• klyban

Vågar ni vaccinera er mot covid?

EpicF skrev 2021-09-10 19:05:29 följande:
    Du kan börja att svara på dem inläggen som är till dig.

Du glömde igen berätta vad det är jag ska svara på sakligt.
    Och det jag citerade av dig, det fanns precis INGENTING att svara på sakligt där.
    Så kommer det ta lång tid på vad jag ska svar på sakligt?

Dock vet vi att Norrbotten berättar om sina ~4000 rutinmässigt inställa operationer att många IVA-fall aldrig kommit till IVA pga dessa inställda.
    Så där vet vi att dina random inställda operationer, inte ens kommer nära det som nu skett under pandemin.

Men jag och som alla andra i tråden vet att inget svar någonsin kommer och av beprövad erfarenhet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-09-10 20:15:10 följande:
    DEM INLÄGGEN SOM ÄR TILL DIG. Hur kunde du missat det? Det var det enda som stod i inlägget.

Många av inläggen du citerade var inte till dig. Handlade inte om dig. Var inte frågor du kunde svara på.

Vad Norrbotten (för att vara helt korrekt; Region Norbotten) berättar är totalt irrelevant. Det är väl rätt självklart att iva-fall som inte existerar aldrig kommer till iva... hade varit väldigt udda om de gjorde det.

Mina random inställda operationer? Där jag jobbar har det varit rutinmässiga inställda operationer (observera, inte random utan rutinmässiga inställda) operationer I mer än två år pga personal- och platsbrist. Inte pga pandemin.

Norrbotten BEKRÄFTADE det vi pratade om innan och de rutinmässigt inställda operationer är många och att de genererar IVA-fall det vet vi redan.
    Och det är bara en gren inom sjukvården som genererar IVA-fall.

Nej, det finns inget som liknar den rutinmässigt inställda vården och Norrbotten ha berättar för oss ALLA att du har fel igen, precis som med vattkoppor.

Det finns inte nått och svara i NÅGOT av dessa inlägg jag citerade, det är helt kliniskt rent ifrån saklighet.
    SÅ varför glömde du av att berätta vad för sakligt det var som skulle svars på, kanske du inte vill ha svar med tanke på du vägrar igen och berättar sakligt vad det är.

Anonym (Moa) skrev 2021-09-11 09:00:09 följande:
    Är det någon i denna tråd som påstått att alla kirurgfall leder till en plats på IVA?

Jag undrar lite hur du läser.

Tror du att han inbillar sig det?  Förvånad
    Det vore galet om det är så, riktigt RIKTIGT galet.
    Det finns säkert statistik på detta, och på dessa 4000 i Norrbotten, så genererar det en mindre procentsats och just dessa rutinmässigt inställda operationer pga pandemin.
    Men det finns inte en chans att en utbildad inom sjukvård och omsorg OCH påstå sig ha jobbat på IVA och tror att 4000 av dessa operationer skulle leda till 4000 IVA-patienter.

Det har jag väldigt svårt och tro han tror, men om han gör, så är det lätt skrämmande den okunskapen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Y) skrev 2021-09-11 14:11:23 följande:
    Efter att jag nu fått svar på mina tester och allt såg normalt ut så ska det vara ok att jag tar vaccinet, jag har verkligen läst och funderat och det lutar åt att jag tar vaccinet, men jag är fortfarande rädd för biverkningar. Särskilt då jag har problem med oregelbunden hjärtrytm och är rädd att det ska bli värre. Alltså jag blir knäpp på detta, jag är verkligen rädd. Jag fattar inte riktigt varför för jag har tagit massa andra vaccin. Jag är lika rädd att bli sjuk i Covid så det har inget med att göra att jag inte tror på sjukdomen. Men jag har läst om alla biverkningar och är rädd helt enkelt.

Ser den stressen du har, försök och slappna av lite och ta ett steg tillbaka.
    För nu känns det där som att du hetsar upp dig själv, och den stora oron kan du vara utan.

De svåra biverkningarna har en sjukt låg prevalens, försök att ta in den delen, så kanske det blir enklare för dig.

Och ja, COVID-19 kan ge dig skador som verkar vara varaktiga för vissa, senaste jag hörde så hade man redan diagnostiserat 25000 med postcovid.
    Jag gissar det har ökat med 10-20000 till vid detta tillfälle, men såklart semester också, hur som helst de ökar kraftigt.

Vi får se om du vågar dig på ta vaccinet, men sök tröst att du inte är den enda som vågat sig på ta en dis, för det är 13138198 doser givna som de vågat sig på att ta.
  • klyban
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-11 20:14:24 följande:
    Studie: Ovaccinerade löper elva gånger högre risk att dö i covid-19
    UPPDATERAD IDAG 19:16PUBLICERAD IDAG 19:12

Igår publicerade den amerikanska Folkhälsomyndigheten CDC tre studier om covidvaccinernas effektivitet.

En av studierna har gått igenom mer än 600 000 smittfall i USA mellan april och juli i år, alltså under den period när deltavarianten tog över.

Studien visar att ovaccinerade löper 4,5 gånger högre risk att smittas av covid-19 än vaccinerade. De har också 10 gånger högre risk att läggas in på sjukhus och 11 gånger högre risk att dö.

www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-ovaccinerad...
    Såg detta med, och detta bara fortsätter berättar och hugger in i sten hur satans effektivt vaccinet är.
  • klyban
    Anonym (Vill vänta) skrev 2021-09-12 14:42:24 följande:
    Uppdatering, är nu fullvaccinerad. Förra gången jag skrev hade jag blivit bombarderad med desinformation från en hysterisk släkting, men det visade sig att hen snackar en massa skit, inte bryr sig om forskning eller nyheter så länge dom inte sänds av nån suspekt läkare på Swebbtv.
    Blev dessutom av med symtom på långtidscovid när jag vaccinerade mig, precis som jag läst att fler blivit.

