Inlägg från: Anonym (kråkan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kråkan)

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?

Bodde tidigare i en hyfsat ny, stor, hyresetta med öppen planlösning. Hela lägenheten, förutom en pytteliten hall (typ två kvadrat) utan någon som helst förvaring som i princip gick direkt in i "rummet" + toaletten, var ett enda stort rum med kök, diskbänk, kyl och frys på ena kortsidan, plats för matbord, och sen vardagsrummet med en sovalkov på motsatt kortsida. Jag uppskattade det inte(!). Öppen planlösning är the worst. För mig var det som att bo i köket. Hela tiden. Lite stök på diskbänken och hela lägenheten upplevdes som stökig. Dessutom luktade det matos om precis alla möbler. Plus att det var rätt störigt att ständigt höra det låga brummandet från både kylen och frysen oavsett om jag satt i soffan eller låg i sängen. Sen var toaletten orimligt stor, den var på 13 kvadrat och hade en liten duschkabin så det var rätt mycket "tom" yta där inne. Ibland när jag satt på toa tänkte jag att det var slöseri med kvadratmetrar och att jag hellre hade tagit ett mindre badrum mot några hundralappar lägre hyra. Sen fanns det absolut noll förvaring i lägenheten. Inga garderober eller skåp någonstans förutom i köksdelen, men dom användes ju till köksutrustning, städgrejer och skafferi.

Nu bor jag i en hyrestvåa byggd på mitten av 50-talet med en planlösning som jag fullkomligt älskar. Har en hyfsat rymlig hall med två stora garderober. Ett riktigt kök som är ett eget rum där det ryms ett köksbord. Ett separat litet sovrum med tre infällda garderober samt ett ganska stort vardagsrum med plats för både soffa och arbetshörna. Kök och sovrum på vänster sida om hallen, vardagsrummet till höger om hallen. Toaletten ligger mitt emellan på hallens kortsida. Alla rum, inklusive köket, har dörrar som går att stänga. Toaletten är rätt kompakt i sin storlek men precis lagom för en till två personer. Denna planlösning känns mycket rimligare och mer "smart" och uttänkt än den jag hade i förra, nybyggda, lägenheten. Och då kan jag tillägga att det skiljer tre(!) kvadratmeter i storlek mellan den nyproducerade och den jag har nu. Men den jag har nu känns dubbelt så stor. 

Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?