Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ordet "väninna"

Jag använder väninna eller vän, beroende på sammanhanget, ibland kompis. Men jag hör det användas även bland yngre. Tycker det är ett fint ord som har relevans ibland.

• sextiotalist
    Tecum skrev 2021-06-15 14:05:49 följande:

Intressant inlägg, jag håller med TS om att ordet väninna är på väg ut, precis som  t ex lärarinna och författarinna. Däremot fyller det fortfarande sin funktion i skriftspråk på anonyma forum där det annars kan krävas förtydligande typ "kvinnlig vän" för att inlägget ska bli begripligt. Så det är nog därför det förekommer mer frekvent här än irl.

Håller nog inte med dig. Upplever att ordet lever fortfarande. 
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 16:30:06 följande:
    Men vem har delat in samhället i klasser beroende på utbildning? Jag beskrev att jag försökte ringa in vilka som kan tänkas använda ordet väninna i tal då det är främmande för mig. Det är väl mer fakta än värdering att en lastbilschaufför generellt pratar annorlunda än en professor i konstvetenskap. Eller att en norrlänning har andra ord i sitt vokabulär än en skåning, en 15-åring än en 90-åring osv.
    Det bästa med Familjeliv att här möter man både människor, människoöden och språkbruk som man inte möter på naturligt inom sin vanliga sfär.
    Jag tror att jag använt väninna i dagligt tal sedan jag var omkring 25-30
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-06-15 20:30:26 följande:

Bortsett från lesbiska som är 40+ har jag bara hört äldre pensionärer säga väninna. De lesbiska jag har träffat sa att förr när det inte var socialt accepterat att vara lesbisk eller till och med räknades som en sjukdom sa man väninna om sina vänner och vän eller särskild vän om sin flickvän/sambo. 

Har träffat en del lesbiska (som du förstår 40+ numera). Och inte heller endast nutid, utan redan under 90-talet och de sa redan då flickvän eller sambo.

Under den tiden homosexuella ansågs ha en sjukdom så var ordet väninna väl använt, i exakt samma betydelse som idag , en kvinnlig vän.
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-06-16 10:53:54 följande:

Homosexualitet var fullt lagligt och räknades inte som sjukdom på 90- talet, sjukdomsstämpeln togs bort 1979. Du måste gå längre bak i tiden. 

Läs gärna mitt inlägg igen, jag sa att DE JAG HAR TRÄFFAT sa särskild vän och särskiljde flickvän och kompis genom att säga vän och väninna. De använde just ordet väninna eftersom alla andra gjorde det, det var hela syftet. 

Det vet jag, jag blev bara lite förvånad, eftersom jag inte har mött någon lesbisk som kallat sin sambo/flickvän för väninna och då är de så gamla att de har levt när det var sjukdomsstämpel.
Svar på tråden Ordet "väninna"