Har du nått mer om detta?
    För det är ju mycket intressant om det är så, för då har vi ett vaccin som också går över till en medicin mot postcovid.
    Men antivaccers har dock berättat att de inte ska ta vaccin, så de får leva med sin postcovid.

Hur lång tid tog det innan postcovid symtomer började försvinna för dig?

• klyban
    Anonym (Vill vänta) skrev 2021-09-13 09:29:14 följande:
    Det gick snabbt, några få dagar. Och då har jag levt med enorm trötthet mitt på dagen och hjärndimma sedan Juni 2020 efter att antagligen haft Covid under våren -20. Det var ju innan man fick/kunde testa sig. Jag hade andningssvårigheter i 2 veckor men fick inte komma in och kolla upp det eftersom jag kunde prata i telefonen när jag ringde.

Det måste varit skönt och bli av med det.
    Dock otroligt bra att vaccinet även kan fungera på postcovid, för det låter inte alls roligt att få.

• klyban
    Anonym (Vill vänta) skrev 2021-09-13 09:38:43 följande:
    Alltså jag kan ju inte bevisa den kopplingen men absolut, det var väldigt skönt. Jag trodde jag höll på att bli dement. Har läst några artiklar om det, någon annan länkade här i tråden. Och så skönt att jag slutade att lyssna på min släkting som bombarderade mig med skräckpropaganda. Jag har sett nu att inget av hennes argument håller, men det är som att prata med en vägg som andra som känner henne säger. Hon påstår att hon inte alls bara lyssnar på Swebb-tv, utan lyssnar på alla forskare men det stämmer inte för hon är helt ointresserad av de artiklar jag skickar till henne med forskning och forskare som uttalar sig.

Jag vet inte varför folk lyssnar på saker som inte existerar och sen försöker övertyga resten av världen om att det existerar.
    Jag skyller lite på internet och att en del inte riktigt förstår att man måste ha källkritik.
    Men det är svårt och ha källkritik om man inte har kunskaper nog för bedöma vad som är vad.

Om jag vore du skulle du sluta prata om alla hennes konspirationer, för du kommer aldrig någonstans med dom tyvärr.
    Det jobbiga med såna är att de är på ett uppdrag där de även ska omvända resten av världen.

Ser också du har utvecklats i ämnet, vid vilken punkt skedde detta, lite före din vaccination eller efter?
    Du vart ju lite sur på mig där ovan Flört

När det kommer till folk som har alternativa faktan och alternativa källor och där dom inte bryr sig om nått annat än konspirationen.
    Så väljer jag i IRL gå åt andra hållet, för engagera sig i den diskussion är tyvärr fruktlöst och när man kommer till dessa som inte bryr sig om fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus och följa diskussionens grunder att VILJA komma fram till något.
    Nu är du kanske i en sådan situation med denna person att du inte kan avsluta kontakten bara, vilket gör det jobbigt om det är så.

Jaja, bra du vågade på dig ta vaccinet, visste inte ens om denna för ett par dagar sedan att vaccinet hjälper emot postcovid.
    Så tack för informationen och även moa som lade till mer av samma.

• klyban
    Ess skrev 2021-09-13 13:27:59 följande:
    Första sprutan tagen.
    Kan berätta att det med magneten man läser om, inte fungerar. Provade tre olika, men ingen fastnade.
    Varför?
    Du har ju antivaccat länge.
    Pentra skrev 2021-09-13 14:07:43 följande:
    Efter att ha informerats via ett stort informationscentrum i Schweiz sedan över 20 år, sett och lyssnat på Öystein Rönnes, Lars Berns och Ulf Bejerstrands kanaler samt läst och lyssnat på uncutnews.ch m.fl., och fortfarande gör; och dessutom sett vad som drabbat både nära, vänner och obekanta; så kommer jag absolut INTE att ta det sk. vaccinet (biovapnet/giftet). ... Mvh, Pentra
    Nä, så är det inte alls.

• klyban
    Ess skrev 2021-09-13 15:11:51 följande:
    Min farsa övertalade mig, han var helt övertygad om att jag dör om jag inte skulle tagit det,
    Själv ser jag fortfarande ingen större mening med att ta det, men han blev lugn i alla fall.

Okey, hur känner du inför att ha tagit det nu?
    Är du en riskgrupp?
    Vad för biverkningar fick du och vilket vaccin fick du?
    Min näsa beter sig konstigt stundtals fortfarande,och bara rinner och blir täppt stundtals och korta stunder och utan anledning som jag uppfattar det.

Hörde i USA så var 78% överviktiga som har dött och som man konstaterat ha dött av COVID-19.
    Det är mycket anmärkningsvärt det är så OTROLIGT stor andel överviktiga som dör av COVID-19

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-09-13 16:37:17 följande:
    Varför är det mycket anmärkningsvärt?

Är det inte anmärkningsvärt att så många överviktiga som 78% som dör och är överviktiga i USA?
    Så varför är det inte av stor betydelse och inte anmärkningsvärt för?

Ess skrev 2021-09-13 18:20:31 följande:
    Jag känner väl inget speciellt sådär.
    Ingen riskgrupp.
    Ännu så länge känner jag inga biverkningar. Jag var bara tvungen att prova magneterna. Jag får väl se om det dyker upp något, uppdaterar i så fall.

Som de flesta som jag känner till.

Detta med magneter är bara galet.

Ess skrev 2021-09-13 18:21:22 följande:
    Pfizers vaccin

Samma här!

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?