• Hyllemor

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?  Vad hade behövts förändras för att ni skulle känna att bostaden känns rymlig? Eller är det perfekt som det är, och i så fall varför?

Jag har bott i flera bostäder genom åren och har insett att antalet kvadratmeter inte spelar någon som helst roll, utan att det är planlösningen som är grejen. Det här insåg jag när jag hade en bostad på 4 rum och 92 kvm men flyttade till en trea på 83 kvadratmeter. Trean kändes större än 4:an men flyttade sedan till en tvåa (med barn) till en lägenhet på 69 kvadratmeter och denna kändes milsvitt större än 3:an. Vad som var än mer absurt var att jag har en kompis som bor i en 1:a, med exakt samma kvadratmeter, men hemma hos honom blir man liksom förvirrad eftersom en tredjedel är rum, en tredjedel är kök och en tredjedel är en trång hall.

Nu bor jag i en lägenhet med fyra rum i en 102 kvadratmeter stor lägenhet, men den känns trots det större än min mammas hus på 128 kvadratmeter! Hon var helt övertygad om att jag bodde betydligt större än henne, när hon kom hit första gången, och det fick mig att börja reflektera ordentligt kring det här med planlösningar och att man kanske inte ska stirra sig blind på kvadratmeter när man går på lägenhetsvisningar.

• Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?
  • Anonym (Jenny)

Jag bor i en fyra på 89 kvm. (från -58) Den har onödigt stor hall, och för litet (men välplanerat) kök. Annars är den bra för mig med två tonåringar - stort vardagsrum, två stora sovrum till barnen, ett litet till mig, badrum, gästtoa, gott om garderober. Dessutom ingen insyn, balkong, ljus med stora och många fönster, ganska högt i tak.

• Aniiee

Jag äääääääääääälskar planlösningen på det här stället. Nästan helt perfekt. Skulle jag ändra något är det nog att vrida på badrummet, för som det är nu så är badrummet mitt emot ytterdörren. Känns faktiskt inte helt bekvämt. Dessutom så går innerdörren och badrumsdörren omlott så det gäller att inte få till konstiga vinklar där. Men annars är jag mycket nöjd. 

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • riboflavin

Ja, den är nästan perfekt. Vi har en ganska liten tvåa som dock känns superrymlig, har massor med förvaring och stort badrum. Jag hade önskat att hallen var lite större. Med 3 hundar är det svårt att få plats att torka tassar etc. utan att de kliver in på trägolvet. Balkongen går ju inte av för hackor heller.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Aniiee
    riboflavin skrev 2021-06-05 20:37:16 följande:

Ja, den är nästan perfekt. Vi har en ganska liten tvåa som dock känns superrymlig, har massor med förvaring och stort badrum. Jag hade önskat att hallen var lite större. Med 3 hundar är det svårt att få plats att torka tassar etc. utan att de kliver in på trägolvet. Balkongen går ju inte av för hackor heller.

Om du har en tvåa, varför har du lå lagt in en planlösnnig för en etta?

Eller:; Varför är alla så djävla lurade vad gäller planlösningar nuförtiden?
  • Hum Hum Humla

Jag hade föredragit ett riktigt kök istället för öppet mellan kök/vardagsrum, men det går ju knappt att få tag på längre. 

• Hyllemor
    Aniiee skrev 2021-06-05 21:01:32 följande:
    Om du har en tvåa, varför har du lå lagt in en planlösnnig för en etta?

Eller:; Varför är alla så djävla lurade vad gäller planlösningar nuförtiden?
    Hahaha! Jag garvade rakt ut när jag läste din kommentar! Helt klockren! (Förlåt, Ribovlavin...) Den kommentaren var inte väntad här.
  • Embla twopointoh

Vi bor i ett radhus från början av 80-talet och planlösningen är välplanerad med väldigt lite "död" yta. Det enda jag inte gillar är två onödiga element (vi bor i mitten av raden, i de som ligger i gavlarna så är det fönster över motsvarande där dessa element sitter, men de är som sagt totalt onödiga hos oss).

