• Ericky

BF Februari 2022

Trodde aldrig jag skulle få starta en sådan här tråd, men efter 10 månaders tröstlösa försök har vi nu äntligen plussat! Klart och tydligt på Clearblue digital :) 

Jag har haft ett jättestort stöd i BIM-trådarna jag varit med i sedan start och vill därför gärna fortsätta hänga på FL med ett nytt gäng för att dela erfarenheter och annat under resans gång :)

Jag får lite olika resultat på BF-datum. Min app som är mer personifierad säger 5 februari medan sidor på nätet där man kan räkna ut själv säger 30 januari. Väljer att gå efter min app. 

Gruppen är öppen för alla, men vore kul att höra hur länge ni andra förskt och om det är ert första barn eller ett syskon :)

Ericky, BF 5 februari 2022, tog sig på 10e försöket och vi väntar vårt första barn

• Svar på tråden BF Februari 2022
  • EliS86
    Barbamamma85 skrev 2021-09-01 05:18:57 följande:

Godmorgon på er!

Nån mer än jag som börjar vakna alldeles för tidigt på morgnarna? Mellan fyra och fem brukar jag numera vakna av att det ?fladdrar? i magen :)

Sen undrar jag om nån av er har tips på bra böcker, bloggar eller poddar om träning under och efter graviditeten? Jag tränar mycket sedan tidigare och kan tack vare att jag mår bra än så länge fortsätta obehindrat. Men kroppen kan ju säga stopp när som helst och jag känner att jag vill läsa på och passa på att träna på ett sätt som gynnar graviditeten, kommande mamma-liv och återhämtning efter förlossningen. Eller är det nån av er som har bra erfarenheter och tips?

Grattis till bra resultat på NIPT också! Så himla skönt att få sånt bekräftat :)

Jag körde mammamage appen genom hela första graviditeten men kändes inte som träning förrän mot slutet. Bytte till träningscykel och simning när började bli för tungt att springa under första graviditeten. Den här gången är ja så förslappad att promenader och lite handplockade övningar från mammamage appen tar kål på mig haha?

Som du själv skriver så lyssna på kroppen! Måste du avbryta träning för ?onödiga? kisspauser så är det ett tydligt tecken på överbelastning. Undvik också bredbenta positioner och magövningar som riktar sig mot de ytliga magmusklerna.

Om du är van vid en aktivitet kan du troligtvis fortsätta med den under större delen av graviditeten så länge du är lyhörd och varierar intensitet osv.
  • Väntar4an

Det verkar inte vara någon större aktivitet i denna tråd men kanske det är någon som vet eller svarar.

Sista september är jag i vecka 20+0. Jag har blivit avstängd from det datumet från jobbet pga risk för smitta och lämnat in papper till FK. Väntar nu bara på deras sega handläggningstid. Men hur blir det egentligen nu när regeringen idag har beslutat att lätta restriktioner (fas 4) from 1 oktober? Kommer dom då inte att godkänna min graviditetspenning? Någon som vet eller som är i samma sits?

• Anonym4848
    Väntar4an skrev 2021-09-07 22:03:46 följande:

Det verkar inte vara någon större aktivitet i denna tråd men kanske det är någon som vet eller svarar.

Sista september är jag i vecka 20+0. Jag har blivit avstängd from det datumet från jobbet pga risk för smitta och lämnat in papper till FK. Väntar nu bara på deras sega handläggningstid. Men hur blir det egentligen nu när regeringen idag har beslutat att lätta restriktioner (fas 4) from 1 oktober? Kommer dom då inte att godkänna min graviditetspenning? Någon som vet eller som är i samma sits?

Det enda jag har läst är att har du fått det godkänt så kommer det inte påverkas av ändrade restriktioner senare. Hur det v. påverkar beslutet nu lär du ju få vänta och se..
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-07 22:11:26 följande:

Det enda jag har läst är att har du fått det godkänt så kommer det inte påverkas av ändrade restriktioner senare. Hur det v. påverkar beslutet nu lär du ju få vänta och se..

Är du vaccinerad?

Jag skulle inte vilja utsätta mig för folkmassor om jag var ovaccinerad. Kanske det kan vara ett argument i så fall?

Själv får jag min andra spruta på torsdag så från sista september tror jag att jag kan jobba som vanligt om mitt jobb väljer att ställa om från hemarbete.

Men min bm berättade om de gravida covid-fallen som blivit inlagda på Huddinge sjukhus och det lät inte kul. Det verkar som att kvinnorna har svårare att återhämta sig ju längre gångna de är vilket resulterar i att flera tvingas till superprematura födslar för att minska belastningen på kroppen (alltså redan från vecka 22-23). Nu hamnar ju inte alla gravida som får covid på sjukhus såklart men personligen vill jag inte ta den risken.
  • EliS86
    Väntar4an skrev 2021-09-07 22:03:46 följande:

Svaret ovan var avsett till dig och inte anonym4848.
  • Väntar4an
    Anonym4848 skrev 2021-09-07 22:11:26 följande:

EliS86 skrev 2021-09-08 07:55:46 följande:

Är du vaccinerad?

Jag skulle inte vilja utsätta mig för folkmassor om jag var ovaccinerad. Kanske det kan vara ett argument i så fall?

Själv får jag min andra spruta på torsdag så från sista september tror jag att jag kan jobba som vanligt om mitt jobb väljer att ställa om från hemarbete.

Men min bm berättade om de gravida covid-fallen som blivit inlagda på Huddinge sjukhus och det lät inte kul. Det verkar som att kvinnorna har svårare att återhämta sig ju längre gångna de är vilket resulterar i att flera tvingas till superprematura födslar för att minska belastningen på kroppen (alltså redan från vecka 22-23). Nu hamnar ju inte alla gravida som får covid på sjukhus såklart men personligen vill jag inte ta den risken.

Tack för svar.

Jag är ännu inte vaccinerad och jobbar inom skola/förskola. Så det hade känts tryggt med ett godkänt beslut nu. Men bara vänta och se.
  • EliS86

Nu har jag haft rutinultraljud och allt såg fint ut! Fick även veta att det blir en liten lillebror som jag har känt på mig superstarkt sedan start i princip :D

Nu är liksom nästa milstolpe att få träffa lillen! Hur ska man hålla ut i 20 veckor till!?

[img=undefined]

[img=undefined]

• siiimbooo
    EliS86 skrev 2021-09-09 13:37:20 följande:

Nu har jag haft rutinultraljud och allt såg fint ut! Fick även veta att det blir en liten lillebror som jag har känt på mig superstarkt sedan start i princip :D

Nu är liksom nästa milstolpe att få träffa lillen! Hur ska man hålla ut i 20 veckor till!?

[img=undefined]

[img=undefined]

Ohh vad mysigt och så skönt att höra att allt går bra och ser bra ut!! Förhoppningsvis går dessa 20 veckor snabbt! Kul med en liten bror! Har mitt rutinultraljud 4 oktober! längtar så att jag spricker!!
  • EliS86
    siiimbooo skrev 2021-09-09 17:37:41 följande:

Ohh vad mysigt och så skönt att höra att allt går bra och ser bra ut!! Förhoppningsvis går dessa 20 veckor snabbt! Kul med en liten bror! Har mitt rutinultraljud 4 oktober! längtar så att jag spricker!!

Tack! <3 Ja en liten bror blir verkligen spännande! Blir på flera sätt en helt ny resa, dels med två barn och dels med en son!

Åh då kan du börja nedräkningen iaf, mindre än en månad kvar :)
  • siiimbooo
    EliS86 skrev 2021-09-09 20:27:53 följande:

Tack! <3 Ja en liten bror blir verkligen spännande! Blir på flera sätt en helt ny resa, dels med två barn och dels med en son!

Åh då kan du börja nedräkningen iaf, mindre än en månad kvar :)

Ja men så kul! mysigt med en av varje även om man såklart inte bryr sig i slutändan! :)

Ja, en evig väntan som förhoppningsvis går snabbt! Ska bli intressant att se vad det blir, även om det så klart inte spelar någon roll och ännu mindre efter 9 långa försök.. men jag har varit säkert på flicka sedan v7 och mannen på pojke sedan samma vecka typ.. så snart får man se vem som har "rätt" ! :)
Svar på tråden BF Februari 2022