• Hyllemor

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?  Vad hade behövts förändras för att ni skulle känna att bostaden känns rymlig? Eller är det perfekt som det är, och i så fall varför?

Jag har bott i flera bostäder genom åren och har insett att antalet kvadratmeter inte spelar någon som helst roll, utan att det är planlösningen som är grejen. Det här insåg jag när jag hade en bostad på 4 rum och 92 kvm men flyttade till en trea på 83 kvadratmeter. Trean kändes större än 4:an men flyttade sedan till en tvåa (med barn) till en lägenhet på 69 kvadratmeter och denna kändes milsvitt större än 3:an. Vad som var än mer absurt var att jag har en kompis som bor i en 1:a, med exakt samma kvadratmeter, men hemma hos honom blir man liksom förvirrad eftersom en tredjedel är rum, en tredjedel är kök och en tredjedel är en trång hall.

Nu bor jag i en lägenhet med fyra rum i en 102 kvadratmeter stor lägenhet, men den känns trots det större än min mammas hus på 128 kvadratmeter! Hon var helt övertygad om att jag bodde betydligt större än henne, när hon kom hit första gången, och det fick mig att börja reflektera ordentligt kring det här med planlösningar och att man kanske inte ska stirra sig blind på kvadratmeter när man går på lägenhetsvisningar.

• Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?
  • Anonym (Helena)

Ja, jag tycker att planlösningen är ganska så perfekt. Med denna planlösning skulle lägenheten dock kunnat vara mindre och ändå kännas bra.

Jag vet inte om man dår känslan av att lägenheten är stor, det är inte heller viktigt för mig. Men den är funktionell och jag trivs med den typen av planlösning.

Den är från sent 50tal så den har enligt den tidens trender tydliga rumsindelningar. Mellan köket och vardagsrummet är det en glasvägg som gör att man får in ljus och en mer öppen känsla men samtidigt behålla den tydliga rumsavgränsningen.

Jag har också två klädkammare i en trea vilket jag föredrar framför garderober.

• sextiotalist

Är också nöjd. Separat kök, vardagsrum i vinkel. Två rejäla sovrum, två klädkammare.

En trea på drygt 130 kvadratmeter

• Anonym (123)

Vi har ett stort hus på 300kvm och är nöjd med planlösningen i det stora hela förutom köket har ett litet kök som rymmer ett bord med max 6 stolar. Varför bygger man ett så litet kök till ett så stort hus begriper jag inte. Ska öppna upp väggen mellan v-rummet och köket den dag vi renoverar (igen)

• Anonym (Maja)

Bor i en gammal träkåk från -37 och älskar planlösningen. Stort kök, stort vardagsrum, många rum, stora rum, stor och bred trappa. Det är om- och tillbyggt i omgångar, bland annat har man tagit bort kattvindarna. De hade nog retat mig om de varit kvar.

• Anonym (Allan)

Vår planlösning är dåligt skulle jag säga. Exempelvis finns inte plats för köksbord och matplatsen syns inte från köket (det tycker jag är jobbigt med små barn i huset). En annan sak som jag har svårt för är att altandörren inte är vid köket eller i anslutning till köket. Badrummet är för litet och enbart ett.

Vi har möjlighet att göra ändringar och har startat på att ändra planlösningen till en som vi tycker passar oss bättre. Kök och matplats i anslutning till varandra och två badrum bland annat.

• Anonym (L)

Vi har en lite udda planlösning som har bra och dåliga saker. Väldigt smalt kök med smal matsal bredvid som jag inte gillar. Det funkar för oss men blir väldigt trångt och bökigt när man har gäster. Sen har vårt sovrum konstig planlösning, kan inte ens förklara. Alla andra rum gillar vi väldigt mycket och är anledningen till att vi köpte radhuset.

• Anonym (Nejja)

Nja. Inte helt nöjd. 4 rok. 90 kvm. Man måste gå igenom sovrum 1 eller 2 för att komma till badrummet och genom sovrum 3 för att komma till sovrum 1. (Sovrum 3 är egentligen en matsal...) Och köket är för litet (eftersom det finns en matsal, som vi har som sovrum ). Men det finns annat vi gillar med vår lite okonventionella lägenhet.

• Virriga Vera

Nej, inte riktigt. Men vårt hus är från förra sekelskiftet och förra ägaren rev lite väggar och satte upp andra och byggde till. När vi köpte huset fick vi färdigställa utifrån vad de hade påbörjat. En vägg var bärande så vi har fått sätta upp en balk. Om vi hade gjort allt från början så hade det nog inte sett ut som det gör idag. Men trots det så trivs vi och har bott här i 40 år.

• Mascaraklumpar

Vår förra bostad var en lägenhet på 67 kvm, byggd på 60-talet med trång hall, smalt kök, stort vardagsrum och två sovrum. Hela lägenheten var långsmal, så det blev liksom långt mellan rummen. Nu bor vi i ett nyare radhus på 102 kvm med stor hall uppe och nere, två stora badrum och ett lite större kök. Halvöppen planlösning på nedervåningen. Vår nuvarande bostad känns större, men absolut inte 35 kvm större. Hade vi kunnat lägga på dessa 35 kvm på den förra lägenheten i form av 2 extra rum och ett ytterligare badrum, så hade den varit helt perfekt.

• Anonym (kråkan)

Bodde tidigare i en hyfsat ny, stor, hyresetta med öppen planlösning. Hela lägenheten, förutom en pytteliten hall (typ två kvadrat) utan någon som helst förvaring som i princip gick direkt in i "rummet" + toaletten, var ett enda stort rum med kök, diskbänk, kyl och frys på ena kortsidan, plats för matbord, och sen vardagsrummet med en sovalkov på motsatt kortsida. Jag uppskattade det inte(!). Öppen planlösning är the worst. För mig var det som att bo i köket. Hela tiden. Lite stök på diskbänken och hela lägenheten upplevdes som stökig. Dessutom luktade det matos om precis alla möbler. Plus att det var rätt störigt att ständigt höra det låga brummandet från både kylen och frysen oavsett om jag satt i soffan eller låg i sängen. Sen var toaletten orimligt stor, den var på 13 kvadrat och hade en liten duschkabin så det var rätt mycket "tom" yta där inne. Ibland när jag satt på toa tänkte jag att det var slöseri med kvadratmetrar och att jag hellre hade tagit ett mindre badrum mot några hundralappar lägre hyra. Sen fanns det absolut noll förvaring i lägenheten. Inga garderober eller skåp någonstans förutom i köksdelen, men dom användes ju till köksutrustning, städgrejer och skafferi.

Nu bor jag i en hyrestvåa byggd på mitten av 50-talet med en planlösning som jag fullkomligt älskar. Har en hyfsat rymlig hall med två stora garderober. Ett riktigt kök som är ett eget rum där det ryms ett köksbord. Ett separat litet sovrum med tre infällda garderober samt ett ganska stort vardagsrum med plats för både soffa och arbetshörna. Kök och sovrum på vänster sida om hallen, vardagsrummet till höger om hallen. Toaletten ligger mitt emellan på hallens kortsida. Alla rum, inklusive köket, har dörrar som går att stänga. Toaletten är rätt kompakt i sin storlek men precis lagom för en till två personer. Denna planlösning känns mycket rimligare och mer "smart" och uttänkt än den jag hade i förra, nybyggda, lägenheten. Och då kan jag tillägga att det skiljer tre(!) kvadratmeter i storlek mellan den nyproducerade och den jag har nu. Men den jag har nu känns dubbelt så stor. 

Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?