• Sommarsuperhärligt

Sambo eller gifta

Hej!

Vad tycker ni är bättre att vara sambo eller att vara gifta?

Ok, vet inte egentligen varför jag frågar detta då jag själv tycker att det är sååååå mycket bättre att vara sambor än att vara gifta. Och älskar det att vi här i Sverige och Skandinavien har det som socialt accepterat. Och att det blir allt vanligare. 

På grund av att:

1. Att gifta sig har med religion att göra och vi i Sverige är ett ateistiskt land, och inte religiöst.

2. Det finns den där seden om att när man gifter sig så ska kvinnan byta sitt efternamn till mannen. Ett stort NEJ och kryss till den. Återigen en knäpp sed som har sina rötter hos kristendomen, där det liksom blir så att mannen "äger" kvinnan efter att hon gifter sig. Hon har inte rätt att ärva något, att studera, inte ens hade hon rätt att vara stolt och bära sin familjs efternamn utan tog sin mans efternamn. Ska jag inte ha rätt att bära mitt efternamn bara för att jag är en kvinna. Nej. Bort med den seden. 

3. Man vet inte vart livet kommer att ta en. Kanske har man inte den där kärleksrelationen man hade, och kanske vill man då separera. Och kanske kommer man att separera med flera män/ kvinnor för att man inte riktigt hittar någon som passar en. Och då processen mycket enklare och smidigare om man är sambor och inte gifta för att då är man liksom två självständiga egna personer och inte så som när man är gift- mer som en person. Alltså är det också enklare utifrån ekonomiska aspekter, när båda har sin egna ekonomi. 

4. Vet inte om denna men är det inte så att mamman har vårdanden?

5. Detta är mer en personlig uppfattning men känns som man uppfattas som dålig hos familj eller kanske framtida partner som man lär känna om de får veta att man har skiljt sig. 

6. Många har andra bekymmer (så som bostad, ekonomi osv) och ser att gifta sig och ha bröllop som en onödig bekymmer som man öser på sig.

7. Många tycker inte om att vara så centraliserad och få fokus på sig när man ska gifta sig och ha bröllop. och vill istället för att unna andra med en fest eller bekräfta för varandra att man verkligen har en seriös relation. Utan man vill istället unna sig själva och fokusera på att fira sig än att fokusera på andra vilket är vad bröllop och all dess förberedelser kräver. Kanske genom att åka på en resa eller vad det nu kan vara

Och listan kan göras längre. Men här är vad jag just nu kom på.

Som ni hör så är jag mycket för att vara sambor. Man blir liksom tillsammans enkelt och man lämnar varandra enkelt om man skulle vilja. Tycker också om att det är socialt accepterat i Skandinavien och att vi här bryr oss mindre om religion.

Men jag gillar en fin sommar "gathering" och tänker kanske då ha en fest för att fira att jag och min pojkvän ska bli sambor. Skicka ut sådär kort där man bjuder inte personer (typ så som man gör till bröllop). Men är osäker om folk ska uppfatta att det är konstigt att det liksom står "Du är bjuden till min och X sambo firande" eller vad man ska skriva. Vad tycker ni låter det konstigt?? Sen är jag osäker ibland och tänker så som punkt 7.

Hur kan man göra att vara sambor ska bli ännu vanligare?

• Svar på tråden Sambo eller gifta
  • Anonym (K)
    Anonym (a) skrev 2021-07-13 13:58:08 följande:

Barnen har mer rätt till pengarna än hustrun. 

Det är osannolikt att man dör. Mer sannolikt att man skiljer sig. 

Jobbigt om man står där och måste köpa ut sin treåring, eller tvingas flytta.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 18:48:45 följande:

Giftemål utan att vara sambos innan är helt absurt.

Varför?

• Anonym (a)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2021-07-13 17:22:00 följande:

Varför?

Kom igen, så uppenbart

Man vill ju testa om man funkar med sin partner i vardagen/ att bo tillsammans i
  • Anonym (a)
    Anonym (K) skrev 2021-07-13 15:31:14 följande:
    Jobbigt om man står där och måste köpa ut sin treåring, eller tvingas flytta.
    Man kan skriva testamente!

Mannens/kvinnans barn har mer rätt till pengarna än sambon. Men om hen vill ge hen pengar kan hen skriva ett testamente!

