• Sommarsuperhärligt

Sambo eller gifta

Hej!

Vad tycker ni är bättre att vara sambo eller att vara gifta?

Ok, vet inte egentligen varför jag frågar detta då jag själv tycker att det är sååååå mycket bättre att vara sambor än att vara gifta. Och älskar det att vi här i Sverige och Skandinavien har det som socialt accepterat. Och att det blir allt vanligare. 

På grund av att:

1. Att gifta sig har med religion att göra och vi i Sverige är ett ateistiskt land, och inte religiöst.

2. Det finns den där seden om att när man gifter sig så ska kvinnan byta sitt efternamn till mannen. Ett stort NEJ och kryss till den. Återigen en knäpp sed som har sina rötter hos kristendomen, där det liksom blir så att mannen "äger" kvinnan efter att hon gifter sig. Hon har inte rätt att ärva något, att studera, inte ens hade hon rätt att vara stolt och bära sin familjs efternamn utan tog sin mans efternamn. Ska jag inte ha rätt att bära mitt efternamn bara för att jag är en kvinna. Nej. Bort med den seden. 

3. Man vet inte vart livet kommer att ta en. Kanske har man inte den där kärleksrelationen man hade, och kanske vill man då separera. Och kanske kommer man att separera med flera män/ kvinnor för att man inte riktigt hittar någon som passar en. Och då processen mycket enklare och smidigare om man är sambor och inte gifta för att då är man liksom två självständiga egna personer och inte så som när man är gift- mer som en person. Alltså är det också enklare utifrån ekonomiska aspekter, när båda har sin egna ekonomi. 

4. Vet inte om denna men är det inte så att mamman har vårdanden?

5. Detta är mer en personlig uppfattning men känns som man uppfattas som dålig hos familj eller kanske framtida partner som man lär känna om de får veta att man har skiljt sig. 

6. Många har andra bekymmer (så som bostad, ekonomi osv) och ser att gifta sig och ha bröllop som en onödig bekymmer som man öser på sig.

7. Många tycker inte om att vara så centraliserad och få fokus på sig när man ska gifta sig och ha bröllop. och vill istället för att unna andra med en fest eller bekräfta för varandra att man verkligen har en seriös relation. Utan man vill istället unna sig själva och fokusera på att fira sig än att fokusera på andra vilket är vad bröllop och all dess förberedelser kräver. Kanske genom att åka på en resa eller vad det nu kan vara

Och listan kan göras längre. Men här är vad jag just nu kom på.

Som ni hör så är jag mycket för att vara sambor. Man blir liksom tillsammans enkelt och man lämnar varandra enkelt om man skulle vilja. Tycker också om att det är socialt accepterat i Skandinavien och att vi här bryr oss mindre om religion.

Men jag gillar en fin sommar "gathering" och tänker kanske då ha en fest för att fira att jag och min pojkvän ska bli sambor. Skicka ut sådär kort där man bjuder inte personer (typ så som man gör till bröllop). Men är osäker om folk ska uppfatta att det är konstigt att det liksom står "Du är bjuden till min och X sambo firande" eller vad man ska skriva. Vad tycker ni låter det konstigt?? Sen är jag osäker ibland och tänker så som punkt 7.

Hur kan man göra att vara sambor ska bli ännu vanligare?

• Svar på tråden Sambo eller gifta
  • Anonym (a)
    Anonym (123) skrev 2021-07-12 19:13:35 följande:
    I Sverige bor den absoluta majoriteten ihop som sambos innan de gifter sig. 
    Hur ska man annars veta om man fungerar ihop i vardagen?
    Sant!!

Man behöver inte ens gifta sig, och socialt accepterat är det. 

Sååå nice. 

Och det är vanligt av en anledning. 

Man vill ju först testa varandra samtidigt som man är två ekonomiskt skilda enheter!

#Samboskapärbättre
  • Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 19:14:49 följande:
    Det är precis vad jag skrev. ANMÄLER. Jag läser tråd efter tråd, inlägg efter inlägg på forum och hör folk pratar om hur de inte vill anmäla för " de är gifta". Så många som inte passar ihop alls också som gift sig för tidigt.  Många av dom skulle behövt ha ett betydligt längre förhållande/+samboskap innan de gifte sig. Fler är även sambos, många i förtid pga akuta skäl och då blir det slitningar, ja. 
    Ellerhur. Håller med dig till 100

Men det bästa av allt är att man inte ens behöver gifta sig. 

