• klyban

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Anonym (Moa) skrev 2021-09-16 16:59:33 följande:

Ja, det var på Aktuellt igår.

I Italien går man ett steg längre och tillåter ingen att jobba utan uppvisande av giltigt covid-pass (vaccination, eller antikroppar eller nyligen testat negativt). Alltså inte bara vården utan alla jobb.

Ganska hårt.

Det är verkligen hårt, men kanske de har i minnet hur illa det träffade Lombardiet innan.
    Och känner vi måste sätta ned foten.

Det ska bli intressant och följa utfallet av deras åtgärder i FR, GR och IT.

Anonym (Moa) skrev 2021-09-16 17:21:33 följande:

Det finns uppenbarligen människor som tackar nej. Du kan lyssna på en på Rapport 19.30 igår:

www.svtplay.se/video/32224763/rapport/rapport...

Denna äldre dam upptäckte att vårdpersonal som kom hem till henne var ovaccinerad tyckte att hon ciatat "varit utsatt för mordförsök nästan
    - Känner du oro för nästa besök?
    - Nej för nu åker du ut om de inte är vaccinerade."

Det finns mycket känslor i detta.

Oja, och det som sker med vaccinerad personal, det är att man minskar möjligheter att den personalen blir smittade, då vaccinet ger ett skydd mot smitta.

Dock inte alla, men har en tex en grupp vaccinerade som med alpha har en 65-90% skydd mot smitta.
    Så minskar ju risken för denna äldre dam, dock finns ju risken kvar, men i en såpass längre nivå att risken att bli smittad minskar kraftigt.
    Och tyvärr kommer det finans exempel där det sker ändå, men det är ju vad ett inte fullständigt skydd mot smitta betyder.

Risken finns att någon kommer in och kapar diskussionen här, och sen hävdar ett svartvitt argument.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Ess skrev 2021-09-16 19:58:16 följande:
    Han är inte rädd för sin egen skull, de har också varit ute och rört sig hela tiden, och barnen brukar gå hem till dem efter skolan och på håltimmar ibland.
    Jag har umgåtts med både dem och min mormor hela tiden.

Jag har inte brytt mig om att ta antikroppstest. Har aldrig brytt mig i fall jag blir sjuk eller inte, ser det inte som någon stor grej.

Inte jag heller, har aldrig varit en som brytt sig som så om det att bli sjuk eller ta antikroppstester.
    Dock har jag alltid följd rekommendationerna, aldrig gjort en sak av det när jag är ute.
    Alltid hållit avstånd, och nu senaste när man fortsatt samma, så blir en del förvånade att man inte bara kommer och är som en "bulldozer".
    Umgåtts med mina föräldrar som är gamla, dock ute och hjälpt till i trädgården.
    Och när vi sen var vaccinerade, så umgåtts även i deras hus lite och haft kalas med andra släktingar.
    Och vi även sagt att vi ska känna efter FÖRE.

Sen under jul så har jag avstått gå dit, pga jag tyckte det var inte speciellt begåvat att samlas just då.
    De andra gjorde och ingen smitta, som det spelar roll för det beslutet.

Ess skrev 2021-09-16 20:07:37 följande:
    De är vuxna och bestämmer själv vem de vill umgås med. Alla ser inte isolering och ett längre liv som något meningsfullt,

Det finns mer sätt att umgås är ansikte mot ansikte, och det är vad jag har kört rätt länge nu.
    Och i alla fall funkat bra här för mig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Ess skrev 2021-09-16 23:07:43 följande:
    Inte för tex min mormor som är riktigt gammal, det är ansikte mot ansikte som gäller.
    Bra att inget skedde där, och jag förstår att din mormor vill ha den kontakten.
  • klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-09-17 08:49:02 följande:
    Det har iaf gjort det väldigt lätt att vända folk mot varandra, att skapa misstänksamhet och hat.

Det är knappast hälsosamt för samhället heller, känns som det kommer ta lång tid att komma ur, även den dagen WHO säger att pandemin är över.

Inget jag ser på annat ställe än detta och liknande.
    I den verkliga världen så verkar det vara precis tvärtom, ja, i alla fall där jag rör mig.
    Så andra kanske kan berätta vart detta kommer ifrån, för detta är inget jag direkt sett mer än här.

En pandemi är VERKLIGEN inte hälsosamt för ett samhälle, vaccination har visat sig vara just för folkhälsan och hur vi ser alla siffror rullar upp sig.

Anonym (Gravid) skrev 2021-09-17 08:55:50 följande:
    Låter helt logiskt för mig givet den extrema press i samhället som nu finns på att vaccinera sig. Gör man inte det är man i måmgas ögon inte värd vatten, är en foliehatt som går in för att ha ihjäl andra, som inte borde få vård, inte borde få delta i samhället. Borde kanske bli av med jobbet. Är ett avskum, idiot, egoist, och konspirationsteoretiker utan verklighetskoppling.

Det är ett tryck som är otroligt. Det finns en frihet att välja men att mötas av ovanstående varenda minut gör att frivilligheten nöts ned.

