• Anonym (Läskig)

Barn som dödshotar

Vid middagen så ?skojade? min bonusson och sa att ha skulle mörda oss och att han samlar på knivar och har en slaughter practice kniv som han beställt på wish och väntar på. Han är elva åt och vi har haft det ansträngt med honom.

Han mår inte bra och har eventuellt en diagnos.

Han bor hos mamman och hatar bonusfamiljen och har svårt för sin far då han känner sig övergiven.

Ringa soc och göra orosanmälan? Polisanmälan!?

Min 14 åriga dotter blev helt chockad (så även vi).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-11 20:36
    Har framkommit att han samlar på knivar som är sk träningsknivar som inte är lika farliga som knivar. De ser ut som butterfly knivar med slöare egg. Han har dem för att öva på olika manövrar och för att han har motorisk oro. Däremot så lät det på honom när han pratade vid middagen som att kniven han väntade på som kom från ebay var en riktig kniv.
    Socialtjänsten är informerade utan åtgärd.

• Svar på tråden Barn som dödshotar
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-07-06 10:13:01 följande:

Ert gemensamma barn kan få en bra uppväxt med två närvarande föräldrar även om ni bor isär under en period. Pojken behöver akut stöd från en förälder. Allt annat är ett svek från vuxenvärlden. Kan du inte bo kvar under samma tak som pojken har ni inget annat val. Jag fattar att det är obekvämt och inte vad du signade upp på när du träffade din sambo men barnets behov går före era egna.

Nej det gör det inte. Mina barns behov går före hans! Mina behov är viktiga också. Kom tillbaka med åsikt om du får hot om att du och ditt barn ska bli knivhuggen tack!

Jag har inget mer att diskutera om den saken.

Pojken vill bo hos mamma och vill inte ha med pappa att göra eftersom han är för sträng. Så då ska man tvinga honom att bo på hotell eller annan ort med sin pappa då? Jag vägrar utsätta mins barn för obehag i detta
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (kanske) skrev 2021-07-06 09:57:43 följande:

Låter som ett vägval för pappan här!

Jag tänker att om pappan tar ett rejält omtag med sin son nu innan det är för sent och ägnar så mycket tid som möjligt åt honom, så kanske pojken har en chans att må bättre och bli en fungerande ungdom sen. Kanske är det ett helt år som pappan skulle behöva ägna åt sin son istället för sitt nya barn och dig. Men sen skulle (kanske) sonen må ok - klara av skola och att bo hos er och hantera situationen med sin mammas psykiska ohälsa. 

Jag vet flera föräldrar som slutat jobba och tagit hand om barn på heltid för att barnen mått dåligt. Där har situationen faktiskt löst sig när de fått vård från Bup, insatser från skola och soc.  Men det har verkligen krävt en förälders helhjärtade engagemang. 

Om ni ska överge honom är det väl bäst att göra det ordentligt så att säga. Där vet jag också en förälder vars son fick flytta till ett internat (han var lite äldre än den här pojken och slog mamman så hon ständigt hade blåmärken och började även visa tendenser till sexuellt utagerande beteende mot henne). Föräldrarna var skilda. Pojken fortsatte såklart må dåligt på internatet, men mamman och syskonen kunde i varje fall andas ut och sluta vara rädda. Vet ej hur det har gått för dem sen då jag förlorat kontakten. 

Det allra sämsta är nog att fortsätta med en halvmesyr som nu. Ingen mår bra och utsikten till förbättring är liten...

Ja det låter dramatiskt men ja det kan stämma att det är de två alternativen. Har tänkt i de banorna.

Min sambo vill inte överge varken mig eller sitt nya barn. Tänker att det är bra att få in hans perspektiv.

Du tror själv att vår relation skulle klara av den påfrestningen? Om han överger mig och vår dotter och satsar på sin son? Jag är inte så säker på det faktiskt. Tror att det skulle bli väldigt svårt för de flesta relationer.

Mamman har slutat jobba och tar hand om pojken på heltid. Är inte säker på att min sambo vill göra så stor uppoffring.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (kanske) skrev 2021-07-06 09:57:43 följande:

Låter som ett vägval för pappan här!

Jag tänker att om pappan tar ett rejält omtag med sin son nu innan det är för sent och ägnar så mycket tid som möjligt åt honom, så kanske pojken har en chans att må bättre och bli en fungerande ungdom sen. Kanske är det ett helt år som pappan skulle behöva ägna åt sin son istället för sitt nya barn och dig. Men sen skulle (kanske) sonen må ok - klara av skola och att bo hos er och hantera situationen med sin mammas psykiska ohälsa. 

Jag vet flera föräldrar som slutat jobba och tagit hand om barn på heltid för att barnen mått dåligt. Där har situationen faktiskt löst sig när de fått vård från Bup, insatser från skola och soc.  Men det har verkligen krävt en förälders helhjärtade engagemang. 

Om ni ska överge honom är det väl bäst att göra det ordentligt så att säga. Där vet jag också en förälder vars son fick flytta till ett internat (han var lite äldre än den här pojken och slog mamman så hon ständigt hade blåmärken och började även visa tendenser till sexuellt utagerande beteende mot henne). Föräldrarna var skilda. Pojken fortsatte såklart må dåligt på internatet, men mamman och syskonen kunde i varje fall andas ut och sluta vara rädda. Vet ej hur det har gått för dem sen då jag förlorat kontakten. 

Det allra sämsta är nog att fortsätta med en halvmesyr som nu. Ingen mår bra och utsikten till förbättring är liten...