Vi har en ganska ordentlig hall (avskyr trånga hallar), tvättstuga, klädkammare, matrum, kök (parallellkök med matrum precis utanför) och stort vardagsrum på nedervåningen (en del boende har slagit ut väggen mellan vardagsrummet och matrummet, men jag avskyr planlösningar där man sitter i soffan och ser rätt in till den smutsiga disken i köket), och på ovanvåningen är det fyra sovrum, klädkammare, en möblerbar hall och ett rejält badrum.

Det är bara 115 kvm, men som sagt välplanerat. Att ha en altan och liten trädgård med staket om har varit guld värt under sommarhalvåret, bara att låta även små barn springa ut och in som de vill utan att behöva vara rädd för att det ska rymma (de kan inte ta sig över staketet). Dessutom är det bilfritt här, vilket också är en trygghet när barnen leker ute med kompisar, går till och från skolan och så vidare.

Vi har trivts jättebra här, men vi börjar fundera på att flytta. Vårt område har blivit markant stökigare de sista typ fem åren och vi kommer nog att flytta när vi sparat några år till.

Jag håller helt med om att planlösningen ofta har större betydelse för storleksupplevelsen än antal kvadratmetrar. Mina svärföräldrar har en suterränglägenhet på 150 kvm som känns lika stor som vårt hus, delvis för att de har överbelamrat med möbler och grejer, men också för att planlösningen är ovanligt illa genomtänkt med små, smala sovrum, ett allrum i källaren som är större än vardagsrummet i markplan, men allrummet har dörrar eller fönster i alla väggar så det knappt går att möblera,  märkligt placerade fönster och smal hall. Det har två badrum som är stora, det ena som rymmer både badkar och tvättpelare är okej, men det i källaren är långsmalt och har toa och handfat på ena kortsidan och en liten dusch på andra kortsidan och helt tomt däremellan.

• Aniiee
    Hyllemor skrev 2021-06-06 01:03:43 följande:
    Hahaha! Jag garvade rakt ut när jag läste din kommentar! Helt klockren! (Förlåt, Ribovlavin...) Den kommentaren var inte väntad här.
    Jag kanske är lite gammaldags av mig, men jag anser ju att eftersom vi i sverige räknar kök och badrum och hallar separat från antalet rum så är man lurad om det inte finns X dörrar/dörräppningar.
  • Aniiee
    Hyllemor skrev 2021-06-06 01:03:43 följande:
    Jag kanske är lite gammaldags av mig, men jag anser ju att eftersom vi i sverige räknar kök och badrum och hallar separat från antalet rum så är man lurad om det inte finns X dörrar/dörräppningar.
  • Noname00
    Anonym (123) skrev 2021-06-05 06:44:33 följande:

Vi har ett stort hus på 300kvm och är nöjd med planlösningen i det stora hela förutom köket har ett litet kök som rymmer ett bord med max 6 stolar. Varför bygger man ett så litet kök till ett så stort hus begriper jag inte. Ska öppna upp väggen mellan v-rummet och köket den dag vi renoverar (igen)

I stora framförallt äldre hus så åt man inte i köket utan man hade ett matrum eller matsal.
    Troligtvi därav att du upplever ditt kök som litet.
  • Anonym (Anno Nym)

Bor i en trea på 76kvm planlösningen är jättebra.
    Dock så är hallen liten och hatthyllan där man hänger av sig är som i en etta.
    Det finns inget litet förråd/klädkammare på tex 1-2 kvm som  ofta finns i 3or 4or.
    Och det gör att mycket ställs i ett rum, det man inte vill använda för stundem pantpåsen, tidningsinsamlingen verktygslåda, strykbrädan klädtorken etc.

Det är något som jag definitivt kommer ha som krav när jag byter bostad då det gör mycket för ordningen hemma då det inte finns någonstans att förvara grejerna.

Köket har också väldigt grunda och få skåp.

Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?