• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • molly50
    klyban skrev 2021-05-21 08:35:11 följande:

Det är nog en del nya som kommer lära sig vad anafylaktisk chock är också.
    Men har ful empati för de med anafylaktisk chock att dessa har denna eftertanke pga det är rätt otrevligt att få en.

Ja,så kan det ju absolut vara.

Ja,det är samma här.
    Jag har själv fått kraftiga allergiska reaktioner av vissa antibiotikasorter.
    Vilket gör mig tveksam när jag drabbas av infektioner som kräver antibiotikabehandling.
    Men jag vet ju vilka sorter jag klarar av och inte.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-21 08:12:18 följande:

De med anafylaktisk chock är en naturlig grupp att reflektera över ta ett vaccin som kan ge en sådan.

Vet inte vad du inbillar dig med ditt svartvita exempel att alla kan få, vet du vad du vill sagt med att radera den gruppen genom dra in  hela demografen.

För att komma fram till nått är det inte.

140mijoner smittade årligen av vattkoppor berättar nått självförklarande för dig och på en sjukdom som man bara får en gång.

Kanske du ska ta upp svart och vitt igen och diskutera de få som få det två gånger och tr sig säga nått med det

Och uppenbarligen får inte alla en anafylaktisk chock

Har jag skrivit att alla får anafylaktisk chock av vaccine? Nej, det har jag inte. Jag skrev att i princip så kan alla få det eftersom många aldrig tidigare fått eller inte vet att de är alla mot PEG. Så med ditt resonemang borde ingen alls vaccineras eftersom det finns en risk för anafylaktisk chock.

De som vet om att de har fått det tidigare och risken finns att de får det igen kan man planläggning för vaccinet. Exempelvis att de vaccineras på sjukhus.
    klyban skrev 2021-05-21 08:12:18 följande:

Har inga problem med fakta 140miljoner smittade årligen på en sjukdom som man bara får en gång.

Det är nog du som kräver lite efter tanke som tror du kan glömma av den massiva antalet smittade årligen.

Faller under självförklarande.

Det är du som fixar dessa multipla inlägg pga din otålighet i att trycka posta inlägget.

Vattkopper diskussion är avslutat.

Och nej, det är familjeliv som postar dubbla inlägg. Inget jag kan göra något åt i dagsläget.
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-05-21 08:25:44 följande:

Ja,det är det jag menar.

De som riskerar att få en anafylaktisk chock är väl de som tidigare reagerat mot något av de verksamma ämnena i vaccinet.

Och dem är lättare att kunna planläggning eventuell vaccin.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-05-21 09:24:38 följande:
    Och dem är lättare att kunna planläggning eventuell vaccin.
    Ja,så är det ju. Vaccinet är ju något helt nytt.
  • molly50
    klyban skrev 2021-05-20 16:17:16 följande:

Det är även dax att du lär dig att posta dina inlägg en gång.
    Ofta får vi både ett, två och tre inlägg till av exakt samma text.
    Ett gott råd är att inte vara så stressad och kolla om det gick iväg.

Jag måste bara inflika att det finns bugar på FL som gör att inlägg kan bli postade flera gånger.
    Det har hänt även mig.
    Sidan står och laddar och när den har laddat klart har inlägget postats flera gånger.
    Det är alltså inte något man gör själv.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-19 14:06:49 följande:
    Covd-19 är mera smittsamt och har en högre smittspridningen än vad vattkoppor någonsin kommer att ha. Vattkoppor är heller inte lika smittsam som covid-19.

Du har även påstått att vattkoppor inte är väldigt smittsamt.

Angående hur man anger smittsamhet (med R0) samt hur smittsamt vattkoppor är samt Covid-19:

"The basic reproduction number (R0), also called the basic reproduction ratio or rate or the basic reproductive rate, is an epidemiologic metric used to describe the contagiousness or transmissibility of infectious agents."

Källa:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6302597/

R0 för Covid-19:

"Basic Reproductive Rate (R0) is the average number of people infected by one person in a susceptible population. R0 for COVID-19 is estimated to be between 2 and 4"

Källa: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/risk-comms-updates/update-28-covid-19-what-we-know-may-2020.pdf?sfvrsn=ed6e286c_2

R0 för vattkoppor:

"IIn this paper, we have estimated R 0 and p c for varicella in Belgium for different configurations of the WAIFW matrix. First, the force of infection has been estimated from seroprevalence data stratified by age, using a parametric model with fractional polynomials. The estimates of the mean force of infection over six age groups has then given the means to estimate the transmission coefficients, R 0 and p c for six different configurations of the WAIFW matrix. The variability of these parameters has been estimated through the computation of bootstrap confidence intervals. The results show that the values of R 0 and p c are sensitive to the structure of the WAIFW matrix, with the estimates of R 0 ranging between 3·12 and 68·57 and those of p c ranging between 67·92% and 98·54% for the six configurations chosen."

