• klyban

Vågar ni vaccinera er mot covid?

AndreaBD skrev 2021-09-10 09:56:21 följande:
    Vet inte om jag förstår dig rätt där, du tycker det är konstigt att man tänker allt eller inget? Jag tror det är som påven sa, en felaktig definition av immunitet. Epic tror att immunitet är något konstant, att människan är immun livet ut då. Därför tror hon ingen är immun, för att vaccinationen lär bara skydda från smitta i högst något år kanske. 

Dock förstår jag inte heller resonemanget att fler än förväntat skulle bli sjuka och att det skulle bero på icke-immunitet. Iofs. immuniteten är lägre än förväntat. Men det är pga delta-varianten. 

Jag står på den punkten där procentsatsen definierar nivån av immunitet i gruppen, för det är vad procentsatsen berättar för mig och när man diskuterar gruppens möjligheter att skapa immunitet en tidsperiod av ett specifikt vaccin.

Vad man vill ha sagt med detta svartvita vet jag inte, för detta berättar inget annat än 100% eller 0%.
    Och vi vet redan att en del faktiskt blir immuna en tidsperiod, lika så som på en naturlig smitta av COVID-19.
    Och även finns det de som menar på att för en del är det livslångt skydd och då att bli smittad eller att få ett vaccin.
    Den senare här är inte bekräftad på nått sätt och vilket som gäller, men det är frågor som kommer besvaras och vi får vackert vänta tills det sker.

Dock vet vi att de ovaccinerade är de idag som har en gigantiskt överbeläggning på IVA.
    Och man ska ha i åtanke att de ovaccinerade inte heller är så många idag, vilket gör det på IVA än mer anmärkningsvärt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:06:44 följande:
    Jag tycker inte att det är små skillnader på att ge människor råd och rekommendationer och på att införa begränsningar för dem. Det är för mig väldigt stor skillnad och det är det uppenbarligen för myndigheten också. 

Det är inget ovanligt med patogener att man sätter in restriktioner som hindrar rörelsefrihet, och i vissa fall inlåsning.
    Nu kommer inte inlåsning bli aktuellt, men hela registret finns redan på andra patogener.
    Och varför inte det skulle ske och när man sett vaccinets förträfflighet att skydda folk ifrån dö, ja, det är nog naivt och tro man inte funderar på folkhälsan framför individers okunskap.

De för diskussionen, det innebär varken att det sker, eller att det inte ska ske, utan man har diskussionen om detta.

AndreaBD skrev 2021-09-10 10:07:44 följande:
    En fråga: Var fick du dem 13 miljoner ifrån? Sverige har ju bara 10 miljoner invånare.

Doser är 13077350 st, har jag skrivet personer(Det ska alltid vara doser till den siffran), så är det ett syftningsfel på varje ställe i det sammanhanget.

AndreaBD skrev 2021-09-10 10:26:48 följande:
    Och jag ska säga, ärligt, jag förstår inte allt heller. Jag förstår oftast det mesta och framför det stora hela. Jag fokuserar ibland främst på dem bitarna där det finns något som verkar intressant fakta. Och jag har också försökt säga det, men det verkar vara känslig. Det finns strategier. Det finns t.o.m. hjälpmedel. Man kan få sin egen text uppläst.

Men, vill man gärna skriva mycket, så kollar man nog inte så noga, men då är det kanske inte lika viktigt att alla förstår allt. Så, jag har nöjt mig med att faktan oftast stämmer och om det är något som man inte förstår, så kan man ju fråga Klyban. Han förklarar ju faktiskt då.  

Ja, så gott jag kan i alla fall, och sen kör jag gärna en runda till, för det är inte alltid man får rätt ord på sin sak som gör det tydligt.
    Det är därför vi tex frågar epic vad hon menar, men det kommer sällan eller aldrig svar tillbaka.

Och det är nästan 7 miljoner människor som vågat sig på att vaccinen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:11:20 följande:
    Jag säger som AndreaBD sade till Epic; du har ett ansvar för att uttrycka dig begripligt. I den här tråden och i lejonparten av de trådar du medverkar i och tar över är det i stort sett bara AndreaBD som menar sig förstå vad det är du skriver. Det berättar något som du verkligen borde ta till dig. 

Vad är det jag ska vara på här sakligt om vaccinationer?
    Undrar då du glömde av att berätta detta.

Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:15:24 följande:
    Det jag ursprungligen svarade på var klybans inlägg som felaktigt påstod att myndigheten genom Tegnell låtit som om särskilda restriktioner för ovaccinerade krävs ett bra tag till. Så har det verkligen inte låtit.

