• Anonym (Läskig)

Barn som dödshotar

Vid middagen så ?skojade? min bonusson och sa att ha skulle mörda oss och att han samlar på knivar och har en slaughter practice kniv som han beställt på wish och väntar på. Han är elva åt och vi har haft det ansträngt med honom.

Han mår inte bra och har eventuellt en diagnos.

Han bor hos mamman och hatar bonusfamiljen och har svårt för sin far då han känner sig övergiven.

Ringa soc och göra orosanmälan? Polisanmälan!?

Min 14 åriga dotter blev helt chockad (så även vi).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-11 20:36
    Har framkommit att han samlar på knivar som är sk träningsknivar som inte är lika farliga som knivar. De ser ut som butterfly knivar med slöare egg. Han har dem för att öva på olika manövrar och för att han har motorisk oro. Däremot så lät det på honom när han pratade vid middagen som att kniven han väntade på som kom från ebay var en riktig kniv.
    Socialtjänsten är informerade utan åtgärd.

• Svar på tråden Barn som dödshotar
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-07 15:52:17 följande:
    Han har hart kontakt med familjerätten och dryftade den saken många gånger med dem på möten.

De har ingen kontakt med familjerätten längre
    Familjerätten är inte någon instans med bestämmanderätt, de är till för att medla i första hand. Det är fortfarande föräldrarna som ska komma överens, och de böjer sig tydligen för en snorvalp!

Och det är inte barn som bestämmer var de ska bo! Inte förrän de är runt 12 års ålder ungefär, och ju äldre därefter desto mer lyssnar man på deras vilja, men det betyder inte att de alltid får som de vill heller.
  • Anonym (Läskig)
    pyssel skrev 2021-07-07 15:57:11 följande:

Och behandlarna motarbetar pappan när pojken är hos er? Då behöver han ta det med HL som beviljat insatsen, alternativt nästa snäpp på stegen.

Motarbetar vet jag inte.

Det är fokus på skolan som en del av insats, samarbete med föräldrar samt inte att glömma för att stärka mamman. Olika delar sas.

I samarbetsdelen är det fokus på att de ska vara sams. Hans bidrag ska vara att ha tålamod med henne eftersom det inte är bra om hon blir ledsen eller arg. Blir hon det så går det ut över sonen och sonen vill inte vara med pappa. Samt att hon orkar ännu mindre då.

I skoldelen vägrar sonen att han ska vara delaktig, får inte göra någonting där. Är med på möten det är allt. Samma sak med kontakt med psykiatrin.

Att säga att det bara är bonusfamiljen som är problemet är inte hela bilden. Det finns betydligt fler delar i det här.

Att säga att det bara är att få till umgänge/boende via tingsrätten är oxå förenklat. Från flera håll har det framkommit att det inte kommer gå igenom. Barnet kommer dessutom aldrig förlåta honom och han kommer få ett helvete. Barnet är oerhört nära sin mamma och lägger all skuld på sin pappa.

Sen har ju flertalet i denna tråd kastat skit på pappan och säger att han är kass utan att ha en aning om alla turer och den pressen som varit. Alla möten osv osv
  • Anonym (Biobonus)

Finns det möjlighet att stötta mamman så att hon orkar med?

Hjälpa henne att söka en avlastningsfamilj där pojken kan vara ibland, kombinerat med att pappan åker själv med pojken till landet varannan helg?

Förstår om ni inte vill vara ifrån varandra, men förhoppningsvis gäller det en begränsad tid och det är ändå bättre att vara själv med de övriga barnen nån helg ibland än att ha det som det är nu.

Familjeterapi för maken, exet och sonen. Se till att BUP-möten för sonen sker. Kanske parterapi för dig och maken för att få stöd i er relation? Finns det far- och morföräldrar som kan hjälpa till? Om inte annat så att ni får en egen stund ibland. Vuxen stödperson till sonen, som tar med honom på någon aktivitet?

• Anonym (Läskig)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-07 16:03:19 följande:

Familjerätten är inte någon instans med bestämmanderätt, de är till för att medla i första hand. Det är fortfarande föräldrarna som ska komma överens, och de böjer sig tydligen för en snorvalp!

Och det är inte barn som bestämmer var de ska bo! Inte förrän de är runt 12 års ålder ungefär, och ju äldre därefter desto mer lyssnar man på deras vilja, men det betyder inte att de alltid får som de vill heller.

Jag vet det om familjerätten. De har sagt att dem inget kan göra och socialtjänstens insatser tar vid.

Råden om tingsrätten har kommit från flera håll, såväl familjerätten, familjebehandlare, psykologer, socialtjänstens socialsekreterare och även från rådgivande intresseföreningar
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-07-07 16:08:03 följande:

Finns det möjlighet att stötta mamman så att hon orkar med?

Hjälpa henne att söka en avlastningsfamilj där pojken kan vara ibland, kombinerat med att pappan åker själv med pojken till landet varannan helg?

Förstår om ni inte vill vara ifrån varandra, men förhoppningsvis gäller det en begränsad tid och det är ändå bättre att vara själv med de övriga barnen nån helg ibland än att ha det som det är nu.

Familjeterapi för maken, exet och sonen. Se till att BUP-möten för sonen sker. Kanske parterapi för dig och maken för att få stöd i er relation? Finns det far- och morföräldrar som kan hjälpa till? Om inte annat så att ni får en egen stund ibland. Vuxen stödperson till sonen, som tar med honom på någon aktivitet?

Tack för input! Bra råd!

Jag har varit inne på din linje och det låter vettigt.

Finns dock ett problem och att det är att pojken kommer vägra allt mer eller mindre.

Möjligen skulle han gå med på att åka på egen semester och egna helger med pappan på villkoret stt det fanns tv spel och internet. Men det spåret är något som min sambo kommer försöka få till. Även att tex åka till Thailand eller liknande tillsammans bars de två (jag åker ensam med mina och minsta snart även). Det är dock inte säkert att han kommer vilja. Han har vägrat egentid med pappa många gånger.
  • Drottningen1970
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-07 16:07:53 följande:

Motarbetar vet jag inte.

Det är fokus på skolan som en del av insats, samarbete med föräldrar samt inte att glömma för att stärka mamman. Olika delar sas.

I samarbetsdelen är det fokus på att de ska vara sams. Hans bidrag ska vara att ha tålamod med henne eftersom det inte är bra om hon blir ledsen eller arg. Blir hon det så går det ut över sonen och sonen vill inte vara med pappa. Samt att hon orkar ännu mindre då.

I skoldelen vägrar sonen att han ska vara delaktig, får inte göra någonting där. Är med på möten det är allt. Samma sak med kontakt med psykiatrin.

Att säga att det bara är bonusfamiljen som är problemet är inte hela bilden. Det finns betydligt fler delar i det här.

Att säga att det bara är att få till umgänge/boende via tingsrätten är oxå förenklat. Från flera håll har det framkommit att det inte kommer gå igenom. Barnet kommer dessutom aldrig förlåta honom och han kommer få ett helvete. Barnet är oerhört nära sin mamma och lägger all skuld på sin pappa.

Sen har ju flertalet i denna tråd kastat skit på pappan och säger att han är kass utan att ha en aning om alla turer och den pressen som varit. Alla möten osv osv

Inget kan på någotvis ha framkommit om att pappa inte skulle kunna bli boendeförälder. Det är enbart tingsrätten som kan fatta dessa beslut om föräldrarna inte är överens. Och innan sådant beslut fattas så görs en omfattande utredning. Det enda pappan behöver göra för att få saken utredd och prövad är att betala in de 900 kr som krävs för att göra en stämning. Ganska minimal insats i jämförelse med alla de turer som du hänvisar till ska ha skett under alla de år som han haft på sig.
  • Anonym (Läskig)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-07 17:13:55 följande:

Inget kan på någotvis ha framkommit om att pappa inte skulle kunna bli boendeförälder. Det är enbart tingsrätten som kan fatta dessa beslut om föräldrarna inte är överens. Och innan sådant beslut fattas så görs en omfattande utredning. Det enda pappan behöver göra för att få saken utredd och prövad är att betala in de 900 kr som krävs för att göra en stämning. Ganska minimal insats i jämförelse med alla de turer som du hänvisar till ska ha skett under alla de år som han haft på sig.

Jag är fullt medveten om vad man behöver göra för att ta det till tingsrätten. Anledningen till varför det inte har gjorts har jag redan hänvisat till.

Du pratar som en googling. Jag känner till det, du behöver inte förklara. Du har din åsikt om vår oförmåga och det spelar ingen roll vad jag säger. Det får vara så.
  • pyssel
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-07 16:07:53 följande:

Motarbetar vet jag inte.

Ja då är det kanske lite åt det hållet jag var inne på. De håller mamma under armarna så hon inte slukas av sitt eget mående, en "good enough" - hållning med uppmaningar till pappa att backa kravmässigt från henne. En hållning från soc.tjänsten som indirekt gör pappa mer passiv och gör det sämre för pojken. Han behöver kanske stämma exet på boendet om de inte steppar upp i den s.k behandlingen och dags för en SIP, om pojken inte redan har det.
  • Drottningen1970
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-07 17:39:47 följande:

Jag är fullt medveten om vad man behöver göra för att ta det till tingsrätten. Anledningen till varför det inte har gjorts har jag redan hänvisat till.

Du pratar som en googling. Jag känner till det, du behöver inte förklara. Du har din åsikt om vår oförmåga och det spelar ingen roll vad jag säger. Det får vara så.

Jo jag har sett vad du hänvisar till men köper det inte. Känns som om pappa bekvämt använder de påstådda råden om att inte ansöka om boendet som en ursäkt att slippa ta verkligt ansvar på heltid. Naturligtvis mycket smidigare att skylla på en dålig mamma en dålig mormor och på att ett litet barn inte vill....

Nänä... det där köper jag det icke...
  • Anonym (Läskig)
    pyssel skrev 2021-07-07 17:49:39 följande:

Ja då är det kanske lite åt det hållet jag var inne på. De håller mamma under armarna så hon inte slukas av sitt eget mående, en "good enough" - hållning med uppmaningar till pappa att backa kravmässigt från henne. En hållning från soc.tjänsten som indirekt gör pappa mer passiv och gör det sämre för pojken. Han behöver kanske stämma exet på boendet om de inte steppar upp i den s.k behandlingen och dags för en SIP, om pojken inte redan har det.

SIP finns. Ja det kan absolut bli aktuellt och varit på tapeten (och skjutits upp).

Ja de försöker få till att han ska backa så hon känner sig mindre ifrågasatt. De har verkligen varit i luven på varandra.
  • Anonym
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 10:49:02 följande:
    Nej du har fel på många sätt

1; pojken vill inte

Det räcker som skäl i det här fallet och svensk socialtjänst tvingar inte barn till boende eller umgänge

2 han har hotat att knivmörda pappan

Så de behöver nog jobba med relationen innan det blir aktuellt
    Om han fick bo själv med pappan så skulle han vilja. 
    Vad han behöver nu är i första hand sin pappa
  • Anonym
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 12:17:40 följande:

För det första

Folk kommer med idiotiska tillrop att han ska överge sitt andra barn.

Folk menar att hans behov ska gå före alla andra. Det insinueras även att barn med särskilda behov ska gå först i alla lägen. Jag har en dotter med Asperger. Jag har varken gått ner i arbetstid eller varit sjukskriven.

Han behöver professionell hjälp

De behöver arbeta på sin relation enskilt (ensamma utan oss)

Vi kommer inte separera eller vara särbo. Vår livssituation tillåter inte det (jobb,ekonomi, föräldraledighet).

Hans eventuella psykopatiska tendenser behöver professionella arbeta med även

Vi förstår, din mans barn går helt enkelt inte in i er ekvation.
    Ja men dåså, problemet är löst
  • Anonym
    Anonym (Försummelse!) skrev 2021-07-06 12:25:50 följande:

Soc lyssnar på barnens önskan, men står man som förälder på sig och kräver minst sina 50 procent är det vad som gäller. Om ena föräldern blir för sjuk för att klara omvårdnaden så ligger ansvaret på den andra föräldern. Och kan inte den kan kommun öppna upp för familjehem etc.

Man går inte blint på vad barnet säger att det vill. Särskilt inte innan det är 12+

Skulle handläggaren gå helt på pojkens önskan hade pappan kunnat ta det till rätten om han var nån om sin son. Där hade bedömning gjorts av lämpligast boendemiljö för barnets utveckling.

I ert fall hade troligen pappan tilldömts hela vårdnaden och mamman fått viss umgängesrätt.

Detta borde gjort för länge sen om ni varit medvetna om problemen sedan han var 4 år! Riktigt oansvarigt föräldraskap och försummelse är vad det är.

Varför skaffar man fler barn när man har ett barn/bonusbarn i så stort behov av hjälp och stöd?

Först ta hand om de barn man har kanske innan fler sätts till världen i samma dysfunktionella familj??

Håller med!
    Ts försöker peka på några knivar när problemet är föräldrar som struntar i pojken!
  • Anonym
    Anonym (Kalle) skrev 2021-07-06 17:50:21 följande:

Hade aldrig släppt in det barnet i mitt hem igen.

Jag tror barnet behöver en fosterfamilj eller liknande, bo hos proffs.

Du behöver läsa på lite om fosterfamiljer
    De är nödvändiga, men några proffs är dom inte
  • fornminne
    Anonym skrev 2021-07-07 22:36:27 följande:
    Om han fick bo själv med pappan så skulle han vilja.  Vad han behöver nu är i första hand sin pappa

Ts har redan skrivit tidigare att pojken ofta vägrar egentid med pappan. Han vill vara med sin mamma och tycker att pappan är för sträng. Det är inget skäl för pappan att ge upp, men situationen är knappast ts fel eller ansvar. Hon skriver att de har varit på många möten samt ifrågasatt beslutet att mamman ska ha pojken på heltid. Pappan kanske inte har gjort tillräckligt, men ts verkar ha stöttat honom i det han trots allt har gjort.
  • Anonym (LVU)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-05 23:10:23 följande:

Vid middagen så ?skojade? min bonusson och sa att ha skulle mörda oss och att han samlar på knivar och har en slaughter practice kniv som han beställt på wish och väntar på. Han är elva åt och vi har haft det ansträngt med honom.

Han mår inte bra och har eventuellt en diagnos.

Han bor hos mamman och hatar bonusfamiljen och har svårt för sin far då han känner sig övergiven.

Ringa soc och göra orosanmälan? Polisanmälan!?

Min 14 åriga dotter blev helt chockad (så även vi).

Jag jobbar som jurist med en specialinriktning på LVU. Just LVU är en möjlighet till vård när allt annat är uttömt (frivilliga insatser). LVU kan vara aktuellt antingen på grund av miljöfallen att omsorgen om den unge brister eller också vid eget beteende, den unge har ett beteende som riskerar att utsätta personen för skada.

Utifrån det du berättat om moderns tillåtande av att han samlar på knivar, att han inte går i skola med mera så SKA ett LVU sättas in utifrån omsorgsbrist. I detta fallet är kraven för LVU även uppfyllda utifrån hans eget beteende (vid en snabb bedömning av det du sagt).

Barnet bör beredas vård och det omedelbart. Stämmer det verkligen att socialtjänsten är inkopplade men ändå inte tagit beslut om LVU? Ifrågasätt detta omedelbart.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (LVU) skrev 2021-07-11 18:24:03 följande:

Jag jobbar som jurist med en specialinriktning på LVU. Just LVU är en möjlighet till vård när allt annat är uttömt (frivilliga insatser). LVU kan vara aktuellt antingen på grund av miljöfallen att omsorgen om den unge brister eller också vid eget beteende, den unge har ett beteende som riskerar att utsätta personen för skada.

Utifrån det du berättat om moderns tillåtande av att han samlar på knivar, att han inte går i skola med mera så SKA ett LVU sättas in utifrån omsorgsbrist. I detta fallet är kraven för LVU även uppfyllda utifrån hans eget beteende (vid en snabb bedömning av det du sagt).

Barnet bör beredas vård och det omedelbart. Stämmer det verkligen att socialtjänsten är inkopplade men ändå inte tagit beslut om LVU? Ifrågasätt detta omedelbart.

Ja socialtjänsten är informerade om den senaste händelsen utan åtgärd. De ska prata om saken på familjebehandlingen tydligen. Hur de ska kunna närma sig varandra igen osv.

Har framkommit att han samlar på knivar som ör sk träningsknivar som inte är lika farliga som knivar. De ser ut som butterfly knivar med slöare egg. Han har dem för att öva på olika manövrar och för att han har motorisk oro. Däremot så lät det på honom när han pratade vid middagen som att kniven han väntade på som kom från ebay var en riktig kniv.

Mamman tycker att han är ett barn och att det inte var så farligt utifrån det.
Svar på tråden Barn som dödshotar