Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2024-03-08 18:11:24 följande:
    Alla får ha sin egen åsikt - det är en del av det demokratiska samhället vi lever i.

Du och alla andra får dessutom tro att den åsikt man har är fakta oavsett den är eller inte är representativ för fakta.

I den demokrati vi lever i får vi dessutom diskutera och debattera öppet med varandra. Det är väl bara SDs gnällspikar som vill påstå att en öppen debatt där de bemöts med argument som påstår att de inte får ha sin åsikt

Du verkar inte ha förstått eller hålla med om flyktingkonventionens internationellt erkända och överenskomna defintition av vad som avses eller menas med ternen flykting.

Jag ser inlägget ovan att du påstår dig kunna skilja på Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Ändå är det någon du försöker lura genom att blanda ihop dessa. Jag vet inte om det är dig själv du försöker lura eller om det är andra du försöker lura genom att blanda ihop två så skilda saker som Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Att du och de mindre informerade du påstår dig dela uppfattning med har en åsikt att det är eller inte är krig i Danmark eller att Dublinförordningen och inte Flyktingkonventionen avgöra vem som är flyking så stämmer inte den åsikten med verkliga fakta.

Du kan ha en annan åsikt om att den mindre informarade åsikten är fakta. Det är inte ovanligt att skrikhöger och andra inom alternativhögern försöker framställa sina åsikter som fakta i någon postmodernistisk anda

Vilket fantastiskt försök att lägga ut ännu en dimridå.
    När du irrat bort dig själv i dina egna dimridåer kan du fortsätta dina resonemang i dimman om helt andra saker än de jag skrivit om. Jag avstår från att irra i dina dimmor. Dina försök att dölja och förneka sanningen är bara mer och mer pinsamma.
    Alla andra (nästan), inklusive Socialdemokraternas senaste undersökning, har numera slutat att dölja och förneka sanningen.

Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning (och då avser jag invandringspolitiken).

Jag och många andra i tråden har radat upp FAKTA som stödjer sanningen.

Du har däremot inte kommit med något enda faktamässigt, trots alla dina dimmiga försök, som skulle kunna visa att detta inte skulle vara sant. 

Och fortfarande gäller det självklara att ingen som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr från krig och flyr för sitt liv.
    Det råder nämligen INTE krig i Danmark. 
    Padirac skrev 2024-03-11 18:36:51 följande:
    Det finns ingenting oklart i att flyktingkonventionen och Dublinförordningen inte samma sak. Den förra handlar om vem som under vissa omständigheter räknas som flykting och den senare handlar om hur EU kommit överens om en gemensam flyktinghantering.

Att det är eller inte är krig i Danmark och Polen påverkar inte vad flyktingkonventionen säger och inte heller var Dublinförordningen säger.

om du inte anser detta vara fakta så får du självklart ha den åsikten, men det verkar vara en djupt obildad uppfattning som i sig inte bygger på verkliga förhållanden.

Jag förstår att verkliga förhållande kan uppfattas som dimmiga om verkliga förhållanden inte stämmer med dina egna åsikter.

Men det är ingenting att vara ledsen över.
    Och FAKTA är att fortfarande gäller det självklara att:
    ingen som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr från krig och flyr för sitt liv.

Det råder nämligen INTE krig i Danmark. 
    nihka skrev 2024-03-11 16:43:10 följande:
    Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka och sedan ytterligare ett varv.
    Den saken har jag inte diskuterat.

Läs gärna vad jag har skrivit.

Min åsikt, som uppenbarligen stämmer överens med en mycket stor andel av Svenska väljare och alltså Svenska folket, framgår väldigt enkelt och tydligt genom mitt exempel:
    En person som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig och det är givet att den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr inte för sitt liv.
    Danmark befinner sig inte i krig.

Det är fullkomligt uppenbart att främmande människor, ofta från väldigt avlägsna länder och kulturer, väljer att resa till Sverige av helt andra skäl än att de skulle fly från krig och fly för sitt liv.

