• Anonym (M)

Ordet "väninna"

Har läst en längre tid på Familjeliv och en sak har gäckat mig. Tycker mig ha en bred och stor umgängeskrets, men har i princip endast hört min 75-åriga societetsdam till svärmor använda ordet "väninna" mer än någon enstaka gång. På Familjeliv verkar detta dock vara det mest vedertagna ordet för en kvinnlig kompis och används av såväl gammal som ung, man som kvinna, högutbildad som lågutbildad, storstadsbo som landsortsbo.

Så frågan till er alla är: använder ni ordet väninna IRL, eller har det blivit del av ett internt FL-språk som mest existerar här?

Någon som har fler exempel på liknande ord, i händelse av att ni håller med mig? 

• Svar på tråden Ordet "väninna"
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 13:27:56 följande:
    Min poäng var att jag försökt detektera olika demografiska grupper här på FL men inte hittat något samband, alla möjliga personer använder ordet ?väninna?. Generellt är det väl så att språkbruket skiljer sig beroende på massor av faktorer varav både ålder och utbildningsnivå är inkluderat.
    Eller så kan vi bara sluta dela in samhället i klasser beroende på utbildning. 
  • Jemp

Har aldrig använt ordet vänninna. Känns ganska ålderdomligt.

• Tecum

Intressant inlägg, jag håller med TS om att ordet väninna är på väg ut, precis som  t ex lärarinna och författarinna. Däremot fyller det fortfarande sin funktion i skriftspråk på anonyma forum där det annars kan krävas förtydligande typ "kvinnlig vän" för att inlägget ska bli begripligt. Så det är nog därför det förekommer mer frekvent här än irl.

• Mr K69
    sextiotalist skrev 2021-06-15 13:29:57 följande:

Jag använder väninna eller vän, beroende på sammanhanget, ibland kompis. Men jag hör det användas även bland yngre. Tycker det är ett fint ord som har relevans ibland.

Visst är det! Tycker det är inne nu att kalla varandra fina saker och säga fina ord till varandra. Kanske går lite inflation i det tom men hellre det än tvärtom. Tänk om vi skulle programmera om våra avkommor att säga klassvän och klassväninna istället?
  • sextiotalist
    Tecum skrev 2021-06-15 14:05:49 följande:

Intressant inlägg, jag håller med TS om att ordet väninna är på väg ut, precis som  t ex lärarinna och författarinna. Däremot fyller det fortfarande sin funktion i skriftspråk på anonyma forum där det annars kan krävas förtydligande typ "kvinnlig vän" för att inlägget ska bli begripligt. Så det är nog därför det förekommer mer frekvent här än irl.

Håller nog inte med dig. Upplever att ordet lever fortfarande. 
  • Maymom

Är i 30-årsåldern och använder det. Men kan hålla med om att min mor, 60+, använder det mer frekvent.

Skulle gissa att det är vanligare i skrift än talspråk.

• Guldnovan
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 13:30:11 följande:

Intressant! Var i landet bor ni på ett ungefär?

4 mil från Sveriges geografiska mittpunkt.
  • Mr K69
    Guldnovan skrev 2021-06-15 15:57:14 följande:

4 mil från Sveriges geografiska mittpunkt.

Fan också att man inte hängde med bättre på geografi i skolan
  • Guldnovan
    Mr K69 skrev 2021-06-15 16:05:17 följande:

Fan också att man inte hängde med bättre på geografi i skolan

Ha ha ha...du är rolig du.

Vill du oxå diskutera ordet väninna med mig?

Jag bor i Jämtland.
  • Ascendere

Den här diskussionen får mig att tänka på ?Flashback Forever?-podden?

Frågeställningen där var, är man bög om man suger av sin kompis? Man enades om att, ja det är man. Men om det är en tjejkompis som gör det på en killkompis?

Ja då är hon böginna?

Sällan skrattat så högt och länge

Svar på tråden Ordet "väninna"