Och det är en TRYGGHET att vara sambos innan man ger sig in på äktenskap

och det bästa av allt är att sambos är socialt accepterat att vissa som har andra bekymmer orkar inte ens gifta sig
  • SweeneyToad
    #Äktenskap är bättre! 
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 20:53:46 följande:
    #Äktenskap är bättre! 
    Nej, du är säkert bara en invandrare som tycker detta!

Om man gifter sig så ärver man varandra, detta är dåligt särskilt när många makar inte snackar ekonomi.

Ta t.ex. att jag köper en bil från mina egna pengar och sen så skiljer jag mig men då ska jag ge halva priset till min för detta man. suger.

Att man liksom ärver varandra gör så att man är mer bunden till varandra och inte vill ta steget till skillsmässa när man väl känner att man behöver det- detta leder till mer våld och otrohet. Andra gifter sig för hastighet utan att testa varandra.

Massor av mina vänner vars föräldrar har skiljt sig flera gånger pga otrohet. Medan de vars föräldrar är sambos känner bättre igen varandra och lever mer stabilt. 

Att vara två skilda ekonomiska enheter är bättre!

#Sambosärbättrealladagariåret 
  • SweeneyToad

Varför tar du upp att jag är invandrare? Är du rasist eller? 

• Anonym (??)
    Anonym (a) skrev 2021-07-12 21:05:54 följande:

Nej, du är säkert bara en invandrare som tycker detta!

Om man gifter sig så ärver man varandra, detta är dåligt särskilt när många makar inte snackar ekonomi.

Ta t.ex. att jag köper en bil från mina egna pengar och sen så skiljer jag mig men då ska jag ge halva priset till min för detta man. suger.

Att man liksom ärver varandra gör så att man är mer bunden till varandra och inte vill ta steget till skillsmässa när man väl känner att man behöver det- detta leder till mer våld och otrohet. Andra gifter sig för hastighet utan att testa varandra.

Massor av mina vänner vars föräldrar har skiljt sig flera gånger pga otrohet. Medan de vars föräldrar är sambos känner bättre igen varandra och lever mer stabilt. 

Att vara två skilda ekonomiska enheter är bättre!

#Sambosärbättrealladagariåret 

Spelar det någon roll om personen är invandrare? Jättekonstig formulering.

Jag har själv utländsk bakgrund och respekterar om andra hellre är sambos men jag föredrar äktenskap och tycker det är bättre. Skulle min åsikt vara mindre värd pga mitt ursprung eller?
  • sextiotalist
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 20:53:46 följande:

#Äktenskap är bättre! 

Och du är gift?
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:09:46 följande:

Varför tar du upp att jag är invandrare? Är du rasist eller? 

Tycker att man ska bo i sitt egna land. 

Att inte tycka om invandrare betyder inte att man är rasist.

Tycker inte om när dåliga idéer kommer in, så som att samboskap är dåligt. Hör inte till vår kultur. Om det inte passar åk tillbaka hem.
  • SweeneyToad
    Anonym (a) skrev 2021-07-12 21:13:43 följande:
    Tycker att man ska bo i sitt egna land. 

Att inte tycka om invandrare betyder inte att man är rasist.

Tycker inte om när dåliga idéer kommer in, så som att samboskap är dåligt. Hör inte till vår kultur. Om det inte passar åk tillbaka hem.
    Den formuleringen tyder på att du är rasist. 
  • Anonym (a)
    Anonym (??) skrev 2021-07-12 21:12:47 följande:
    Spelar det någon roll om personen är invandrare? Jättekonstig formulering.

Jag har själv utländsk bakgrund och respekterar om andra hellre är sambos men jag föredrar äktenskap och tycker det är bättre. Skulle min åsikt vara mindre värd pga mitt ursprung eller?
    Asså sluta reagera som barn

Jag sa invandrare för att då kanske man kommer från en kultur där detta inte är vanligt/ omtyckt och därmed blir ens åsikter typ så.

Men vi i Skandinavien accepterar samboskap, .slut

Så är man emot detta kan man åka hem. 
Svar på tråden Sambo eller gifta