• Sommarsuperhärligt

Sambo eller gifta

Hej!

Vad tycker ni är bättre att vara sambo eller att vara gifta?

Ok, vet inte egentligen varför jag frågar detta då jag själv tycker att det är sååååå mycket bättre att vara sambor än att vara gifta. Och älskar det att vi här i Sverige och Skandinavien har det som socialt accepterat. Och att det blir allt vanligare. 

På grund av att:

1. Att gifta sig har med religion att göra och vi i Sverige är ett ateistiskt land, och inte religiöst.

2. Det finns den där seden om att när man gifter sig så ska kvinnan byta sitt efternamn till mannen. Ett stort NEJ och kryss till den. Återigen en knäpp sed som har sina rötter hos kristendomen, där det liksom blir så att mannen "äger" kvinnan efter att hon gifter sig. Hon har inte rätt att ärva något, att studera, inte ens hade hon rätt att vara stolt och bära sin familjs efternamn utan tog sin mans efternamn. Ska jag inte ha rätt att bära mitt efternamn bara för att jag är en kvinna. Nej. Bort med den seden. 

3. Man vet inte vart livet kommer att ta en. Kanske har man inte den där kärleksrelationen man hade, och kanske vill man då separera. Och kanske kommer man att separera med flera män/ kvinnor för att man inte riktigt hittar någon som passar en. Och då processen mycket enklare och smidigare om man är sambor och inte gifta för att då är man liksom två självständiga egna personer och inte så som när man är gift- mer som en person. Alltså är det också enklare utifrån ekonomiska aspekter, när båda har sin egna ekonomi. 

4. Vet inte om denna men är det inte så att mamman har vårdanden?

5. Detta är mer en personlig uppfattning men känns som man uppfattas som dålig hos familj eller kanske framtida partner som man lär känna om de får veta att man har skiljt sig. 

6. Många har andra bekymmer (så som bostad, ekonomi osv) och ser att gifta sig och ha bröllop som en onödig bekymmer som man öser på sig.

7. Många tycker inte om att vara så centraliserad och få fokus på sig när man ska gifta sig och ha bröllop. och vill istället för att unna andra med en fest eller bekräfta för varandra att man verkligen har en seriös relation. Utan man vill istället unna sig själva och fokusera på att fira sig än att fokusera på andra vilket är vad bröllop och all dess förberedelser kräver. Kanske genom att åka på en resa eller vad det nu kan vara

Och listan kan göras längre. Men här är vad jag just nu kom på.

Som ni hör så är jag mycket för att vara sambor. Man blir liksom tillsammans enkelt och man lämnar varandra enkelt om man skulle vilja. Tycker också om att det är socialt accepterat i Skandinavien och att vi här bryr oss mindre om religion.

Men jag gillar en fin sommar "gathering" och tänker kanske då ha en fest för att fira att jag och min pojkvän ska bli sambor. Skicka ut sådär kort där man bjuder inte personer (typ så som man gör till bröllop). Men är osäker om folk ska uppfatta att det är konstigt att det liksom står "Du är bjuden till min och X sambo firande" eller vad man ska skriva. Vad tycker ni låter det konstigt?? Sen är jag osäker ibland och tänker så som punkt 7.

Hur kan man göra att vara sambor ska bli ännu vanligare?

• Svar på tråden Sambo eller gifta
  • Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 18:47:42 följande:

Va? Varför?

Hahahah.

Håller med!!

Tror han har utländsk påbrå för där är det inte socialt accepterat.

Självklart har man rätt att vara sambos.

Jag själv tycker det är bättre när man är två skilda ekonomiska enheter och inte ärver varandra. Man vet ju inte vad som kan hända med den där kärleken. Håller därför med TS
  • Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 18:48:45 följande:

Giftemål utan att vara sambos innan är helt absurt.

