• Brallans

För oss 35+ som försöker bli gravida

gladtjejhej skrev 2022-11-07 13:33:11 följande:
    Alltså detta är så sjukt orättvist. Varför får det ens hända? Känner så otroligt starkt med dig.

Jag förstår verkligen att den första tanken är att inte försöka mer. Man vill skydda sig själv, sin partner och sitt hjärta. Låter klokt att du ska landa och återhämta dig. Unna dig allt Hjärta

När jag fick mitt MA så loggade jag det fel i NC, jag loggade det den dagen jag fick beskedet. Inte dagen som blödningen kom. Så min gissning är att det är motsvarande i FF, logga dagen du börjar blöda.

Förlåt för dum fråga men vad menar du med cellgifter? Är det behandlingen? Låter superläskigt :(
    Tack, ni är så fina mot mig så jag blir helt gråtig Hjärta

Ja jag tror kroppen kommer behöva återhämta sig en cykel om inte annat, vet inte ens om man vågar försöka igen direkt.. vad tror ni andra? 

Jag har ju redan börjat blöda lite, alltså får lite blod när jag torkar mig och enligt läkaren så kanske det inte ens blir mer blödning denna gång, sjukt oklart allting. 

Medicinen som man får som ska framkalla missfallet i detta fall innehåller cellgifter, säkert inte mkt men så pass mkt att man ska avstå från graviditet samt alkohol och lite annat i tre månader.. jag som ogärna stoppar i mig en massa skit efter min nervskada kände bara nej nej nej till den medicinen. 
  • Brallans
    Symetrical skrev 2022-11-07 14:22:21 följande:

Om du får välja själv skulle jag också valt op. Dels slipper man stoppa i sig gifter och dels blir man av med den defekta äggledare. Har förstått att risken för fler x är större ifall man inte opererar, just för att ett befruktat ägg kan fastna i gammal ärrvävnad om det lossar från den sidan. Bättre då att eliminera den risken. Häftigt med kroppen är ju också att den friska äggledaren kan plocka upp ett ägg som släpps från äggstocken utan äggledare, så chanserna att bli gravid skall inte påverkar märkbart med bara en äggledare ❤️

Sa de att det var upp till dig om du ville ha op eller inte?

Ja ena läkaren sa att det var större risk om jag blir gravid igen så man måste följas tätare med både hcg och vul för att utesluta ett x igen, så det känns ju bättre att ta bort den då för att minimera chansen.. den andra läkaren tyckte nog inte jag skulle bli gravid igen medans den andra inte såg några hinder men att man ska va medveten om risken (dels ålder men framförallt den skadade äggledaren) 

Ja jag läste lite om det nu,  helt fantastiskt vad kroppen kan göra. 

Nej vi pratade inte så mkt om det, jag själv var ju ganska inne på medicin men ska nog fråga på fredag om inte hcg gått ner.. hoppas nästan på att man får ta bort den så man slipper den sjuka oron i framtiden om det skulle ta sig igen... 
  • Brallans
    gladtjejhej skrev 2022-11-07 14:59:32 följande:
    Även om man hatar att vänta och vänta så är det kanske bra att du får några dagar att tänka igenom, skriva ner alla frågor osv. Har du en bra magkänsla kring människorna du möter i vården nu? Viktigare än någonsin när man är så skör.

Jag kan ingenting om det här så vågar inte alls ge råd. Så enda rådet är väl att fråga så mycket som möjligt så du kan ta ett välgrundat beslut. Jag hade inte heller velat stoppa i mig massa gifter så där förstår jag dig verkligen.
    Jag får träffa olika läkare varje gång då det är via gynakuten haha men alla har varit väldigt bra och sjukt noggranna den enda jag blev lite ledsen av var den ena idag som sa att man kanske ska lyssna på kroppen om man nu fått två missfall och nu ett x, jag tror inte hon menade något illa men jag är ju också sjukt känslig just nu så kände mig som en 80 åring som försökte skaffa barn.. 

Nu tänker jag sätta mig på avbrytarbänken ett tag och hejja på er andra Flört
  • Brallans
    Lojsan DN skrev 2022-11-07 17:04:40 följande:
    Så tråkigt att läsa att det blev som det blev i med denna graviditet. 
    Jag förstår hur du tänker, men synd att du tänker så ändå. Som Symetrical skrev så är det många som får en frisk graviditet efter.
    Vad säger läkaren då, om risker å så?  

Hoppas nu att din kropp tar hand om detta själv 💕

Tack, jag tror jag behöver smälta detta och de senaste månaderna faktiskt sen är jag nog igång igen, ska låta kroppen vila nu ett tag :) 
    De sa att det är förhöjd risk om höger äggledare blir kvar men skulle jag bli gravid igen så kommer jag följas upp direkt och tills de vet vart den sitter så det känns ändå tryggt! 