En självklar anledning har visat sig vara att man gratis och utan egen arbetsinsats får tillgång till Sveriges unika välfärdssystem, trots att välfärdssystemet aldrig var avsett för dessa och detta. Överutnyttjandet av välfärden har medfört stora problem, extremt ökade kostnader och den resursbrist vi i dag ser i det gamla Svenska välfärdssystemet.

Jag har inte deltagit i något bråk och gällande det jag har skrivit finns ingen som helst begreppsförvirring.
    Jag har nämligen inte överhuvudtaget diskuterat Flyktingförordningen.
    Men vissa här har tydligen svårt att läsa och förstå och uppenbart svårt att hålla isär olika inlägg från olika medlemmar.

Att flytta fokus och försöka få resonemangen att handla om helt andra saker är ett ständigt återkommande beteende från de som medvetet försöker dölja och förneka sanningen. Vissa försöker ständigt, och lyckas påfallande ofta, flytta fokus genom att lägga ut dimridåer, genom att prata om helt andra saker, för att ständigt försöka dölja och förneka den uppenbara sanningen.

I det här fallet har vi övriga i tråden återigen låtit dem lyckats med att flytta fokus, lyckats flytta diskussionerna till att handla om begreppsförvirring, om flyktingstatus, om regelverk och helt andra saker än de saker som Svenska väljare anser vara det viktiga.

Oavsett vad som står i Flyktinförordningen, oavsett vad som står skrivet var som, så har alla rätt att konstatera att det inte råder krig i Danmark och därmed att de som gör sitt val att resa från Danmark till Sverige flyr självklart inte från krig,
    och kring detta har alla en självklar rätt att ha en åsikt. Och väldigt många Svenska väljare har uppenbarligen en åsikt om detta.

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-11 22:24:52 följande:

Handlar ovanstående flyktingstatus-bråk egentligen inte bara om begreppsförvirring?

En person som kommer till Sverige via Danmark och söker asyl här, är fortfarande flykting. Däremot är det inte säkert att personen får sin sak prövad i Sverige. Personen kanske slickas tillbaka till Danmark, om personen redan är registrerad där. Det händer varje år, mellan många olika länder. Men det förändrar inte flyktingstatusen i sig.

Sverige har ingen skyldighet att pröva asylansökningar från personer som har registrerats i andra EU-länder. (Vilket egentligen ska ske vid ankomst). Då är det detta EU-land som ska pröva ansökan.

Att många EU-länder har struntat i att registrera och låtit flyktingarna resa vidare för att slippa ta ansvar, är en annan femma. Detta ledde ju tillslut till att gräns efter gräns tillfälligt stängdes hösten 2015.

Sen dess försöker man i stället hålla så många flyktingar som möjligt utanför EU. (Undantaget ukrainare och andra européer). Eftersom inget EU-land längre vill ta emot stora mängder asylsökande. Men det förändrar inte själva flyktingstatusen. Sen kan man diskutera vilka som är flyktingar och vilka som är ekonomiska migranter, men det är en annan diskussion.

Jag håller med dig om allt detta. Det är väl beskrivet av dig.
    Men detta har jag inte diskuterat.

Det jag diskuterat leder till en självklar och vänligt menad frågeställning till dig,
    varför tror du att s k flyktingar väljer att resa från Danmark till Sverige? Vilka är de (det) vanligaste skälen till att s k flyktingar väljer att resa genom flera länder som inte befinner sig i krig, väljer fortsätta sin resa trots att det inte längre råder någon risk för deras liv, för att slutligen komma till sitt slutmål som är Sverige?

Vad är din uppfattning, kan det finnas något samband mellan dessa (detta) skäl och det faktum att Sverige är ett av de länder som numera har de allra största samhällsproblemen? Finns det något samband med detta och med de problem och den resursbrist som nu råder inom vård/skola/omsorg och hela den Svenska välfärden?

Om du ser ett samband, vad är din åsikt om detta?

Att reflektera och diskutera dessa saker har ett samband med trådstarten och ämnet "Är invandringen en belastning?"

