Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

Varför har jag inga vänner?

Anonym (lika) skrev 2021-06-01 14:13:40 följande:

Det skulle kunna vara mig du beskriver, jag är likadan. Jag är äldre bara, 49 år. 

Har grubblat över detta så mycket under årens lopp och har även gått i terapi för att utröna om jag kanske saknar självinsikt på något sätt...att jag beter mig på något vis som är frånstötande eller så. 

Men nej, även terapeuten tyckte det var jättekonstigt att jag inte är normalt med vänner. Att jag aldrig har haft problem med kärleksrelationer gör det hela ännu konstigare.

Nu börjar jag acceptera läget allt mer. Men så klart svider det när min trevliga granne pratar om allt som hon gör med sitt tjejgäng (sånt som jag skulle vilja göra med någon) eller kollegorna på jobbet pratar om vad de gör på helgen. De flesta verkar träffa vänner varje helg (utomhus nu under pandemin).

En enda liten ledtråd som jag har är att när man ser personer med många vänner så är det sällan de som man skulle beteckna som SNÄLLA. Tvärtom har jag många gånger reflekterat över att personer som beter sig ganska illa mot andra, och framförallt egoistiskt, är populära och har många vänner. Detta har jag aldrig förstått, men jag tror att här finns en ledtråd. Jag är känslig och reagerar snabbare än andra på vissa sorts beteenden. Dvs sånt som andra tycker är helt ok, tycker jag är småelakt.

Självförtroende? Människor som är känsliga som du tenderar att ha lågt självförtroende, håller du med? Människor med lågt självförtroende brukar även vara självkritiska vilket kanske leder till att du håller igen dig själv och är inte så öppen när du lär känna nytt folk? Dom som har självförtroende bara är! Dom skrattar och flamsar utan att tycka det är pinsamt eller analysera situationen; gjorde jag fel, gick jag över gränsen, undrar vad dom tyckte när jag sa så osv.

Är detta något du känner igen?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (lika) skrev 2021-06-01 20:58:32 följande:

JA faktiskt, jag har genom åren i skolan blivit varse att mina starka sidor inte är sådant som uppskattades av jämnåriga, vilket sakta men säkert har nött ner mitt självförtroende. Helt sant.

Men en annan sak, som jag funderar över om även TS kanske känner igen. Jag har ett väldigt utåtriktat arbete där jag måste skapa nya kontakter hela tiden, men det är ju en helt annan sak än att skapa kontakter privat. när man är professionell så kan man inte hålla på att flamsa t ex. Grejen är att jag ÄR sådan även privat. Har alltid haft svårt för folk som dummar sig och gör knäppa grejer. Tycker inte det är kul helt enkelt.  

Håller med och känner igen.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 13:24:32 följande:

Alla är inte som dig, lättsinnad och att det räcker med ett gott skratt. Somliga vill ha ut mer av en vänskap som intellektuella och förtroendeingivande samtal. Alla är olika, så att påstå att det handlar om att man inte är rolig nog tror jag inte stämmer in på alla bara för att du tycker det.

Även om det inte är skoj att höra så tror jag att (jag vet) har en poäng. Jag tycker att dom som har lätt för att flamsa och skoja, som inte tar livet så allvarligt och inte bryr sig så mycket om djupa filosofiska funderingar, det är dom som har många vänner och umgås i stora kompisgäng.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 18:07:19 följande:

Det ultimata i en vänskapsrelation är ju förstås att man både kan skämta och ha intellektuella samtal. Att umgås med någon som bara flamsar och aldrig tar något seriöst bidrar nog inte till någon djupare vänskap men någon man kan höra av sig till om man vill gå ut på krogen eller ha roligt.

Det kanske du och jag tycker men jag vet inte om jag tror att alla vill ha förtroliga samtal. Beror på vad man menar med förtroligt, förtroligt killsnack eller filosofiska funderingar? Jag tror en hel del är rädda för det sistnämnda, för privat, för skrämmande, man riskera att bli emotsagd osv. Många stora kompisgäng verkar ju mest handla om att hålla med varandra in i döden och att alla i princip ska tycka samma. Högstadiet "all over again". Om man gillar samtal där man utmanas och utmanar, lär sig nåt nytt, vänder och vrider på livets stora frågor, hittar man en sån vän så håll i hårt.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 20:26:39 följande:

Nu skrev jag visserligen intellektuella samtal och de behöver varken vara djupa eller förtroliga. Men jag tror att du har en poäng i det du skriver, särskilt när det gäller män. Men det beror som sagt på vad man vill ha ut av en vänskapsrelation. Alla vill inte bara festa och flamsa runt heller, men det beror ju på ålder och var man befinner sig i livet samt i vilka kretsar man rör sig i.

Ja det stämmer du skrev intellektuella samtal. Visst, det beror på vad för vänskapsrelation man vill ha. Min poäng är, och vad tråden handlar om, är att jag tror att man kan ha svårare att hitta vänner om man värderar intellektuella samtal och djup mer. Och på så sätt får inte alla chansen att själva helt välja vänner för dom blir bortvalda som ts beskriver. Men kanske har med ålder att göra som du menar, vi vet ju inte hur gammal ts är.
  • Anonym (Teddy)
    Dropdead1 skrev 2021-06-02 21:37:26 följande:

Vill bara säga att jag absolut inte tror att det är något ?fel? på dig utan tvärtom håller med i det du skriver i sista stycket. Känner igen det själv också. Tror att du är en fantastik människa och vän till andra.

Jag måste säga att sista stycket som (lika)skrev fick också mig att fundera och nicka. Men jag begriper det inte.
  • Anonym (Teddy)
    Dropdead1 skrev 2021-06-02 22:01:09 följande:

Inte jag heller. Tycker tyvärr att det genomsyrar hur det ser ut i samhället i positioner och relationer överlag.

Det kan man ju tycka rätt ofta. Företagens värdegrunder och likabehandling är inte så viktiga alltid när allt kommer omkring.
  • Anonym (Teddy)
    Sirenesommarsol skrev 2021-06-02 23:22:18 följande:

Tack för alla svar!???? Jag ser mig som en lättsam person som gärna skrattar o skojjar, kan flamsa men ändå prata allvar. Men efter att ha läst endel i tråden kan jag nu ana vad felet på mig kan vara. Det är nog så som någon skrev att jag inte lixom är någon riktig egen" person. Jag har ofta beslutsångest och anpassar mig gärna till andra. Kanske är jag inte värd att lägga tid på eller alldeles för ointressant för att någon skulle vilja släppa in mig för mycket i sina liv. Kanske är jag lite knäpp ändå, men jag är ju den jag är tyvärr hur mycket jag än skulle önska att jag vore någon annan.

Ni andra i tråden som åxå känner sig ensamma lider jag med. Jag önskar av hela mitt hjärta att ni träffar någon som får er att känna er värdefulla????kram

Intressanta tankar. Kan det vara så att din vilja att anpassa dig efter andra gör att ingen riktigt vet vem du är? Är du rädd för att ta plats och riktigt visa andra vem just du är?
Svar på tråden Varför har jag inga vänner?