• Brallans

För oss 35+ som försöker bli gravida

gladtjejhej skrev 2022-11-09 15:07:38 följande:
    V E R K L I G E N ! Skulle inte ens varit något att diskutera, är ju inte ens en big deal att spola så varför ska de vara så motsträviga med det??
    Jag har iof inte ens frågat men känns inte som gynakuten håller på med sånt men ska iaf fråga på fredag, tänker att man kan fråga rent allmänt om det är en bra ide och om de vet vart man kan få hjälp med sånt.. 
  • Brallans
    Anonym (Kanskenr4) skrev 2022-11-09 14:32:28 följande:

Här händer det grejer i tråden!

Brallans: Så ledsen för din skull, känns som du fått nog av elände❤️ Men så grymt imponerad av din inställning! Förstår att du inte gärna vill ?slösa? bort en månad. Ni får känna efter helt enkelt vad ni landar i, att köra på direkt igen eller vänta lite. Låter som en fin idé med vin och ost till helgen. Hoppas kroppen tagit hand om allt själv så du kan släppa det iaf. Och vilken tråkig kärring som sa det där om lyssna på kroppen, fy vilken onödig och oprofessionell kommentar😡

Spännande tider för flera här i tråden nu! Ni måste uppdatera vad som händer framöver.

Själv är jag på äl +10 idag, testade blankt i morse och har noll känningar på graviditet så tror mensen dyker upp inför helgen.

Får jag fråga er proffs vad ni tar för tillskott osv för att boosta? Vet att några skrivit tidigare men orkar inte leta och bläddra😂
    Fick ju iaf positivt äl-test och cykeln verkar ha rättat till sig så det är jag glad över. Men jag har haft väldigt sparsamt fertilt sekret sen jag blev av med spiralen. Innan hade jag väldigt tydliga och hala flytningar kring äl så funderar på att testa bisolvon inför nästa. Hur/när tar ni det, ni som provat? Läste också att även mannen kan ta det!? Har era män gjort det?

Sorry för långt inlägg men får ju passa på när det finns proffs att fråga😆

Tack fina du, känner exakt samma att det får vara nog med elände nu :) 

Jag har Membrasin, EPA Glandin, samt folsyra hela tiden, sen tar jag inositol mellan från mens till bekräftad äl, sen har sista cykeln lagt till en liten dos av bamyl från äl utifrån de två tidiga missfallen kanske kunde bero på blodproppar och tar men liten dos så ska det motverka det var jag kunde läsa mig till.. 

Sen jag började med Membrasin/EPA glandin så har iaf min mens blivit rikligare, samt jag slipper spottings dagen innan, min äl har flyttats från dag 11 till dag 14.. samt så har jag rikligare flytningar kring äl..  Inositolen har nog bidragit där med men den började med lite senare.. 

Då börjar det bra ihop sig för dig om du är på äl+10, spännande :) 
  • Brallans
    Hanna Gitta skrev 2022-11-09 19:52:29 följande:

Hej! Hoppar in här fast det är ett tag sedan tråden startades :) Jag är 39 år och har fyra barn med samma man, 12, 10, 8 och 1 år. Första barnet tog 1,5 år innan vi blev gravid, sedan har jag blivit gravid inom 3 månader fyra gånger, varav två missfall och två friska barn. Sista barnet tog också 1,5 år och nu har vi försökt sedan jag fick tillbaka mensen för ett halvår sedan. Äter vitaminer "BabyStart", rosenrot och bidrottninggele, har clearblue fertilitetsmonitor så stenkoll på ägglossning (som jag verkar ha jämt på dag 14 eller 15) har alltid sex innan och på ägglossning men det händer ju ingenting 😄 Stressad över min ålder och undrar om det inte kommer bli ett till... 

Välkommen till oss :) 

Känner igen stressen kring åldern men efter att ha läst en massa b.la här inne så känns det inte så akut längre faktiskt. plötsligt händer det :) 
  • Brallans
    Nyponet01 skrev 2022-11-10 06:40:50 följande:

God morgon! {#emotions_dlg.flower} Blir jag först i tråden idag Skrattande
    Läste snabbt igenom gårdagen. Härligt vad det pulserar här! Man blir verkligen taggad! Cool Och finns annat som ger mig hopp idag! Ja! tempen! Hopp upp 0,5 idag och låg alltså på 36,6, så behövdes inget äl test, YEY! Nu är jag taggad!! Och kunde räkna ut bim till 23 dje Hjärta Att jag är förhoppningsfull! Skrattande

Woop woop, hejja hejja guldägget :) 
  • Brallans
    Anonym (Kanskenr4) skrev 2022-11-09 15:44:40 följande:
    Tack för svar!:) 
    Folsyra har jag tagit sen vi bestämde oss för att försöka. Ska kanske köpa hem EPA glandin också, läste lite om det och det lär ju inte skada iaf😊

Jag har haft väldigt tydliga gravsymtom flera dagar innan BIM mina tidigare graviditeter så är rätt säker på att det inte blivit något denna gång. Men man vet ju aldrig?😆
    Nej jag tänker likadant att det kan verkligen inte skada, kanske på plånboken men de struntar jag i :) 

Nej inte förens röda kärringen knackar på dörren så vet man ju inte :) 
  • Brallans
    Anonym (Kanskenr4) skrev 2022-11-10 09:02:35 följande:

Haha ja men det är värt varenda krona för att det skall ta sig:)

Så är det absolut!