Den där nämnda begreppsförvirringen och diskussioner om detta och liknande har dock inget samband med ämnet och trådstarten, utan det är bara ett lyckat resultat för dem som ständigt försöker flytta fokus, lägga ut dimridåer, för att dölja och förneka sanningen som följer av trådrubriken "Är invandringen en belastning?"

Jag har inget att invända mot innehållet i det du skriver i ditt inlägg. Men det har inte har ett samband med trådstarten och ämnet. Och det har hjälpt vissa att återigen lyckas flytta fokus bort från ämnet.
    Padirac skrev 2024-03-12 20:12:26 följande:
    Om jag ska fortsätta i din tankebana om att det pratas om andra saker än trådstarten ställer frågor om så kan jag konstatera två saker.

Endera är saken att det inte är krig i Danmark och Polen någonting som påverkar om invandringen är en belastning  för Sverige eller inte.
    Antalet s k flyktingar som väljer att resa från Danmark (eller Polen) och till Sverige påverkar självfallet frågan om belastningen.
    Men du har motsatt uppfattning, att antal/mängd saknar betydelse för belastning?

Eller så är pratet om krig i Danmark och Polen ett sätt att försöka löägga utt dimridåer och prata om helt andra saker.
    Så vitt jag kan se så har ingen annan än du och någon annan av dina vänsterblivna kamrater påstått eller ens diskuterat att det skulle råda krig i de två nämnda länderna? Det som du kallar "pratet om krig i Danmark och Polen" står du och dina kamrater helt och hållet för.

Det första påståendet verkar befängt
    Hur menar du att det skulle vara befängt att diskutera att antalet/mängden har en betydelse för belastningen?

det andra verkar stämma i det att det sprida dimridåer dels i tråden och dels om att det sprids dimridåer om vad som räknas som flykting enligt internationella överenskommelser.
    Ja, det är endast du och dina kamrater som väljer att "prata om krig i Danmark och Polen" och därför är det endast du/ni som i vanlig ordning försöker lägga ut dimridåer.
    Och detta är ju inte första gången som du och dina kamrater lyckas förirra er själva i era egna dimmor.
    Jag för min del har försökt att i huvudsak hålla mig till trådämnet, att försöka undvika irra omkring i era dimmor, och därmed har jag medvetet valt att inte diskutera internationella överenskommelser, regler, konventioner och dylikt eftersom diskussion om detta är dimridåer, det handlar om era försök att flytta fokus, och hör absolut inte till ämnet.
    Det borde vara tydligt för dig och alla att detta har inget med frågan om belastning att göra?

På förekommen anledning;
    I min anonyma signatur skriver jag en fråga;
    "Krig i Danmark och Polen?"
    Om du och dina vänsterblivna kamrater noterar denna min signatur så räcker det med att du/ni svarar ja eller nej på denna fråga.
    Jag vet mitt svar på den frågan.
    Så att ägna sig åt att "prata om krig i Danmark och Polen" finns ingen som helst anledning till. Detta är helt ditt/ert eget val.

Padirac skrev 2024-03-13 18:17:29 följande:
    I påståendet att det är eller inte är krig i Danmark och Polen ovh att detta påverkar om invandringen är en belastning för Sverige är snacket om krig ett försök att lägga utdimridåer.

Den enda som pratat om att det är krig eller inte i Danmark och Polen är du  - alla andra i tråden - oavsett de med SDvurmares epitet kallas vänterbliva eller har en annan uppfattning om världen och verkligheten - vet att det nu inte är och inte på många år varit krig i Danmark och Polen. 

Eftersom flyktingstatus inte har att göra med om det är eller inte är krig i DAnmarl och Polen så är väl din frågeställning och sammankopplingen av det ett mindre lyckat misslyckat försök att sprida dimridåer
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-13 11:34:25 följande:
    Endera är saken att det inte är krig i Danmark och Polen någonting som påverkar om invandringen är en belastning  för Sverige eller inte.
    Antalet s k flyktingar som väljer att resa från Danmark (eller Polen) och till Sverige påverkar självfallet frågan om belastningen.
    Men du har motsatt uppfattning, att antal/mängd saknar betydelse för belastning?

