för. Samhället får betala för marknadens tillväxt. Ett tydligt högerperspektiv på samhället och ekonomin.
    Du har rätt, åtminstone till en del.

Ett av de största problemen är självfallet att de människor som har kommit hit har i genomsnitt väldigt mycket större behov av sjukvård än den befintliga befolkningen.
    Detta medför självfallet att vårdbehovet ökar ännu mera.
    Den negativa påverkan på samhället blir alltså mycket större än de positiva effekter man eventuellt får, eller som vissa hoppas (inbillar sig...) att man kanske eventuellt kan få i kommande generationer...

Många av de individer som har kommit hit har visat sig belasta välfärden väldigt mycket mera än vad de i genomsnitt någonsin kan komma att bidra med.
    Personalbehovet i vård/skola/omsorg har ökat väldigt mycket mera än vad invandringen har bidragit med.
    Kolla t ex hur det ser utom inom psykvården, hur det ser ut i dag i deras vardag och i verkligheten. Behovet har ökat något fruktansvärt med många av alla dessa nya individer.
    Personalbristen och resursbristerna ökar ännu mera med de stora antal med stora vårdbehov bland många av de som har kommit hit. Bristerna har vuxit väldigt mycket mera än de relativt få som har kommit i arbete inom välfärden.

Men du skriver:
    Samhället får betala för marknadens tillväxt. Ett tydligt högerperspektiv på samhället och ekonomin.
    Då frågar jag dig, vem/vad är "samhället"?
    Om "samhället" betalar, var får då detta "samhället" sina pengar och resurser ifrån?
    Padirac skrev 2024-07-03 11:51:00 följande:
    Om vi istället ska hålla oss till fakta så är det den åldrande befolkningen som behöver den stora delen av vårdens resurser. 

Den invandrade delen av befolkningen har en mindre del åldringar än resten av befolkningen.

Påståendet att invandrare skulle ha ett större behov av sjukvård än genomsnittet av befolkningen är ett av många främlingsfientliga och missvisande påståenden som sprids i tråden. 
    Du försöker alltså hävda, och/eller inbilla dig själv, att de alla de s k flyktingar som har kommit hit generellt skulle ha samma hälsonivåer som hos den tidigare befolkningen???

Lycka till med att finna något sakligt underlag som skulle visa detta....

Du kan väl börja med öppna dina egna ögon, om du nu ens befinner dig ute i den verklighet som råder i det nya Sverige.

Och sedan kan du ta reda på lite hur det ser ut i dag inom t ex psykvården. Gör ett studiebesök eller intervjua bara ett par av dem som jobbar inom detta...

Jag har själv pratat med flera som jobbar inom psykvården. Katastrofläge, extremt vårdkrävande, är sådant som ofta nämns av dem som jobbar ute i verkligheten.

Många av dem som jobbar ute i verkligheten, och många av dem som jobbar centralt med att finansiera och finna resurser för vård/skola/omsorg, vittnar om att behoven är mycket stora, det är extremt resurskrävande, att hantera de behov som hänger samman med att vi tagit emot så många s k flyktingar.

De som är insatta kan vittna om att skillnaderna är stora i jämförelse med andra jämförbara länder, t ex med våra nordiska grannländer.
    De flesta jämförbara länder har inte drabbats av dessa extremt stora resursbehov som har följt av Sveriges misslyckade politik.

Trots att alla jämförbara länder har ungefär motsvarande utmaning med en åldrande befolkning.

Det är alltså inte den åldrande befolkningen som är största orsaken till Sveriges extrema problem.
    Detta är mest bara en myt som många vänsterblivna försöker sprida!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?