• Anonym (M)

Ordet "väninna"

Har läst en längre tid på Familjeliv och en sak har gäckat mig. Tycker mig ha en bred och stor umgängeskrets, men har i princip endast hört min 75-åriga societetsdam till svärmor använda ordet "väninna" mer än någon enstaka gång. På Familjeliv verkar detta dock vara det mest vedertagna ordet för en kvinnlig kompis och används av såväl gammal som ung, man som kvinna, högutbildad som lågutbildad, storstadsbo som landsortsbo.

Så frågan till er alla är: använder ni ordet väninna IRL, eller har det blivit del av ett internt FL-språk som mest existerar här?

Någon som har fler exempel på liknande ord, i händelse av att ni håller med mig? 

• Svar på tråden Ordet "väninna"
  • Anonym (1234)

Haha, jag har lagt märke till det också. "Väninna" för mig är äldre tanter som sitter och dricker te ihop. Jag tycker det känns jättekonstigt att använda det till mina 35-åriga vänner. Men det är väl ett ålderdomligt ord, alltså som användes förr främst? 

• Hyllemor

Jag använer ordet "väninna" i skriftlig form, men aldrig någonsin i talat språk, och då enbart när det känns relevant att påpeka att det är en kvinna jag skriver om.  

• Anonym (Sailor)

Mitt ex använde det till sin kk väninna så jag har lite andra preferenser till det ordet

• Anonym (Iso Grifo)
    Anonym (Sailor) skrev 2021-06-15 12:30:37 följande:

Mitt ex använde det till sin kk väninna så jag har lite andra preferenser till det ordet

Preferenser? Du menar inte associationer?
  • Guldnovan

Använder väninna dagligen i tal. Mina vänner oxå.

Kompis om det är en man.

• Anonym (H)

Varför skulle utbildningsnivå ha något med saken att göra

Det är väl främst äldre personer som använder ordet. Yngre säger oftast kompis eller vän.

• Guldnovan
    Anonym (H) skrev 2021-06-15 13:24:38 följande:

Det är väl främst äldre personer som använder ordet. Yngre säger oftast kompis eller vän.

Nej mina döttrar använder också väninna. De är 27 och 28.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2021-06-15 13:24:38 följande:

Min poäng var att jag försökt detektera olika demografiska grupper här på FL men inte hittat något samband, alla möjliga personer använder ordet ?väninna?. Generellt är det väl så att språkbruket skiljer sig beroende på massor av faktorer varav både ålder och utbildningsnivå är inkluderat.
  • sextiotalist

Jag använder väninna eller vän, beroende på sammanhanget, ibland kompis. Men jag hör det användas även bland yngre. Tycker det är ett fint ord som har relevans ibland.

• Anonym (M)
    Guldnovan skrev 2021-06-15 13:26:25 följande:

Nej mina döttrar använder också väninna. De är 27 och 28.

Intressant! Var i landet bor ni på ett ungefär?
Svar på tråden Ordet "väninna"