Eller så är pratet om krig i Danmark och Polen ett sätt att försöka löägga utt dimridåer och prata om helt andra saker.
    Så vitt jag kan se så har ingen annan än du och någon annan av dina vänsterblivna kamrater påstått eller ens diskuterat att det skulle råda krig i de två nämnda länderna? Det som du kallar "pratet om krig i Danmark och Polen" står du och dina kamrater helt och hållet för.

Det första påståendet verkar befängt
    Hur menar du att det skulle vara befängt att diskutera att antalet/mängden har en betydelse för belastningen?

det andra verkar stämma i det att det sprida dimridåer dels i tråden och dels om att det sprids dimridåer om vad som räknas som flykting enligt internationella överenskommelser.
    Ja, det är endast du och dina kamrater som väljer att "prata om krig i Danmark och Polen" och därför är det endast du/ni som i vanlig ordning försöker lägga ut dimridåer.
    Och detta är ju inte första gången som du och dina kamrater lyckas förirra er själva i era egna dimmor.
    Jag för min del har försökt att i huvudsak hålla mig till trådämnet, att försöka undvika irra omkring i era dimmor, och därmed har jag medvetet valt att inte diskutera internationella överenskommelser, regler, konventioner och dylikt eftersom diskussion om detta är dimridåer, det handlar om era försök att flytta fokus, och hör absolut inte till ämnet.
    Det borde vara tydligt för dig och alla att detta har inget med frågan om belastning att göra?

På förekommen anledning;
    I min anonyma signatur skriver jag en fråga;
    "Krig i Danmark och Polen?"
    Om du och dina vänsterblivna kamrater noterar denna min signatur så räcker det med att du/ni svarar ja eller nej på denna fråga.
    Jag vet mitt svar på den frågan.
    Så att ägna sig åt att "prata om krig i Danmark och Polen" finns ingen som helst anledning till. Detta är helt ditt/ert eget val.
    I påståendet att det är eller inte är krig i Danmark och Polen ovh att detta påverkar om invandringen är en belastning för Sverige är snacket om krig ett försök att lägga utdimridåer.
    Sakfel av dig, som vanligt.
    Jag har aldrig, inte en enda gång, kommit med något enda påstående om detta.

Den enda som pratat om att det är krig eller inte i Danmark och Polen är du  - alla andra i tråden - oavsett de med SDvurmares epitet kallas vänterbliva eller har en annan uppfattning om världen och verkligheten - vet att det nu inte är och inte på många år varit krig i Danmark och Polen. 
    Och samma sakfel upprepas igen och igen.
    Inbillar du dig att en lögn blir sann om du upprepar den tillräckligt många gånger? I så fall lyckas du kanske med dig själv, du lyckas förmå dig själv, in i dimman,  att tro på din egen lögn?

Fakta är att jag har aldrig, inte en enda gång, pratat om det som du påstår.
    Visa i så fall faktabaserat och med citat att jag har fel så lovar jag som vanligt att korrigera mig.
    Kan du ge motsvarande löfte? Att du korrigerar dig själv när det faktabaserat visas att du har fel?

Eftersom flyktingstatus inte har att göra med om det är eller inte är krig i DAnmarl och Polen så är väl din frågeställning och sammankopplingen av det ett mindre lyckat misslyckat försök att sprida dimridåer
    Eftersom jag aldrig någonsin har diskuterat det som du påstår så finns inget som helst samband i det du skriver. Vare sig samband med något jag har skrivit eller samband med trådstarten.