Saaaaant 

Man behöver veta vad man ger sig in på och då är sambos ett sätt att testa 
  • SweeneyToad
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 18:48:45 följande:
    Giftemål utan att vara sambos innan är helt absurt.
    Nej, det är om något att vara absurt att vara sambo. 

Sambor är oftare otrogna än gifta, det är vanligare med våld i nära relation hos sambor än gifta, och skilsmässa är vanligare om man har bott ihop innan äktenskap. 
  • Anonym (S)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 19:00:40 följande:

Sambor är oftare otrogna än gifta, det är vanligare med våld i nära relation hos sambor än gifta, och skilsmässa är vanligare om man har bott ihop innan äktenskap. 

Ja för det finns inget bakom det där... Som att fler inte anmäler sin äkta make/maka.

Att inte bo ihop innan äktenskap är inget annat än galenskap och gör inte att förhållandet håller bättre för fem öre.

• SweeneyToad
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 19:06:21 följande:

Ja för det finns inget bakom det där... Som att fler inte anmäler sin äkta make/maka.

Att inte bo ihop innan äktenskap är inget annat än galenskap och gör inte att förhållandet håller bättre för fem öre.

Fler anmäler sin sambo än sin make/maka. Självklart förekommer det våld i tyvärr i äktenskap, men det är VANLIGARE hos sambor. 
  • Anonym (123)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 19:09:21 följande:
    Fler anmäler sin sambo än sin make/maka. Självklart förekommer det våld i tyvärr i äktenskap, men det är VANLIGARE hos sambor. 
    Var hämtar du din statistik?
  • Anonym (123)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 19:00:40 följande:

I Sverige bor den absoluta majoriteten ihop som sambos innan de gifter sig. 
    Hur ska man annars veta om man fungerar ihop i vardagen?
  • Anonym (S)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 19:09:21 följande:
    Det är precis vad jag skrev. ANMÄLER. Jag läser tråd efter tråd, inlägg efter inlägg på forum och hör folk pratar om hur de inte vill anmäla för " de är gifta". Så många som inte passar ihop alls också som gift sig för tidigt.  Många av dom skulle behövt ha ett betydligt längre förhållande/+samboskap innan de gifte sig. Fler är även sambos, många i förtid pga akuta skäl och då blir det slitningar, ja. 
  • LillaTjockaBertil
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 18:26:47 följande:

Hej!

Vad tycker ni är bättre att vara sambo eller att vara gifta?

Ok, vet inte egentligen varför jag frågar detta då jag själv tycker att det är sååååå mycket bättre att vara sambor än att vara gifta. Och älskar det att vi här i Sverige och Skandinavien har det som socialt accepterat. Och att det blir allt vanligare. 

På grund av att:

1. Att gifta sig har med religion att göra och vi i Sverige är ett ateistiskt land, och inte religiöst.

2. Det finns den där seden om att när man gifter sig så ska kvinnan byta sitt efternamn till mannen. Ett stort NEJ och kryss till den. Återigen en knäpp sed som har sina rötter hos kristendomen, där det liksom blir så att mannen "äger" kvinnan efter att hon gifter sig. Hon har inte rätt att ärva något, att studera, inte ens hade hon rätt att vara stolt och bära sin familjs efternamn utan tog sin mans efternamn. Ska jag inte ha rätt att bära mitt efternamn bara för att jag är en kvinna. Nej. Bort med den seden. 

3. Man vet inte vart livet kommer att ta en. Kanske har man inte den där kärleksrelationen man hade, och kanske vill man då separera. Och kanske kommer man att separera med flera män/ kvinnor för att man inte riktigt hittar någon som passar en. Och då processen mycket enklare och smidigare om man är sambor och inte gifta för att då är man liksom två självständiga egna personer och inte så som när man är gift- mer som en person. Alltså är det också enklare utifrån ekonomiska aspekter, när båda har sin egna ekonomi. 