Tänk om den där "maken" var otrogen i hemlighet? Eller att hen var en dålig person som makan/maken inte vill att hen ska ärva sina pengar? Ska hen ha rätt till pengarna? Nej.

Man är två skilda ekonomiska enheter. 

Har man ekonomiska svårigheter/skäl kan man i dessa fall göra undantag i lagen att maken/makan får arvet från barnet / dela arvet med barnet!

Glöm ej heller det här med särkullsbarn som gör att sambos är att föredra. 

Och glöm ej skilsmässa och dödsfall är inte samma sak!
  • mari123

FAST om man absolut vill gifta sig så kan man ju göra det LÅNGT ifrån kyrkan och dess seder. Vi snackar 2021

• Xenia
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 18:26:47 följande:

Hej!

Vad tycker ni är bättre att vara sambo eller att vara gifta?

Ok, vet inte egentligen varför jag frågar detta då jag själv tycker att det är sååååå mycket bättre att vara sambor än att vara gifta. Och älskar det att vi här i Sverige och Skandinavien har det som socialt accepterat. Och att det blir allt vanligare. 

På grund av att:

1. Att gifta sig har med religion att göra och vi i Sverige är ett ateistiskt land, och inte religiöst.

2. Det finns den där seden om att när man gifter sig så ska kvinnan byta sitt efternamn till mannen. Ett stort NEJ och kryss till den. Återigen en knäpp sed som har sina rötter hos kristendomen, där det liksom blir så att mannen "äger" kvinnan efter att hon gifter sig. Hon har inte rätt att ärva något, att studera, inte ens hade hon rätt att vara stolt och bära sin familjs efternamn utan tog sin mans efternamn. Ska jag inte ha rätt att bära mitt efternamn bara för att jag är en kvinna. Nej. Bort med den seden. 

3. Man vet inte vart livet kommer att ta en. Kanske har man inte den där kärleksrelationen man hade, och kanske vill man då separera. Och kanske kommer man att separera med flera män/ kvinnor för att man inte riktigt hittar någon som passar en. Och då processen mycket enklare och smidigare om man är sambor och inte gifta för att då är man liksom två självständiga egna personer och inte så som när man är gift- mer som en person. Alltså är det också enklare utifrån ekonomiska aspekter, när båda har sin egna ekonomi. 

4. Vet inte om denna men är det inte så att mamman har vårdanden?

---

Jag tycker du verkar ha fått en hel del om bakfoten.

Äktenskap har inget med kristendom att göra. Äktenskap fanns även hos hedniska vikingar. Det finns och fanns hos buddister, konfucianer, hinduer, muslimer etc.

Äktenskap har med juridik att göra. Det går att gifta sig borgerligt, har du helt missat det?

Förr bytte kvinnan inte efternamn när hon gifte sig. Läs på om hur det var för adeln på 1500- och 1600-talet. Det var bara adeln som hade familjenamn då. Bönder hade farsnamn. Stina Eriksdotter hette likadant efter att hon gift sig med Anders Johansson. Det går utmärkt att gifta sig och behålla sitt eget efternamn.

Föräldrar brukar ha gemensam vårdnad, vare sig de är gifta, skilda eller sambor.
  • Xenia

"Som ni hör så är jag mycket för att vara sambor. Man blir liksom tillsammans enkelt och man lämnar varandra enkelt om man skulle vilja. Tycker också om att det är socialt accepterat i Skandinavien och att vi här bryr oss mindre om religion.

Men jag gillar en fin sommar "gathering" och tänker kanske då ha en fest för att fira att jag och min pojkvän ska bli sambor. Skicka ut sådär kort där man bjuder inte personer (typ så som man gör till bröllop). Men är osäker om folk ska uppfatta att det är konstigt att det liksom står "Du är bjuden till min och X sambo firande" eller vad man ska skriva. Vad tycker ni låter det konstigt?? Sen är jag osäker ibland och tänker så som punkt 7.

Hur kan man göra att vara sambor ska bli ännu vanligare?"

Så länge man inte har barn och hus ihop så är det enkelt att gå ifrån varann. Enklare som sambor men inte särskilt svårt som gifta heller. Tror man att man kommer att gå ifrån varann så är det förstås bäst att bli sambor.