Du sysslar som vanligt med att försöka flytta fokus och att lägga ut dimridåer.
    På förekommen anledning följer min helt neutrala fråga till dig, kommer dimmorna hos dig möjligen från tobaksrök? Vilken typ av tobak, eller annan substans, röker du i så fall? Jag upplever ofta dina inlägg som förvirrade eftersom du upprepat kommer med så många tydliga sakfel, och du upprepar samma sakfel vilket ger ett förvirrat intryck. Vad skulle det kunna vara som fördunklar ditt omdöme och orsakar sådan förvirring hos dig? Följer dina rökvanor svensk lag eller ägnar du dig åt någon annan typ av rökning vid skapandet av dina dimmor?
    Jag ställer alltså en neutral fråga till dig, på förekommen anledning, och ger dig möjlighet svara och/eller om du föredrar det så får du gärna berätta om det finns någon helt annan orsak som ligger bakom förvirring och upprepade sakfel?
    Jag lovar att jag ska respektera ditt svar eller din förklaring.
    Digestive skrev 2024-03-14 11:50:16 följande:
    Onödigt och överflödigt.
    Ja, du har rätt och jag håller med.

Vad är ditt råd?
    Vad gör man till slut när man inte längre klarar förstå varför jag ska ta emot upprepade okvädningar?
    Och stå ut med medvetna sakfel och lögner?

Jag har försökt efter min bästa förmåga, med mycket stort tålamod, att på sakligt sätt förklara och svara på frågor.
    Men inga seriösa försök verkar hjälpa!

Vad gör man till slut?

Jag står för att jag på riktigt söker ett ärligt svar på vad all denna förvirring och alla dessa rökridåer kommer sig av? Att ställa en neutral fråga är inget illa ment.

Det skulle inte vara konstigt om fler än jag har frågor och söker svar om allt detta anmärkningsvärda?
    Finner du själv inget anmärkningsvärt, ställer det inga frågor hos dig, upprepandet av alla dessa okvädningar och medvetna lögner, särskilt från en eller två speciella medlemmar?
    Padirac skrev 2024-03-14 18:42:42 följande:
    Här pratar du om krig i Polen och Danmark som att det hade med frågan i TS att göra

www.familjeliv.se/forum/thread/81247022-ar-invandringen-en-belastning/1/nick/82855826

Det första av många inlägg där du pratar om krig eller inte krig i danmark och polen

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2021-11-16 16:57:32 följande:
    Fortfarande anser nog en ganska stor del av Sveriges medborgare att vi ska hjälpa till att ta hand om krigsflyktingar, vi ska vara humanistiska och vi ska hjälpa människor som flyr för sitt liv.
    Men de allra flesta anser givetvis att vi ska ta vår del av ansvaret,
    t ex att ta ett proportionerligt ansvar, lika som alla andra länder, inom vår gemensamma union EU.

I alla andra frågor är det självklart att vi ska rätta oss efter det som är norm och normalt inom EU, i många fall anses det vara en självklar skyldighet att vi ska hålla oss till regler och normer inom vår gemensamma union.
    Men vad gäller s k flyktingmottagning så har Sverige tagit ett extremt mycket större ansvar än de allra flesta andra länder och ett mycket större ansvar än vad som är normalt inom vår gemensamma union.
    Vem har bestämt att helt andra regler ska gälla för Sverige avseende just flyktingmottagning än för allt annat inom vår gemensamma union? Har medborgarna fått vara med och bestämma? Har vi ens rätt att så extremt avvika från det som är norm bland alla andra länder i vår gemensamma union?

Men det som de allra flesta verkar ha glömt är att DANMARK INTE befinner sig i KRIG!
    Alla s k flyktingar som kommer från Danmark är självfallet INTE att betrakta som krigsflyktingar.
    De som passerar Danmark och i stället väljer att resa till Sverige har helt andra skäl att resa till Sverige än att de flyr från krig.
    Den absolut vanligaste orsaken till att en massa människor väljer att resa till Sverige är givetvis för att få del av vår "gratis" välfärd och för att få del av våra skattepengar i form av bidrag, utan att dessa resenärer själva är skyldiga att bidra till välfärden.