Nu hoppar  jag på avbrytarbänken ett tag och hejja på er andra!! ❤️

• Brallans
    Lojsan DN skrev 2022-11-07 18:47:46 följande:
    Det gör du helt rätt i. 
    Jaha det är ju sjukvård på hög nivå, väldigt betryggande ändå. 
    Jag kan förstå om du har funderat fram och tillbaka om du ska ha den kvar eller inte. Det är väl inget man beslutar så snabbt efter detta beskedet. 

Men vill ändå slänga in ett litet hopp om att ha en äggledare.
    En väninna till mig har 2 friska barn och en äggledare, blev gravid utan problem. 

Jamen ellerhur :) 

Ja jag är nog helt ärligt mer oroad av att ha kvar den och bli gravid igen, funderar på att kanske göra en sån där spolning men de får jag garanterat göra privat isf för de lär de inte göra gratis bara sådär ;) 

Nu taggar jag på din och symetricals grafer imorn :) 

• Brallans
    Symetrical skrev 2022-11-08 06:37:24 följande:

Skönt att du får några dagar på dig nu fram tills fredag och landa i allt ❤️

Här kommer min än så länge intetsägande graf 😜

Hejja hejja uppåtgående temp :) 
  • Brallans
    Nyponet01 skrev 2022-11-08 09:07:46 följande:

Den ser väl bra ut Symetrcal! din graf. Den går ju uppåt.

Jag är lite ivrig här, för följde ditt råd och tog ältest imorse. Det blev glad gubbe och två lika starka streck på stickan! Yey! Cool Så nånting händer faktiskt! eller försöker hända. Tempen samma skit så tror på glad gubbe imorgon och förhoppningsvis släpper ägget.
    Ikväll MÅSTE jag få till mys Flört

Håller tummarna för mys för din del ikväll :) 
  • Brallans

Wow här händer det grejer Skrattande

Fortsätter hejja på er alla här från avbrytarbänken och har faktiskt beställt vin och ost till helgen, då jag helt iskallt räknar med positivt besked på fredagens blodprov. 

En fråga till er kunniga, ska jag regga missfall i appen den dagen HCG är på noll?

Jag vill ju få det så rätt som möjligt för kommande cyklar men är så osäker på hur jag ska göra så det blir rätt liksom.. 

En helt annan grej, HUR ska jag kunna sitta på avbrytarbänken en månad till minst kommer nog inte fixa det men kanske dumt att smyga igång liggandet redan nästa äl? 

• Brallans
    gladtjejhej skrev 2022-11-09 11:14:29 följande:
    Är du redo mentalt och kroppen redo så finns det inga hinder, det var iaf vad min läkare sa vid mitt MA så vi körde på direkt. Jag hade aldrig lyckats hålla mig hehe. Men gör det som känns bäst och mest rätt Hjärta
    Nej nu när jag landat i allt mer så vill jag bara pået igen :)
    Symetrical skrev 2022-11-09 10:47:43 följande:
    Jag skulle regga som mf när du börjar blöda, men det är ju svårt om du nu kanske inte kommer göra det 🤔
    Annars kan du göra det när du vet att hcg är under 50, för det är då äggblåsetillväxten puttrar igång igen 😋

Alltså så länge du fått bekräftat att kroppen tagit hand om det själv och att du inte har några rester kvar tycker jag att det är helt upp till dig om du vill hoppa på tåget direkt eller avvakta nån månad. Du vet säkert vad jag röstar på 😉❤️

Har ju skvätt runt i mer än en vecka, kör på din plan när HCG är nere under 50 så reggar jag det då.. förhoppningsvis är den det redan på fredag då jag blöder lite mer samt har mensvärk.

Nej först ville jag aldrig mer igen bli gravid men nu känner jag att herregud ska jag lata  mig en hel månad, det har jag inte tid med i min ålder.. ena doktorn kommentar om att man kanske ska lyssna på kroppen med tanke på de senaste månaderna kommer jag skita i.. dum kärring helt enkelt.

Dock så googlade jag på spolning av äggledare och det verkar ju helt omöjligt att få till bara så där även fast man kollade privat.. det hade ju annars känts som en bra ide kanske.
  • Brallans
    Kumquat skrev 2022-11-09 12:33:50 följande:

Kommer mensen kan jag i alla fall glädja mig åt att det blir hydrosonografi (som ska göras precis när mensen är slut) 😝 Och idag har mannen lämnat sitt prov. Så processen går ju vidare, tjohoo 🥳🤪

Var tvungen att googla var det var för något, sjukt imponerade vad de kan göra och bra att du får göra det. 

Härligt att ni är igång :) 
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida