• Anonym (M)

Ordet "väninna"

Har läst en längre tid på Familjeliv och en sak har gäckat mig. Tycker mig ha en bred och stor umgängeskrets, men har i princip endast hört min 75-åriga societetsdam till svärmor använda ordet "väninna" mer än någon enstaka gång. På Familjeliv verkar detta dock vara det mest vedertagna ordet för en kvinnlig kompis och används av såväl gammal som ung, man som kvinna, högutbildad som lågutbildad, storstadsbo som landsortsbo.

Så frågan till er alla är: använder ni ordet väninna IRL, eller har det blivit del av ett internt FL-språk som mest existerar här?

Någon som har fler exempel på liknande ord, i händelse av att ni håller med mig? 

• Svar på tråden Ordet "väninna"
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2021-06-15 13:49:13 följande:

Eller så kan vi bara sluta dela in samhället i klasser beroende på utbildning. 

Men vem har delat in samhället i klasser beroende på utbildning? Jag beskrev att jag försökte ringa in vilka som kan tänkas använda ordet väninna i tal då det är främmande för mig. Det är väl mer fakta än värdering att en lastbilschaufför generellt pratar annorlunda än en professor i konstvetenskap. Eller att en norrlänning har andra ord i sitt vokabulär än en skåning, en 15-åring än en 90-åring osv.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 16:30:06 följande:
    Men vem har delat in samhället i klasser beroende på utbildning? Jag beskrev att jag försökte ringa in vilka som kan tänkas använda ordet väninna i tal då det är främmande för mig. Det är väl mer fakta än värdering att en lastbilschaufför generellt pratar annorlunda än en professor i konstvetenskap. Eller att en norrlänning har andra ord i sitt vokabulär än en skåning, en 15-åring än en 90-åring osv.
    Det bästa med Familjeliv att här möter man både människor, människoöden och språkbruk som man inte möter på naturligt inom sin vanliga sfär.
    Jag tror att jag använt väninna i dagligt tal sedan jag var omkring 25-30
  • Anonym (Kvinna 52)

Jag använder det. Kanske inte dagligen men ibland.

• Mr K69
    Guldnovan skrev 2021-06-15 16:19:29 följande:

Ha ha ha...du är rolig du.

Vill du oxå diskutera ordet väninna med mig?

Jag bor i Jämtland.

Brukar bli så många rodnande kinder när jag diskuterar och här blir jag avstängd och inlåst om vi sätter igång
  • Anonym (väninnan)
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 11:14:38 följande:

Har läst en längre tid på Familjeliv och en sak har gäckat mig. Tycker mig ha en bred och stor umgängeskrets, men har i princip endast hört min 75-åriga societetsdam till svärmor använda ordet "väninna" mer än någon enstaka gång. På Familjeliv verkar detta dock vara det mest vedertagna ordet för en kvinnlig kompis och används av såväl gammal som ung, man som kvinna, högutbildad som lågutbildad, storstadsbo som landsortsbo.

Så frågan till er alla är: använder ni ordet väninna IRL, eller har det blivit del av ett internt FL-språk som mest existerar här?

Någon som har fler exempel på liknande ord, i händelse av att ni håller med mig? 

Använder det för alla mina kvinnliga vänner. Tycker om ordet.
  • Cartjan1

Jag har alltid använt ordet väninna, tror de flesta i min familj gör det faktiskt så har nog fått det där ifrån då jag sagt så sedan jag var barn. Har inte reflekterat över att många inte använder det till vardags först denna tråd men om jag tänker efter så använder nog inte de flesta av mina bekanta uttrycket väninna....

• Anonym (Jo)

Vännina är på väg  bort

• Anonym (ppp)

Nej, jag använder det inte (är 50+). Min man använder det dock, han säger även lärarinna vilket jag hellre aldrig säger. 

Jag har inte märkt att det skulle användas specifikt mycket härinne, så jag vet inte om din tes ens stämmer. 
  • Glinda från Oz

Bortsett från lesbiska som är 40+ har jag bara hört äldre pensionärer säga väninna. De lesbiska jag har träffat sa att förr när det inte var socialt accepterat att vara lesbisk eller till och med räknades som en sjukdom sa man väninna om sina vänner och vän eller särskild vän om sin flickvän/sambo. 

• FuckGoggleAskMe

Jag tycker ordet låter trevligt, men använder det aldrig själv, säger nästan alltid  kompis. Tycker det inte är så ofta man behöver ange könet på personen, men då kan man ju säga tjejkompis om det krävs av situationen. Anser att det är en ålderdomlig form, tänker på min gamla moster som använde det ordet. 

• Anonym (XXX)

Jag använder "väninna" även IRL, för att markera att det är en kvinna jag ska träffa och göra saker med. Alltså att all kontakt är hundraprocentigt oskyldig. Säger man "vän", så kan folk tro att det är en man som är... ja. Lite mer än en vän, så att säga. 

• sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-06-15 20:30:26 följande:

Bortsett från lesbiska som är 40+ har jag bara hört äldre pensionärer säga väninna. De lesbiska jag har träffat sa att förr när det inte var socialt accepterat att vara lesbisk eller till och med räknades som en sjukdom sa man väninna om sina vänner och vän eller särskild vän om sin flickvän/sambo. 

Har träffat en del lesbiska (som du förstår 40+ numera). Och inte heller endast nutid, utan redan under 90-talet och de sa redan då flickvän eller sambo.

Under den tiden homosexuella ansågs ha en sjukdom så var ordet väninna väl använt, i exakt samma betydelse som idag , en kvinnlig vän.
  • Anonym (Lingvisten)

En "vän" är en man, en "väninna" en kvinna, så enkelt är det. "Vänner" är både män och kvinnor. Samma sak som med frisör/frisörska, skådespelare/skådespelerska, städare,/städerska, o.s.v.

"Killkompis" och "tjejkompis" är ungdomsspråk, som tycks ha spritt sig upp i åldrarna, men för mig låter det bara fånigt.

• Mr K69
    Anonym (Lingvisten) skrev 2021-06-16 10:31:34 följande:

En "vän" är en man, en "väninna" en kvinna, så enkelt är det. "Vänner" är både män och kvinnor. Samma sak som med frisör/frisörska, skådespelare/skådespelerska, städare,/städerska, o.s.v.

"Killkompis" och "tjejkompis" är ungdomsspråk, som tycks ha spritt sig upp i åldrarna, men för mig låter det bara fånigt.

Ahaaaa det är därför det heter kvän.... (folkgrupp)
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2021-06-16 05:50:38 följande:
    Har träffat en del lesbiska (som du förstår 40+ numera). Och inte heller endast nutid, utan redan under 90-talet och de sa redan då flickvän eller sambo.

Under den tiden homosexuella ansågs ha en sjukdom så var ordet väninna väl använt, i exakt samma betydelse som idag , en kvinnlig vän.

Homosexualitet var fullt lagligt och räknades inte som sjukdom på 90- talet, sjukdomsstämpeln togs bort 1979. Du måste gå längre bak i tiden. 

Läs gärna mitt inlägg igen, jag sa att DE JAG HAR TRÄFFAT sa särskild vän och särskiljde flickvän och kompis genom att säga vän och väninna. De använde just ordet väninna eftersom alla andra gjorde det, det var hela syftet. 

• EnAnonumius

Jag tillhör en sk "äldre generation"..
    Växte upp på VHS-maskinerna tid.
    Jag växte upp med s.k genusböjningar på ord.
    Typ:

Vän/-inna
    Sjukskötare/Sjuksköterska
    Lärare/-inna
    Värd/-inna
    etc etc
    Så för mig är det naturligt att säga väninna och även skriva väninna.

I dag så försöker man ju könsneutralisera språket. Det har ju sina för och nackdelar det med antar jag..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-06-16 10:53:54 följande:

Homosexualitet var fullt lagligt och räknades inte som sjukdom på 90- talet, sjukdomsstämpeln togs bort 1979. Du måste gå längre bak i tiden. 

Läs gärna mitt inlägg igen, jag sa att DE JAG HAR TRÄFFAT sa särskild vän och särskiljde flickvän och kompis genom att säga vän och väninna. De använde just ordet väninna eftersom alla andra gjorde det, det var hela syftet. 

Det vet jag, jag blev bara lite förvånad, eftersom jag inte har mött någon lesbisk som kallat sin sambo/flickvän för väninna och då är de så gamla att de har levt när det var sjukdomsstämpel.
  • Anonym (kw)

Jag använder orden vän och väninna.

Men kan även säga tjejpolare och killpolare.

35 år, huvudstan.

Svar på tråden Ordet "väninna"