Du gör som du vill. Klart ni kan ha en "ihopflyttningsfest" eller "inflyttningsfest".

Men varför vill du absolut påverka fler att inte gifta sig? Det angår väl inte dig?

Många (de flesta?) har redan varit sambor en tid innan de gifter sig. Det finns juridiska skäl att gifta sig.

• Anonym (H)

Äktenskap för mig handlar om kärlek, gemenskap och familj ffa om man har barn - och sist men inte minst att våga förlita sig på evig kärlek till en annan människa. Allt detta funkar utan att vara gift såklart men då jag inte innan trodde på äktenskap innan känns det underbart att ta steget till giftemål. Det känns för mig modigt, intimt och romantiskt numera

• mari123
    Anonym (H) skrev 2021-07-13 18:55:17 följande:

Äktenskap för mig handlar om kärlek, gemenskap och familj ffa om man har barn - och sist men inte minst att våga förlita sig på evig kärlek till en annan människa. Allt detta funkar utan att vara gift såklart men då jag inte innan trodde på äktenskap innan känns det underbart att ta steget till giftemål. Det känns för mig modigt, intimt och romantiskt numera

Jättefint men släng inte ut en massa pengar på festen utan låt den vara för Dig och din Man. Köp en resa för ER. OM ni inte är gjorda av pengar förstås för då är det ju bara att kasta loss......
  • Anonym (K)
    Anonym (a) skrev 2021-07-13 18:08:14 följande:

Man kan skriva testamente!

Mannens/kvinnans barn har mer rätt till pengarna än sambon. Men om hen vill ge hen pengar kan hen skriva ett testamente!

Tänk om den där "maken" var otrogen i hemlighet? Eller att hen var en dålig person som makan/maken inte vill att hen ska ärva sina pengar? Ska hen ha rätt till pengarna? Nej.

Man är två skilda ekonomiska enheter. 

Har man ekonomiska svårigheter/skäl kan man i dessa fall göra undantag i lagen att maken/makan får arvet från barnet / dela arvet med barnet!

Glöm ej heller det här med särkullsbarn som gör att sambos är att föredra. 

Och glöm ej skilsmässa och dödsfall är inte samma sak!

Man kan inte testamentera bort barnens laglott.
  • Anonym (H)
    mari123 skrev 2021-07-13 19:02:39 följande:

Jättefint men släng inte ut en massa pengar på festen utan låt den vara för Dig och din Man. Köp en resa för ER. OM ni inte är gjorda av pengar förstås för då är det ju bara att kasta loss......

Hade ett litet bröllop i trädgården m massa Champange och jordgubbstårta och vi lämnade tillställningen för att åka på bröllopstårta efter ett par timmar ????
  • Anonym (H)

[quote=81246727][quote-nick]Anonym (H) skrev 2021-07-13 20:27:04 följande:[/quote-nick]Hade ett litet bröllop i trädgården m massa Champange och jordgubbstårta och vi lämnade tillställningen för att åka på bröllopstårta efter ett par timmar ????[/quot

Åka på bröllopsresa efter ett par timmar

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (a) skrev 2021-07-13 17:59:57 följande:
    Kom igen, så uppenbart

Man vill ju testa om man funkar med sin partner i vardagen/ att bo tillsammans i

Vi flyttade ihop i samband med giftermål. Gick utmärkt. Verkar jobbigt att flytta ihop medan man fortfarande är osäker på förhållandet. Sen kan man umgås mycket utan att bo ihop.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2021-07-13 20:29:55 följande:

[quote=81246727][quote-nick]Anonym (H) skrev 2021-07-13 20:27:04 följande:[/quote-nick]Hade ett litet bröllop i trädgården m massa Champange och jordgubbstårta och vi lämnade tillställningen för att åka på bröllopstårta efter ett par timmar ????[/quot

Åka på bröllopsresa efter ett par timmar

Ja, det var grejen med vårt bröllop. Min mamma fick veta 2 veckor innan vi skulle gifta oss. Så vigsel, Champange och jordgubbstårta sen drog vi iväg m limousin som våra föräldrar beställt och åkte iväg. Perfekt för oss
Svar på tråden Sambo eller gifta