Ja det låter dramatiskt men ja det kan stämma att det är de två alternativen. Har tänkt i de banorna.

Min sambo vill inte överge varken mig eller sitt nya barn. Tänker att det är bra att få in hans perspektiv.

Du tror själv att vår relation skulle klara av den påfrestningen? Om han överger mig och vår dotter och satsar på sin son? Jag är inte så säker på det faktiskt. Tror att det skulle bli väldigt svårt för de flesta relationer.

Mamman har slutat jobba och tar hand om pojken på heltid. Är inte säker på att min sambo vill göra så stor uppoffring.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-06 09:56:52 följande:

Och? Det finns de som separerar i den åldern också. Sen behöver det inte vara för alltid men som pojken har det nu så mår han inte bra. Om pappan ska kunna ta vara på sitt eget barn så måste han finnas där för honom, och det kommer knappast gå om ni alla ska bo tillsammans, med tanke på hur farlig han är. Och du som förälder måste ju sätta dina egna barns säkerhet först, och ditt eget välmående. Allt detta mynnar ut i att ni antagligen inte borde bo tillsammans de närmaste åren. Vad är alternativet? Att pappan överger sin son?

Jo jag har tänkt de banorna men tycker att det är ett väldigt stort steg att ta. Dessutom så när jag nämt det för min sambo så har han sagt att han tycker att jag överger när jag tänker så.

Så han ska överge sin dotter men inte hans son?
  • Drottningen1970
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 10:49:02 följande:

Nej du har fel på många sätt

1; pojken vill inte

Det räcker som skäl i det här fallet och svensk socialtjänst tvingar inte barn till boende eller umgänge

2 han har hotat att knivmörda pappan

Så de behöver nog jobba med relationen innan det blir aktuellt

11 åriga barn får inte själva välja var de bor. Särskilt inte om de uppenbarligen inte uppnått sådan mognad att de kan ta ett sådant beslut.

Hur jobbar man med relationen om pappa kliver av och lämnar barnet åt sitt öde med en olämplig förälder.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hanna) skrev 2021-07-06 02:02:24 följande:
    Så den dokumentären är bara inriktad på söner, pojkar?

Flickor kan vara minst lika farliga när det gäller detta ämne.

Har sett åtskilliga dokumentärer där flickor är förövare eller anstiftare när det gäller hot/våld/mord på föräldrarna.
     Vad har det med någonting att göra? 
  • Drottningen1970
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 10:52:45 följande:

Som sagt oväsentligt och ja jag prioriterar att min familj mår bra i det här framför en pojke som behöver professionell hjälp som vi inte har kompetens för.

Ja jag skulle vara okej med det om det var liknande förutsättningar. Det handlar ju inte om att bryta kontakten utan om att han inte kan bo här just nu om han dödshotar. Att de träffas och bor på landet tillsammans eller liknande är en annan sak. Han behöver professionell hjälp

Professionell hjälp ges bäst när man samtidigt befinner sig i en trygg och förutsägbar kärleksfull hemmiljö med en engagerad och närvarande förälder. Ungen är bara 11 år. Hans problem kan mycket väl bero på en bristande hemmiljö efter vad du beskriver. Jag har aldrig under alla år sett något positivt hända genom att placera så unga barn på institution.

Pojken samlar på knivar med en förälders tillåtelse och har uttryckt sig djupt olämpligt, men det betyder inte att barnet är psykopat eller hör hemma på institution.
  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Psycho) skrev 2021-07-06 10:35:43 följande:

Om pojken är psykopat eller på gränsen till, så räcker inte alla normala pappor i Sverige till. Det måste vara ett professionellt team som tar hand om pojken. Han lär bli en stor belastning för samhället om han får fortsätta löpa amok

Psykopati är en populär term att slänga sig med men i realiteten väldigt ovanlig Det är ju mer troligt att han är ett barn som (kanske har någon form av npf och) som behöver ramar och rutiner men vars föräldrar abdikerat från sitt ansvar och nu testar han gränser. Ingen ställer dock upp gränser utan skyggar bara undan för honom varpå han testar dem ytterligare. Båda föräldrarna gör ett riktigt dåligt jobb och ts är självisk.
  • Anonym (Anmäl)

Idioti, man ska självklart anmäla till sociala av flera anledningar:

Han går inte i skolan
    Han samlar på knivar och hotar döda människor
    Båda föräldrarna brister i sitt föräldraansvar och ser inte till att han får den vård han behöver

3 skäl till att anmäla alltså

• Anonym (Psycho)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-07-06 11:39:30 följande:

Psykopati är en populär term att slänga sig med men i realiteten väldigt ovanlig Det är ju mer troligt att han är ett barn som (kanske har någon form av npf och) som behöver ramar och rutiner men vars föräldrar abdikerat från sitt ansvar och nu testar han gränser. Ingen ställer dock upp gränser utan skyggar bara undan för honom varpå han testar dem ytterligare. Båda föräldrarna gör ett riktigt dåligt jobb och ts är självisk.

Ja tyvärr har psykopati blivit ett skällsord. Och vem vågar ens sätta en sådan diagnos på någon? Det betyder inte att det inte finns.

Vem är bäst lämpad att hjälpa pojken? En mamma som inte bryr sig, en pappa som inte orkar eller en styvmamma som gör allt för att skydda sitt eget barn? Tror folk här att de ska klara ett samarbete för ett krafttag att hjälpa pojken? Det tror inte jag är möjligt. De behöver professionellt team. NU!
Svar på tråden Barn som dödshotar