• Anonym (M)

Ordet "väninna"

Har läst en längre tid på Familjeliv och en sak har gäckat mig. Tycker mig ha en bred och stor umgängeskrets, men har i princip endast hört min 75-åriga societetsdam till svärmor använda ordet "väninna" mer än någon enstaka gång. På Familjeliv verkar detta dock vara det mest vedertagna ordet för en kvinnlig kompis och används av såväl gammal som ung, man som kvinna, högutbildad som lågutbildad, storstadsbo som landsortsbo.

Så frågan till er alla är: använder ni ordet väninna IRL, eller har det blivit del av ett internt FL-språk som mest existerar här?

Någon som har fler exempel på liknande ord, i händelse av att ni håller med mig? 

• Svar på tråden Ordet "väninna"
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2021-06-15 13:24:38 följande:

Varför skulle utbildningsnivå ha något med saken att göra

Det är väl främst äldre personer som använder ordet. Yngre säger oftast kompis eller vän.

Min poäng var att jag försökt detektera olika demografiska grupper här på FL men inte hittat något samband, alla möjliga personer använder ordet ?väninna?. Generellt är det väl så att språkbruket skiljer sig beroende på massor av faktorer varav både ålder och utbildningsnivå är inkluderat.
  • Anonym (M)
    Guldnovan skrev 2021-06-15 13:26:25 följande:

Nej mina döttrar använder också väninna. De är 27 och 28.

Intressant! Var i landet bor ni på ett ungefär?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2021-06-15 13:49:13 följande:

Eller så kan vi bara sluta dela in samhället i klasser beroende på utbildning. 

Men vem har delat in samhället i klasser beroende på utbildning? Jag beskrev att jag försökte ringa in vilka som kan tänkas använda ordet väninna i tal då det är främmande för mig. Det är väl mer fakta än värdering att en lastbilschaufför generellt pratar annorlunda än en professor i konstvetenskap. Eller att en norrlänning har andra ord i sitt vokabulär än en skåning, en 15-åring än en 90-åring osv.
Svar på tråden Ordet "väninna"