Källa: https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/contact-patterns-and-their-implied-basic-reproductive-numbers-an-illustration-for-varicellazoster-virus/371A6C67B9008BEE2306D2339ADFC873

Jag har också tidigare gett dig:

"Ett R0 strax över 1 brukar vara vanligt för t ex influensa. Barnsjukdomar som mässling och vattkoppor brukar däremot ha klart större R0 mellan 10 och 20, dvs under en smittperiod har man mellan 10 och 20 smittsamma kontakter."

Jag trodde att du, med din utbildning, eller eventuellt med allt pandemi-prat som figurera just nu skulle ha lite koll på R0.

En enkel googling ger ju också R0 för Covid-19 samt vattkoppor.

Så du har helt enkelt fel.

• EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-21 19:29:36 följande:

Du har även påstått att vattkoppor inte är väldigt smittsamt.

Angående hur man anger smittsamhet (med R0) samt hur smittsamt vattkoppor är samt Covid-19:

"The basic reproduction number (R0), also called the basic reproduction ratio or rate or the basic reproductive rate, is an epidemiologic metric used to describe the contagiousness or transmissibility of infectious agents."

Källa:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6302597/

R0 för Covid-19:

"Basic Reproductive Rate (R0) is the average number of people infected by one person in a susceptible population. R0 for COVID-19 is estimated to be between 2 and 4"

Källa: www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/risk-comms-updates/update-28-covid-19-what-we-know-may-2020.pdf

R0 för vattkoppor:

"IIn this paper, we have estimated R 0 and p c for varicella in Belgium for different configurations of the WAIFW matrix. First, the force of infection has been estimated from seroprevalence data stratified by age, using a parametric model with fractional polynomials. The estimates of the mean force of infection over six age groups has then given the means to estimate the transmission coefficients, R 0 and p c for six different configurations of the WAIFW matrix. The variability of these parameters has been estimated through the computation of bootstrap confidence intervals. The results show that the values of R 0 and p c are sensitive to the structure of the WAIFW matrix, with the estimates of R 0 ranging between 3·12 and 68·57 and those of p c ranging between 67·92% and 98·54% for the six configurations chosen."

Källa: www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/contact-patterns-and-their-implied-basic-reproductive-numbers-an-illustration-for-varicellazoster-virus/371A6C67B9008BEE2306D2339ADFC873

Jag har också tidigare gett dig:

"Ett R0 strax över 1 brukar vara vanligt för t ex influensa. Barnsjukdomar som mässling och vattkoppor brukar däremot ha klart större R0 mellan 10 och 20, dvs under en smittperiod har man mellan 10 och 20 smittsamma kontakter."

Jag trodde att du, med din utbildning, eller eventuellt med allt pandemi-prat som figurera just nu skulle ha lite koll på R0.

En enkel googling ger ju också R0 för Covid-19 samt vattkoppor.

Så du har helt enkelt fel.

Var påatå jag att vattkoppor inte är väldigt smittsamt?

Jag enbart skrivit att det inte är lika smittsamt som covid-19.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-21 20:38:36 följande:

Bara gå tillbaka och läsa vad du skrivit tidigare, samt i vilken context du skrev, det vill säga vad du svarade mig på.

Jag har just gett dig ett antal länkar till bra källor.

Hur man mäter smittsamhet med R0.

Vilket R0 vattkoppor har och vilket R0 Covid-19 har.

Kan du länka till någonting som stödjer ditt påstående?

• mari123
    EpicF skrev 2021-05-16 13:45:04 följande:
    Jag är fullt medveten av vad 1177 hävdar. Det är ovanligt att få vattkoppor två gånger men man kan tyvärr få det. Känner till två fall.
    Jag känner till ETT (1) fall där en VUXEN fått vattkoppor och det räcker. Barnsjukdomar ska man ha som liten och då blir man inte särskilt sjuk oftast. Mina båda hade vattkoppor samtidigt och det märktes knappt. Så menar du att man kan få vattkoppor TVÅ ggr. Händer det mig så blir det döden. Jag hade påssjuka som vuxen och strök nästan med den gången.
  • mari123
    EpicF skrev 2021-05-21 20:38:36 följande:

Intressant diskussion och jag vet inte hur mkt forskning och jämförelse som gjorts vad gäller smittsamhet C19 vs vattkoppor! Det jag VET är att jag i ett läge där jag får välja mellan "pest och kolera" väljer C19. Jag väljer C19 framför vilken barnsjukdom det vara månde.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?