Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?  Vad hade behövts förändras för att ni skulle känna att bostaden känns rymlig? Eller är det perfekt som det är, och i så fall varför?

Jag har bott i flera bostäder genom åren och har insett att antalet kvadratmeter inte spelar någon som helst roll, utan att det är planlösningen som är grejen. Det här insåg jag när jag hade en bostad på 4 rum och 92 kvm men flyttade till en trea på 83 kvadratmeter. Trean kändes större än 4:an men flyttade sedan till en tvåa (med barn) till en lägenhet på 69 kvadratmeter och denna kändes milsvitt större än 3:an. Vad som var än mer absurt var att jag har en kompis som bor i en 1:a, med exakt samma kvadratmeter, men hemma hos honom blir man liksom förvirrad eftersom en tredjedel är rum, en tredjedel är kök och en tredjedel är en trång hall.

Nu bor jag i en lägenhet med fyra rum i en 102 kvadratmeter stor lägenhet, men den känns trots det större än min mammas hus på 128 kvadratmeter! Hon var helt övertygad om att jag bodde betydligt större än henne, när hon kom hit första gången, och det fick mig att börja reflektera ordentligt kring det här med planlösningar och att man kanske inte ska stirra sig blind på kvadratmeter när man går på lägenhetsvisningar.

• Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?
  • Hyllemor
    Aniiee skrev 2021-06-05 21:01:32 följande:
    Om du har en tvåa, varför har du lå lagt in en planlösnnig för en etta?

Eller:; Varför är alla så djävla lurade vad gäller planlösningar nuförtiden?
    Hahaha! Jag garvade rakt ut när jag läste din kommentar! Helt klockren! (Förlåt, Ribovlavin...) Den kommentaren var inte väntad här.
Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?