mari123 skrev 2021-05-22 17:59:15 följande:
Får man en barnsjukdom som BARN så är det ju inga problem. Kanske märks det knappt. Problem blir det när VUXNA får barnsjukdomar! Jag GRUVAR mig att få barnbarn.
Om du inte vet med dig att du inte haft vattkoppor så rekommenderar jag dig starkt att vaccinera dig.
Det kostar ca 1-2000:- för 2 sprutor, minns inte exakt vad vi betalade. Man får betala ur egen ficka. Ring någon vaccinationsbyrå i din närhet och boka en tid. Det finns också lite regler kring vaccinet och jag är inte säker på att du kan ta det nära inpå Covid-19 vaccinet, men de som jag med det vet.
Det är inte alla barn som vattkoppor blir lindrigt för, en del dör faktiskt, men det är inte särskilt vanligt.
Men de flesta barn lider i 1-2 veckor (och får ärr) och föräldrar behöver VAB:a vilket är en samhällskostnad.
Källa:
www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/vattkoppor/
Citat:
"Du kan vaccinera dig om du betalar självDet finns vaccin mot vattkoppor, som ger ett bra skydd och har få biverkningar. Det är ett så kallat levande vaccin. Det innebär att en liten dos försvagat vattkoppsvirus sprutas in i kroppen, som då bygger upp antikroppar mot sjukdomen.
Vaccinet ingår inte i det allmänna vaccinationsprogrammet i Sverige. Du kan välja att vaccinera dig eller ditt barn om du betalar själv. Du kan vaccineras om du inte har starkt nedsatt immunförsvar eller är gravid. Du kan vaccineras fast du ammar.
Vaccinet kan ges till barn från nio månaders ålder, samt till ungdomar och vuxna.
Skyddseffekten mot vattkoppor efter två sprutor är mycket god. Besvären blir lindrigare om du ändå får sjukdomen, jämfört med om du inte har blivit vaccinerad."
Källa:
www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/baltros/
Citat:
"Du kan vaccinera dig mot bältrosDet finns vaccin mot bältros. De minskar risken för bältros och för att du ska ha ont länge om du ändå skulle få sjukdomen.
Du kan vaccineras om du är över 50 år. Du kan bli vaccinerad även om du redan har haft bältros.
Du får betala själv. Vaccineringen ingår inte i högkostnadsskyddet."