Polen befinner sig inte i krig!
    I det nu aktuella läget med Polen måste vi alla hjälpas åt att inte tillåta medier och tyckare att återigen ljuga och medvetet få Sveriges medborgare att missförstå situationen.
    Om människor väljer att resa från Polen så är dessa resenärerna INTE krigsflyktingar, de flyr INTE för sina liv utan de väljer att resa till Sverige av helt andra skäl.
    Vi borde arbeta för att vår union EU solidariskt ska hjälpa Polen, alla medlemsländer ska ha ett gemensamt ansvar att hjälpa Polen.
    Sverige, och möjligen något annat enstaka medlemsland, ska dock ha rätt att tillgodoräkna oss vårt tidigera så extremt stora ansvarstagande när vi tidigare hjälpte alla andra medlemsländer.
    Nu ska det vara samarbete, solidariskt och gemensamt som ska gälla inom vår gemensamma union.
    I denna fråga som i andra frågor har vi i Sverige givetvis inte ens rätt att gå emot EU och ta ett större ansvar än andra EU-länder inom vår gemensamma union.
    Är att peka på att frågan om grannländerna befinner sig eller inte befinner sig i krig inte avgör om invandringen är en belastning ett sätt att sprida dimridåer?

Du medger ju själv och du visar själv att du har fel.

Jag pratar INTE om krig i Danmark eller Polen.
    Tvärtom konstaterar jag att det INTE råder krig där.

I de fall jag svarar på din eller någon annans frågeställning om dessa saker, eller svarar på inlägg riktade direkt till mig, innebär ju inte att JAG PRATAR om dessa saker. Utan det är i dessa fall du eller dina kamrater som väljer att prata om dessa saker och direkt eller indirekt efterfrågar mitt svar på ert prat.

Min frågeställning i min signatur, likväl som huvuddelen av samtliga mina inlägg,  har en direkt anknytning till antal och mängd, vilket i sin tur är den enskilt största faktorn när det gäller belastningen.

Du är nog relativt ensam om att inte erkänna att antal/mängd har ett direkt samband och är direkt avgörande för belastningen.

Och du är nog relativt ensam om att lyckas inbilla dig själv att påtala detta tydliga samband skulle vara att sprida dimridåer.
    Padirac skrev 2024-03-14 19:35:49 följande:
    Se där!!

Det är du och ingen annan som pratar om det är eller inte är krig i Danmark och Polen.

Denna fråga har ingenting med TS att göra, denna fråga har inget med en persons flytingstatus att göra.

Denna fråga har inte heller någonting att göra med hur många flyktingar Sverige tagit mot annat än att det möjligen skulle varit färre flyktingar som tagit sig till Sverige genom dessa länder.
    Nej. Återigen är det tydligt och sakligt konstaterat att JAG PRATAR INTE om krig på det sätt som du försöker påstå.
    I stället gäller att jag endast konstaterar att det inte råder krig i dessa länder.

Att försöka påstå att jag i och med detta skulle prata om krig i dessa länder är självfallet inte korrekt.

Däremot har DU själv och dina gelikar flera gånger valt att PRATA om KRIG i dessa länder.

Du visar ju själv att dina påståenden är lögnaktiga genom att du precis nu på slutet har kompletterat dina villfarelser med att du lagt till ett "inte", men detta rättar självfallet inte alla dina tidigare upprepade lögner.
    Men det visar att du åtminstone har kollat och konstaterat att jag faktiskt har haft rätt hela tiden medan du själv har ljugit, vilket du alltså bekräftar genom att du nu i slutet försöker ett billigt trick, försöker i det fördolda rätta dig själv, genom att lägga till detta "inte".
    Du hade fel i sak. Du har nu själv efter kontroll konstaterat detta, vilket du visar med detta nya "inte", men du har inte ryggrad att erkänna detta och du klarar inte att korrigera ditt fel.
    Jag tycker att detta visar på ett direkt pinsamt och ynkligt beteende från din sida.

Faktamässigt gäller fortfarande det fullkomligt självklara att antal/mängd har en direkt påverkan på belastningen.
    Du är nog rätt ensam om att försöka dölja och förneka denna sanning med detta direkta samband.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?