Hur mår du nu? Var det imorgon ni skulle till gyn igen?

Ja så känner jag med, speciellt när man faktiskt känner skillnad efter att kasta i sig alla tabletter.. :) 

Jo jag har blödigt mer nu och haft mensvärk, tolkar det som ett gott tecken.. känner mig dock ganska hängig men det har nog mkt att göra med att jag blödigt så länge nu oavsett om det varit lite så har det ju pågått i snart 2 veckor och jag har ju mens i 4 dagar annars.. 

Japp imorn ska jag lämna blodprov igen, fick åka hem direkt efter så skulle de ringa mig vilket känns skönt :) har preppat med lite frågor nu och mannen googlade loss igår på spolning av äggledare vilket verkade helt omöjligt att göra om man inte hade en pågående fertilitetsutredning.. :(
  • Brallans
    gladtjejhej skrev 2022-11-10 09:42:45 följande:

CD13 och inget utslag på ÄL-test idag heller (zzzzzzz....) meeeen vi myser på och håller oss till planen. Känner så stark längtan just nu! Kan det bara ta sig denna gången? Orkar snart inte vänta och vara tålmodig längre (även om jag vet att det kommer jag orka, men ni fattar hehe)

Bra att ni håller er till planen och ligger på, det är ju huvudsaken :) 

Förstår känslan så att man inte orkar längre fast man orkar längre, håller så tummarna för dig!
  • Brallans
    gladtjejhej skrev 2022-11-10 09:38:50 följande:
    Sorry för kapning. Men detta kanske är ett superbra tecken? Det kanske har tagit sig nu!! Heja heja heja!
    Håller med dig, du Symetrical brukar väl inte vara sjukskrivningsbenägen annars?
  • Brallans
    Symetrical skrev 2022-11-10 10:30:19 följande:
    Absolut inte! Avskyr att vara sjukskriven 😝
    Men har så fysiskt krävande jobb att den här molvärken i både mage och korsrygg känns nästan handikappande 😖
    Men känns som sagt som att det är för tidigt efter äl för att det skall betyda något annat än att pmsen uppenbarligen blir värre och värre för varje månad som går 🤪
    Förstår det, MEN jag hoppas på att det är ett gott tecken för dig denna gång och inte något som har med ökad pms och annat tjafs..  :) 
  • Brallans
    Kumquat skrev 2022-11-10 13:25:04 följande:
    Jag har inte kollat runt jättemycket, men tycker också det har verkat som att all hjälp utgår från att man gör en fertilitetsutredning. Jag ville mest bara bli undersökt själv, fast gärna med fertilitetsglasögon på (hur ser äggreserven ut? finns det några skavanker? m.m.). Kände egentligen inte något behov av att mannen skulle ta prov. Det är klart att det KAN vara något fel med honom, men hade gärna börjat med mig eftersom det är jag som är 40 och det enda sjukvården säger är ju att det är JÄTTEGAMMALT. Sedan måste man ändå köpa en hel utredning.

Förstår också att det kan behöva finnas vissa åldersgränser för fertilitetshjälp, men eventuellt skadade äggledare är för mig något annat som jag tycker att den vanliga vården borde titta på.

Hoppas du får bra svar imorgon och att blodprov visar att det är på rätt väg Hjärta
    Ja det noterade jag med när jag läste runt lite idag, är det privat och man ändå betalar så borde man ju få välja lite själv med vad man vill ha undersökt tänker jag :) 

Ja jag skämdes nästan lite när jag var på gynakuten över min ålder och att alla skulle tänka skyll dig själv men av alla (5 läkare) jag träffat så var det bara en som nämnde något negativt... vilket kändes skönt man är ju redan så utlämnad i dessa situationer. 

Ja det håller vi tummarna för :)
    Kumquat skrev 2022-11-10 13:29:36 följande:

Jag kör en dagens graf idag med och har fasen en bra känsla den här gången. Även om det inte fastnar så känns det som att det var ett lite starkare ägg som lossnade, med stabilare tempar/hormonnivåer än tidigare.

Men hallå det där ser ju lovande ut, blir ju superspännande imorn med tempen men bara din känsla säger ju mkt!! Håller SÅ tummarna för dig. 
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida