• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-22 16:36:22 följande:

Det vet du inte ens, och det vet vi alla även du!

Antalet smittade berättar att det inte ens kan vara COVID-19 i nuläget och av den simpla anledningen de är så satans få genom seklerna.Vad vill du ha sagt med svart och vitt argumentation, tom läkarvetenskapen säger att man bara smittas en gång och fast bevisligen ett extremt fåtal smittas två gånger?

Vad ska denna irrelevans berätta för oss?

Svaret upp till n u är faktiskt inget alls vill du ha sagt med detta och dina inlägg.

Jag bara förklarar varför du postar samma inlägg flera gånger, men kan du inte ta in en så enkel information så förstår jag att du inte förstår varken vaccin, COVID-19 eller vattkoppor som tydligen är en pandemi

Och enbart för du säger så, men så funkar det inte, men du tror det?

Skulle förklara en massa dock!

Ja, alla borde veta att jag skrivit att vattkoppor inte är lika smittsamt som covid-19. Hur man lyckas få det till att vattkoppor inte alls är smittsamt är en gåta.

Vetenskapen har alltid sagt att man kan få vattkoppor två gånger men att det är ovanligt. Bara intråden är det två som fått det bekräftat två gånger.

Familjeliv buggar ibland vilket då innebär att inlägg blir dubbel eller trippelpostade. Detta innebär att det inte är JAG som postar samma inlägg flera gånger utan det är buggen i familjeliv som gör det. Är det svårt för dig att ta in?
  • EpicF

Antalet smittade berättar att det inte ens kan vara COVID-19 i nuläget och av den simpla anledningen de är så satans få genom seklerna.Vad vill du ha sagt med svart och vitt argumentation, tom läkarvetenskapen säger att man bara smittas en gång och fast bevisligen ett extremt fåtal smittas två gånger?

Svaret upp till n u är faktiskt inget alls vill du ha sagt med detta och dina inlägg.

Jag bara förklarar varför du postar samma inlägg flera gånger, men kan du inte ta in en så enkel information så förstår jag att du inte förstår varken vaccin, COVID-19 eller vattkoppor som tydligen är en pandemi

Ja, alla borde veta att jag skrivit att vattkoppor inte är lika smittsamt som covid-19. Hur man lyckas få det till att vattkoppor inte alls är smittsamt är en gåta.

Vetenskapen har alltid sagt att man kan få vattkoppor två gånger men att det är ovanligt. Bara intråden är det två som fått det bekräftat två gånger.

Familjeliv buggar ibland vilket då innebär att inlägg blir dubbel eller trippelpostade. Detta innebär att det inte är JAG som postar samma inlägg flera gånger utan det är buggen i familjeliv som gör det. Är det svårt för dig att ta in?
  • mari123

OCH så minns man vaccinationen mot svininfluensan! Man var ju med på den tiden OCH jag var riktigt RÄDD då! Var väldigt mån om att få min spruta (en räckte på den tiden) och köade LÄNGE. Vi stod och trängdes i kön utanför vår lokala travbana. Inga munskydd eller handsprit utan det var rätt.....ja om inte TREVLIG stämning så ändå absolut inte dålig dito! Vi ville slippa DÖ av svininfluensan! Vad blev resultatet? Några ungar fick narkolepsi av vaccinet och så glömdes allt bort. Hejdå. OCH så kommer C19 och det är dags att varva upp igen. Inte jag. Jag har inte varvat upp ett dugg MEN har tagit min första spruta och får den andra 9/6. Är jag rädd? Nä inte ett förb......dugg. 

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-22 16:42:57 följande:
    En pandemi är en epidemi som får spridning över stora delar av världen och drabbar många individer. Vattkoppor har aldrig varit en pandemi, men Moa antyder att det har det och menar att hon har länkat till en vattenkoppor pandemi.

140 miljoner fall årligen gör det inte till en pandemi.

Vad du tror och inte tror bryr jag mig inte ett skit om. Jag både har läst till ssk och jobbar som det och har förövrigt haft mer än en vecka introduktion. Det normala inom vården är att man har 2-4 veckors introduktion men man kan även på många avdelningar ha upp till 3 månader.

Det är ovanligt att få vattkoppor två gånger, men extremt få är det dock inte som fått det.
    Varför sitter du och hittar på och skriver att jag skrivit saker jag inte skrivit?

Citera det inlägg jag skrivit som du vill diskutera.
  • mari123
    mari123 skrev 2021-05-22 16:53:55 följande:

OCH så minns man vaccinationen mot svininfluensan! Man var ju med på den tiden OCH jag var riktigt RÄDD då! Var väldigt mån om att få min spruta (en räckte på den tiden) och köade LÄNGE. Vi stod och trängdes i kön utanför vår lokala travbana. Inga munskydd eller handsprit utan det var rätt.....ja om inte TREVLIG stämning så ändå absolut inte dålig dito! Vi ville slippa DÖ av svininfluensan! Vad blev resultatet? Några ungar fick narkolepsi av vaccinet och så glömdes allt bort. Hejdå. OCH så kommer C19 och det är dags att varva upp igen. Inte jag. Jag har inte varvat upp ett dugg MEN har tagit min första spruta och får den andra 9/6. Är jag rädd? Nä inte ett förb......dugg. 

OT OT OT
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-22 16:45:33 följande:

Ja jag har länkat till fakta flera gånger i denna tråd du verkar däremot ha väldigt svårt, men visst här hr du lite länkar igen.

Citat också för att göra lite extra enkelt för dig.

Angående hur man anger smittsamhet (med R0) samt hur smittsamt vattkoppor är samt Covid-19:

"The basic reproduction number (R0), also called the basic reproduction ratio or rate or the basic reproductive rate, is an epidemiologic metric used to describe the contagiousness or transmissibility of infectious agents."

Källa:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6302597/

R0 för Covid-19:

"Basic Reproductive Rate (R0) is the average number of people infected by one person in a susceptible population. R0 for COVID-19 is estimated to be between 2 and 4"

Källa:

www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/risk-comms-updates/update-28-covid-19-what-we-know-may-2020.pdf

R0 för vattkoppor:

"IIn this paper, we have estimated R 0 and p c for varicella in Belgium for different configurations of the WAIFW matrix. First, the force of infection has been estimated from seroprevalence data stratified by age, using a parametric model with fractional polynomials. The estimates of the mean force of infection over six age groups has then given the means to estimate the transmission coefficients, R 0 and p c for six different configurations of the WAIFW matrix. The variability of these parameters has been estimated through the computation of bootstrap confidence intervals. The results show that the values of R 0 and p c are sensitive to the structure of the WAIFW matrix, with the estimates of R 0 ranging between 3·12 and 68·57 and those of p c ranging between 67·92% and 98·54% for the six configurations chosen."

Källa:

www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/contact-patterns-and-their-implied-basic-reproductive-numbers-an-illustration-for-varicellazoster-virus/371A6C67B9008BEE2306D2339ADFC873

Jag ser faktiskt ingen länk om någon vattkopporpandemi.
  • EpicF

Du är den enda som inte tar in att familjeliv har en bugg och att det därför kan dubbelpostas inlägg. Det händer förmodligen dagligen. Ingen annan bryr sig, eftersom vi vet varför.

Du däremot hakar upp dig på det och påpekar det hela tiden. Istället för att bara sluta läsa de dubbla inläggen, som alla andra gör.

Vattkoppor har aldrig varit och kommer aldrig att bli en pandemi. Covid-19 däremot är en pandemi. En pandemi vi befinner oss i precis nu och har gjort senaste året.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-22 16:59:26 följande:
    Jag ser faktiskt ingen länk om någon vattkopporpandemi.
    Det är ju du som pratar om vattkoppor-pandemi.
    Citera det inlägg där jag pratar om det, det finns nämligen inte.

Kan du inte stödja dina påståenden med någon som helst länk?
  • EpicF

Du verkar haka upp dig det faktum att man kan smittas två gånger av vattkoppor. Faktum är att du hakar upp dig på väldigt mycket som ingen annan hakar upp sig på.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-22 16:54:30 följande:

Varför sitter du och hittar på och skriver att jag skrivit saker jag inte skrivit?

Citera det inlägg jag skrivit som du vill diskutera.

Inlägg 425
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?