Det här är något jag tänker på - om det visar sig att någon fått skador i framtiden, kommer man hävda (som du gör) att vadå, det var helt frivilligt ju? Trots att alla stod runt och ropade på personen att vaccinera sig.

Har själv valt att vaccinera mig, för mig såg jag (och bedömde tillslut) att riskerna med covid var små men olustiga, och jag vill minska risken för de äldre kring mig. Men trycket för den som vill välja något annat är extremt nu.

Många har inga bra anledningar i att inte vaccinera sig ens, så det är där man för börja.
    För när vi lyfter blicken och tittar på fakta som trillar in om vaccineringen, så är det överväldigande positivt för folkhälsan.
    Så extremt överväldigande att det blir nästa lite komiskt.

Sen kommer vi till din oro, ja, den har varit befogad.
    Men med Karin på FHM pratade om detta häromdagen och att man har flera på IVA som är gravida.
    Och även nått dödsfall, så det får dig att bestämma att INTE ta vaccinet.
    Eller vad är det som händer nu, svårt och förstå att när fakta trillar in så är det inte intressant längre?

• klyban
    Ess skrev 2021-09-17 11:17:43 följande:
    Jag har också följt rekommendationerna och hållt avstånd till andra, gör fortfarande.

Det är svårare idag när vi har en hel del som bara går utan ta den hänsynen, det är annars inte svårt och visa den hänsynen, så kanske de inte bryr sig?

• klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-09-17 11:54:03 följande:
    Du vet väl inte om jag är vaccinerad? (För kännedom: det är jag nu.)

Och jag pratar om frivilligheten vi har i landet. Du svarar som vanligt på något annat för stt vilseleda debatten.

Du var inte det innan, och därför skrev jag det.

Vad betyder ens frivilligt och om de som struntar i fakta och den övertydliga också?

Igen säger du saker som inte stämmer i vår diskussion och vilseleda debatten, och sist var det annat du sade.
    Varför säger du dom sakerna, för det du säger nu är diskussioner som varit mot antivaccers och inte du deltagit i.

• klyban

Var ute en sväng idag, och insåg snabbt att mer och mer skiter i att visa hänsyn i handeln.

• klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-09-17 14:58:25 följande:
    Du är fel person att anklaga andra för att vilseleda debatten. Tala om att kasta sten i glashus.

Vad menar du ens med ...om de som struntar i fakta och den övertydliga också?...

Anklaga dig vilseleda debatten?, nu pratar du bara mer och mer konstigt.

DU är konstig nu, du pratade aldrig så här innan, och vi har aldrig haft en enda dispyt.
    Jag är perpelxad över ditt agerande nu.

Ess skrev 2021-09-17 13:51:49 följande:
    Jag håller avstånd, men väljer andra att klättra på ryggen på mig så får de göra det.

Inte här, och har aldrig varit okey för mig att någon gör, varken före, under eller efter COVID-19.

Idag tog jag en sväng till systemet för en coq au vin matlagning, sicket jävla kackalorum det var där, ingen följde de instruktionerna systembolaget hade satt upp.

• klyban

Det är trots allt tusentals som vågars sig på ta vaccinen fortfarande, och det saktat ned en hel del.
    Men vi är inte ens nära Israels stopp i vaccinering, det verkar som där i Israel att de är helt OMÖJLIGT att nå ens 67%, men kanske om par månader de gör.
    Världen ~5,86MILJARDER doser givna.

Och detta är hur många som vågat sig på ta vaccinen i Sverige:
    Antalet doser givna:
    2021-09-17 13 403 0760
    Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-09-17 7 070 462 82,8%
    Antalet personer som fått två:
    2021-09-17 6 332 614 74,1%

• klyban
    ds3 skrev 2021-09-17 21:34:46 följande:
    Ni som är immuna mot vinterkräksjukan och vaccinerat er mot covid har ni fått starka biverkningar?
    Har 3 st i min närheten som aldrig får vinterkräksjukan och alla 3 fick rätt starka biverkningar, typ hemmaliggande i några dagar. Dessa 3 är dom enda i min närhet som fått starka biverkningar.

Obs detta är ingen fakta eller påstående utan en fråga av nyfiket, kan mycket väl vara en ren tillfällighet.

De som är immuna mot  calici, norovirus och sapovirus, där säger man endast 10% har en immunitet för dessa.
    Och det är många som aldrig får dessa virus, då de ALDRIG träffar på miljöer som de ens kan smittas.
    Nu är jag ingen som är en måttstock för detta, dock så efter barnen har växt upp, så har jag inte haft vinterkräksjukan en gång efter detta.

Så frågan som är större, hur vet du att de är immuna för dessa virus?
    Och vad är en stark biverkning här, för vi vet att svår biverkning är har så galet låg prevalens att det är mot en omöjlighet att ens träffa en, och tre, det låter som du breder på för vad?

Sen är frågan du ställer intressant, men vad är en stark biverkning, är det en som skadar och dödar dig?
    Eller en som varar i nån dag och sen är borta?

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?