Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?

Vi bor i ett radhus från början av 80-talet och planlösningen är välplanerad med väldigt lite "död" yta. Det enda jag inte gillar är två onödiga element (vi bor i mitten av raden, i de som ligger i gavlarna så är det fönster över motsvarande där dessa element sitter, men de är som sagt totalt onödiga hos oss).

Vi har en ganska ordentlig hall (avskyr trånga hallar), tvättstuga, klädkammare, matrum, kök (parallellkök med matrum precis utanför) och stort vardagsrum på nedervåningen (en del boende har slagit ut väggen mellan vardagsrummet och matrummet, men jag avskyr planlösningar där man sitter i soffan och ser rätt in till den smutsiga disken i köket), och på ovanvåningen är det fyra sovrum, klädkammare, en möblerbar hall och ett rejält badrum.

Det är bara 115 kvm, men som sagt välplanerat. Att ha en altan och liten trädgård med staket om har varit guld värt under sommarhalvåret, bara att låta även små barn springa ut och in som de vill utan att behöva vara rädd för att det ska rymma (de kan inte ta sig över staketet). Dessutom är det bilfritt här, vilket också är en trygghet när barnen leker ute med kompisar, går till och från skolan och så vidare.

Vi har trivts jättebra här, men vi börjar fundera på att flytta. Vårt område har blivit markant stökigare de sista typ fem åren och vi kommer nog att flytta när vi sparat några år till.

Jag håller helt med om att planlösningen ofta har större betydelse för storleksupplevelsen än antal kvadratmetrar. Mina svärföräldrar har en suterränglägenhet på 150 kvm som känns lika stor som vårt hus, delvis för att de har överbelamrat med möbler och grejer, men också för att planlösningen är ovanligt illa genomtänkt med små, smala sovrum, ett allrum i källaren som är större än vardagsrummet i markplan, men allrummet har dörrar eller fönster i alla väggar så det knappt går att möblera,  märkligt placerade fönster och smal hall. Det har två badrum som är stora, det ena som rymmer både badkar och tvättpelare är okej, men det i källaren är långsmalt och har toa och handfat på ena kortsidan och en liten dusch på andra kortsidan och helt tomt däremellan.

Svar på tråden Är ni nöjda med planlösningen på er bostad?