• Sirenesommarsol

Varför har jag inga vänner?

Hej! Jag är snart 43 år. Snäll tjej, konflikträdd och startar aldrig bråk eller är otrevlig mot någon. Jag pratar gärna och är utåtsätt glad och skrattar och kan skämta på ett snällt sätt. Till utseendet så ser jag ganska bra ut, helr okey. Smal och klär mig med omsorg. Men har svårt att skaoa kontakter. Människor pratar gärna med mig men sedan blir det lixom aldrig något mer. Ibland bjuder jag eller någon annan på middagar som jag har trevligt på men ingen har någonsin lagt upp ex en statusuppdatering där den skriver addar att den umgås med mig. Jag kan vara med vid olika sammankomster men ingen som ex någonsin gillar mina facebook inlägg eller skriver så där fint o gulligt till mig som andra skriver till varandra. Själv berömmer jag gärna andra o ger dem ärliga komplimanger. Känner mig ensam, dålig, värdelös i annorlunda på något vis eftersom att det bsra verkar vara jag som är i den här situationen. Jag har 120 vänner på ex Facebook men som mest 3 gillamarkeringar på något inlägg. Vad är det för fel på mig. Varför gillar ingen mig?

• Svar på tråden Varför har jag inga vänner?
  • Anonym (lika)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-01 20:16:26 följande:
    Självförtroende? Människor som är känsliga som du tenderar att ha lågt självförtroende, håller du med? Människor med lågt självförtroende brukar även vara självkritiska vilket kanske leder till att du håller igen dig själv och är inte så öppen när du lär känna nytt folk? Dom som har självförtroende bara är! Dom skrattar och flamsar utan att tycka det är pinsamt eller analysera situationen; gjorde jag fel, gick jag över gränsen, undrar vad dom tyckte när jag sa så osv.

Är detta något du känner igen?
    JA faktiskt, jag har genom åren i skolan blivit varse att mina starka sidor inte är sådant som uppskattades av jämnåriga, vilket sakta men säkert har nött ner mitt självförtroende. Helt sant.

Men en annan sak, som jag funderar över om även TS kanske känner igen. Jag har ett väldigt utåtriktat arbete där jag måste skapa nya kontakter hela tiden, men det är ju en helt annan sak än att skapa kontakter privat. när man är professionell så kan man inte hålla på att flamsa t ex. Grejen är att jag ÄR sådan även privat. Har alltid haft svårt för folk som dummar sig och gör knäppa grejer. Tycker inte det är kul helt enkelt.  
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (lika) skrev 2021-06-01 20:58:32 följande:

JA faktiskt, jag har genom åren i skolan blivit varse att mina starka sidor inte är sådant som uppskattades av jämnåriga, vilket sakta men säkert har nött ner mitt självförtroende. Helt sant.

Men en annan sak, som jag funderar över om även TS kanske känner igen. Jag har ett väldigt utåtriktat arbete där jag måste skapa nya kontakter hela tiden, men det är ju en helt annan sak än att skapa kontakter privat. när man är professionell så kan man inte hålla på att flamsa t ex. Grejen är att jag ÄR sådan även privat. Har alltid haft svårt för folk som dummar sig och gör knäppa grejer. Tycker inte det är kul helt enkelt.  

Håller med och känner igen.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Stella) skrev 2021-06-01 19:56:32 följande:
    Jag tycker att det är svårt att bli nära vän med någon som har en alltför polerad yta. Då blir jag osäker och dels känner att jag inte duger men framför allt så känner jag ingen närhet, ingen intimitet. Det krävs lite dumma ogenomtänkta grodor som trillar ur munnen ibland för att jag ska kunna connecta med en ny vän. Det betyder inte att jag gillar elaka människor eller tycker man ska trycka ner andra, det är bara svårt när det känns så tillrättalagt att det inte känns personligt.
    Ah, så intressant att läsa! Jag ÄR nog helt enkelt tillrättalagd, det är inte min yta. Jag har faktiskt riktigt svårt att connecta med någon som låter dumma, ogenomtänkta grodor trilla ur munnen som du beskriver det. 
  • AnnaSthlm

Du svarar själv på din fråga. Du är konflikträdd och flyter liksom med.

Vem får utbyte av att umgås med en skugga som inte ens har sig själv?

Absolut inget illa menat, jag har varit likadan. Återupptäck dig själv så ska du se till att du börjar träffa på likasinnade "av ren slump".

• Anonym (Jo)

Jag är likadan. Alla som vill umgås med mig utnyttjar mig bara :/

• Anonym (L)

Jag har inte heller några vänner så känner igen mig i allt förutom att jag är 31 år. När jag stöter på barnens kompisars föräldrar i olika sammanhang kan vi stå och prata länge och ha jättetrevligt, samma med grannar men det leder aldrig till någon djupare kontakt. En gång tog jag mod till mig och frågade en granne om hon ville ta en fika medan barnen lekte men det fanns inte tid till det och hon har aldrig frågat mig tillbaka. Jag ser andra föräldrar i samma bostadsområde vars barn leker med varandra som umgås. Det är lätt att fastna i tankar om att det är något fel på en, jag har också tänkt så och det har lett till att jag har blivit mer osäker och kan nästan börja stamma för att jag tänker för mycket på hur och vad jag säger när jag pratar med nya personer. Men de flesta har antagligen redan vänner och är nöjda med sin umgängeskrets eller föredrar att inte ha några djupare vänskapsrelationer. Jag vet inte vad man kan göra?

• Anonym (lika)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 12:47:03 följande:

Jag har inte heller några vänner så känner igen mig i allt förutom att jag är 31 år. När jag stöter på barnens kompisars föräldrar i olika sammanhang kan vi stå och prata länge och ha jättetrevligt, samma med grannar men det leder aldrig till någon djupare kontakt. En gång tog jag mod till mig och frågade en granne om hon ville ta en fika medan barnen lekte men det fanns inte tid till det och hon har aldrig frågat mig tillbaka. Jag ser andra föräldrar i samma bostadsområde vars barn leker med varandra som umgås. Det är lätt att fastna i tankar om att det är något fel på en, jag har också tänkt så och det har lett till att jag har blivit mer osäker och kan nästan börja stamma för att jag tänker för mycket på hur och vad jag säger när jag pratar med nya personer. Men de flesta har antagligen redan vänner och är nöjda med sin umgängeskrets eller föredrar att inte ha några djupare vänskapsrelationer. Jag vet inte vad man kan göra?

Precis så var det för mig när jag hade små barn. Önskar verkligen att jag hade kunnat göra något annorlunda. 
  • Anonym (L)
    Anonym (lika) skrev 2021-06-02 12:49:28 följande:

Precis så var det för mig när jag hade små barn. Önskar verkligen att jag hade kunnat göra något annorlunda. 

Man tror ju att det ska vara enklare att knyta kontakter när man har något gemensamt som barn och särskilt om barnen är kompisar och leker varje dag. Men folk har väl redan vänner sedan innan och är nöjda så
  • Anonym (L)
    Anonym (Jo) skrev 2021-06-02 12:09:03 följande:

Jag är likadan. Alla som vill umgås med mig utnyttjar mig bara :/

På vilket sätt utnyttjar dom dig?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 13:03:44 följande:

På vilket sätt utnyttjar dom dig?

Jag ska alltid anpassa mig efter dem. Jag ska skriva CV:n, betala saker, alltid finnas där med aldrig få behöva tilllbaka osv allt ska handla om deras behov hela tiden och passar det inte kan de inte ses
Svar på tråden Varför har jag inga vänner?