4. Vet inte om denna men är det inte så att mamman har vårdanden?

5. Detta är mer en personlig uppfattning men känns som man uppfattas som dålig hos familj eller kanske framtida partner som man lär känna om de får veta att man har skiljt sig. 

6. Många har andra bekymmer (så som bostad, ekonomi osv) och ser att gifta sig och ha bröllop som en onödig bekymmer som man öser på sig.

7. Många tycker inte om att vara så centraliserad och få fokus på sig när man ska gifta sig och ha bröllop. och vill istället för att unna andra med en fest eller bekräfta för varandra att man verkligen har en seriös relation. Utan man vill istället unna sig själva och fokusera på att fira sig än att fokusera på andra vilket är vad bröllop och all dess förberedelser kräver. Kanske genom att åka på en resa eller vad det nu kan vara

Och listan kan göras längre. Men här är vad jag just nu kom på.

Som ni hör så är jag mycket för att vara sambor. Man blir liksom tillsammans enkelt och man lämnar varandra enkelt om man skulle vilja. Tycker också om att det är socialt accepterat i Skandinavien och att vi här bryr oss mindre om religion.

Men jag gillar en fin sommar "gathering" och tänker kanske då ha en fest för att fira att jag och min pojkvän ska bli sambor. Skicka ut sådär kort där man bjuder inte personer (typ så som man gör till bröllop). Men är osäker om folk ska uppfatta att det är konstigt att det liksom står "Du är bjuden till min och X sambo firande" eller vad man ska skriva. Vad tycker ni låter det konstigt?? Sen är jag osäker ibland och tänker så som punkt 7.

Hur kan man göra att vara sambor ska bli ännu vanligare?

Om du inte vill gifta dig är det helt okej med mig men det är inte okej att du försöker påtvinga andra dina övertygelser.

Jag tänkte även kommentera dina punkter.

1. Sverige har religionsfrihet vilket inte är samma sak som ateistiskt. Visst har Sverige en stor andel ateister jämfört med många andra länder men vi har även ett brett utbud av olika religioner för de som är troende.

2. En sed är bara en sed och inget som man enligt lag är tvungen att följa. När jag gifte mig tog jag min frus efternamn eftersom hennes var mycket coolare än mitt.

3. Detta är väl egentligen det största minuset med att gifta sig men eftersom jag var så säker på att min fru är mitt livs stora kärlek vägde inte den här punkten så tungt när vi bestämde oss för bröllop.

4. Är man inte gift när barnen kommer måste man först skriva på faderskapsintyg och sen måste mamman gå med på gemensam vårdnad annars behöver man gå till domstol för att man som pappa ska få vårdnad om sitt barn. Eftersom vi var helt överens om vi skulle ha gemensam vårdnad gifte vi oss när första gemensamma barnet var på väg för slippa den byråkrati som blir annars.

5. Det är säkert så att folk har fördomar om människor som skiljer sig men då får folk ha det helt enkelt. Å andra sidan är det dumt att gifta sig om man är rädd för att det ska sluta med skilsmässa. Jag har varit gift i drygt 5 år nu och än så länge finns inte skilsmässa på min karta i alla fall.

6. Ser man bröllop som ett bekymmer är det ett tecken på att man inte bör gifta sig.

7. Man behöver inte göra en stor grej av det. Vi hade en liten borgerlig vigsel följt av middag på restaurang för närmsta familjen, totalt 20 personer. Med en weekend i Göteborg efteråt tror jag slutnotan hamnade på totalt 20 000 kr inkluderat ringar, kläder och resa.

För att summera är det mer fördelaktigt för mig och min familjesituation att vara gift än att vara sambo men det innebär inte att det måste vara så för alla andra.
  • Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 19:06:21 följande:

Bra att du säger emot!

Håller absolut med dig, själv tycker jag att man ens inte behöver gifta sig.

Men respekterar de som gör det
Svar på tråden Sambo eller gifta