Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Varför har jag inga vänner?

Jag har inte heller några vänner så känner igen mig i allt förutom att jag är 31 år. När jag stöter på barnens kompisars föräldrar i olika sammanhang kan vi stå och prata länge och ha jättetrevligt, samma med grannar men det leder aldrig till någon djupare kontakt. En gång tog jag mod till mig och frågade en granne om hon ville ta en fika medan barnen lekte men det fanns inte tid till det och hon har aldrig frågat mig tillbaka. Jag ser andra föräldrar i samma bostadsområde vars barn leker med varandra som umgås. Det är lätt att fastna i tankar om att det är något fel på en, jag har också tänkt så och det har lett till att jag har blivit mer osäker och kan nästan börja stamma för att jag tänker för mycket på hur och vad jag säger när jag pratar med nya personer. Men de flesta har antagligen redan vänner och är nöjda med sin umgängeskrets eller föredrar att inte ha några djupare vänskapsrelationer. Jag vet inte vad man kan göra?

• Anonym (L)
    Anonym (lika) skrev 2021-06-02 12:49:28 följande:

Precis så var det för mig när jag hade små barn. Önskar verkligen att jag hade kunnat göra något annorlunda. 

Man tror ju att det ska vara enklare att knyta kontakter när man har något gemensamt som barn och särskilt om barnen är kompisar och leker varje dag. Men folk har väl redan vänner sedan innan och är nöjda så
  • Anonym (L)
    Anonym (Jo) skrev 2021-06-02 12:09:03 följande:

Jag är likadan. Alla som vill umgås med mig utnyttjar mig bara :/

På vilket sätt utnyttjar dom dig?
  • Anonym (L)
    Anonym (Jo) skrev 2021-06-02 13:06:50 följande:

Jag ska alltid anpassa mig efter dem. Jag ska skriva CV:n, betala saker, alltid finnas där med aldrig få behöva tilllbaka osv allt ska handla om deras behov hela tiden och passar det inte kan de inte ses

Det kan jag känna igen mig i. När jag hade vänner tidigare var jag den man ringde om killen hade gjort slut eller behövde prata ut om något, men sedan när jag behövde stöd så insåg jag att jag inte fick samma stöd tillbaka. Sådana personer är bara att deleta ifrån ens liv, det är inga riktiga vänner. Då är jag hellre ensam!
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag vet) skrev 2021-06-02 10:41:37 följande:

Enkelt, du (och ni andra här som skriver samma sak) saknar helt det där lilla extra, ni har förmodligen en väldigt slätstruken personlighet som folk inte känner värda att satsa en vidare vänskap med. Det räcker inte med att vara snäll och tillmötesgående, trevligt etc. Vissa människor är bara tråkiga av naturen, man har inga problem med att prata med er, men ingen man känner en djupare conection med eller en person man känner för att ringa. Det är din/er lott i livet tyvärr!

Alla är inte som dig, lättsinnad och att det räcker med ett gott skratt. Somliga vill ha ut mer av en vänskap som intellektuella och förtroendeingivande samtal. Alla är olika, så att påstå att det handlar om att man inte är rolig nog tror jag inte stämmer in på alla bara för att du tycker det.
  • Anonym (L)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-02 16:20:49 följande:

Även om det inte är skoj att höra så tror jag att (jag vet) har en poäng. Jag tycker att dom som har lätt för att flamsa och skoja, som inte tar livet så allvarligt och inte bryr sig så mycket om djupa filosofiska funderingar, det är dom som har många vänner och umgås i stora kompisgäng.

Det ultimata i en vänskapsrelation är ju förstås att man både kan skämta och ha intellektuella samtal. Att umgås med någon som bara flamsar och aldrig tar något seriöst bidrar nog inte till någon djupare vänskap men någon man kan höra av sig till om man vill gå ut på krogen eller ha roligt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-02 19:11:04 följande:

Det kanske du och jag tycker men jag vet inte om jag tror att alla vill ha förtroliga samtal. Beror på vad man menar med förtroligt, förtroligt killsnack eller filosofiska funderingar? Jag tror en hel del är rädda för det sistnämnda, för privat, för skrämmande, man riskera att bli emotsagd osv. Många stora kompisgäng verkar ju mest handla om att hålla med varandra in i döden och att alla i princip ska tycka samma. Högstadiet "all over again". Om man gillar samtal där man utmanas och utmanar, lär sig nåt nytt, vänder och vrider på livets stora frågor, hittar man en sån vän så håll i hårt.

Nu skrev jag visserligen intellektuella samtal och de behöver varken vara djupa eller förtroliga. Men jag tror att du har en poäng i det du skriver, särskilt när det gäller män. Men det beror som sagt på vad man vill ha ut av en vänskapsrelation. Alla vill inte bara festa och flamsa runt heller, men det beror ju på ålder och var man befinner sig i livet samt i vilka kretsar man rör sig i.
  • Anonym (L)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-02 21:07:03 följande:

Ja det stämmer du skrev intellektuella samtal. Visst, det beror på vad för vänskapsrelation man vill ha. Min poäng är, och vad tråden handlar om, är att jag tror att man kan ha svårare att hitta vänner om man värderar intellektuella samtal och djup mer. Och på så sätt får inte alla chansen att själva helt välja vänner för dom blir bortvalda som ts beskriver. Men kanske har med ålder att göra som du menar, vi vet ju inte hur gammal ts är.

Jo, hon skrev att hon är 43 år i sin ts. Jag förstod din poäng, men jag vidhåller att alla inte vill ha samma typ av vänskapsrelation. Men visst, jag håller med om att en person som är mer lättsam och kanske lite skämtsamt anses som mer öppen och lättare att prata med, så därmed kanske en sådan person har lättare att få vänner.
Svar på tråden Varför har jag inga vänner?