JA, de diskuterar detta, vad är oklart för dig om de ovaccinerade?
    Du har ju själv läst samma nyhet, men kanske jag ska skriva en roman nästa någon.

• klyban
    AndreaBD skrev 2021-09-10 10:44:08 följande:
    Ahh... okej, 13 miljoner doser. Det känner jag igen.

Jo, jag vet att du förklarar, men ibland tänker jag att det skulle vara enklare för dig med om du hittade ett sätt (och orkade) att dubbelkolla att det är begripligt innan du skickar iväg texten. :) 

Kanske jag borde göra, men vet det inte spelar någon roll för vissa här.
    Men borde tänka mer på såna som dig som vill vara saklig med fakta och annat för uppnå nått.

har du någon koll på andra länders vaccinationer allmänt och om det finns någon som vaccinerat mer än oss, och då tänker jag inte på typ 1%, utan mer tydligt.
    Vet Israel pratade vitt och brett om hur bra deras vaccination var, sen sprang de rätt in i en vägg vid lite över 60%, och sedan dess ökar extremt långsamt.

Världen ~5,6 MILJARDER doser givna, och ~2,31 MILJARDER fullvaccinerade, där kan man inte säga att alla vågat sig på ta vaccinen, då ett visst tvång har förekommit i vissa länder.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:48:21 följande:
    Sådana här svar får jag av klyban. 

Ja, jag undrar fortfarande vad det är för sakligt vi skulle diskutera där, men svaret är att du inte vill berätta detta.

Så vad är det du vill diskutera?
    Det är extremt svårt att diskutera om du inte berättar detta.

Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:47:19 följande:
    Nej, det gör han inte. Han svarar och försöker förklara för dig och möjligen killarna, flaggan och paddan, i den andra tråden - men resten av oss får nöja oss med att få tråd efter tråd förstörd med "glömde du det", "det berättar bla bla bla", "återkom när du vet", "det finns en plan för det så det behöver du inte diskutera", "du har glömt vad du vet, vet vad du glömt av", "fascist", "antivaxxer", "perpluxande fuktiskt", "det är jobbit att ha jätterätt hela tiden" och tusentals andra vansinnigheter. 

Samtidigt är det också så att när du och klyban och några andra (av de vettiga människorna till exempel M) gör gemensam sak här i tråden för att få bukt med Epics märkligheter så är det INTE mobbing - inte ens när du skriver om Epics trasiga skriftspråk och uppmanar henne att ta ansvar för att uttrycka sig begripligt. Det är heller inte mobbing när du påtalat att hon håller monolog och liknande. 

När jag och andra gör samma sak med klyban, som jag och andra tycker är helt obegriplig och dessutom verkligen saboterar diskussioner så blir jag och andra avstängda i dagar. 

Kan du verkligen inte se detta? 

Är väldigt mer osäker på vad detta inlägg har med våga sig på att ta vaccinen och göra, vet du?

Att upprepa fakta om vaccinationen och dess ämne, det kan aldrig vara ett saboterande av tråden.
    Utan det är en påminnelse om fakta en del inte vill veta av, och denna nivå av immunitet på gruppen som vågat sig på ta vaccin är en som behövs upprepas ofta.
    För vi slutar än idag på 0% och 100% och svartvita påståenden.

• klyban
    EpicF skrev 2021-09-10 10:51:11 följande:
    Om man inte kan läsa svart på vitt vad som står då får man låta bli att läsa och att kommentera

Som med vattkoppor eller alla som vågat sig på ta vaccinen?
    Eller kanske att de rutinmässiga operationer i Norrbotten allena är ~4000, skedde det med random inställda operationer i Norrbotten innan menar du?
    Nådde det då också så många som att det var ~4000 i kön? Tomte

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:53:58 följande:
    Men det finns inga i den här tråden som har så svårt för att både läsa och skriva som du och klyban och ändå är ni de två ivrigaste och mest frekventa postarna? 

Vad är det du undrar sakligt  och om ämnet om som vi pratar om?
    För du glömde av vad det är.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-09-10 10:59:48 följande:
    Men herregud, jag skiter väl i om han är trevlig! Det jag invänder emot är att han skriver en massa obegripligt skit, missförstår andras inlägg, inte klarar av att skilja på begreppen, läser fel, skriver ännu värre men ändå envisas med att översvämma alla trådar han deltar i med inlägg i vilka han menar sig vara en auktoritet i ämnet när det de facto inte ens går att skilja ut vilka av hans inlägg som hör till vilket ämne - alla är nämligen exakt likadana. 

Whatever. För min del tycker jag att de är lika jobbiga båda två. 

Det är sakligheten som är auktoriteten, kuriosan behövs inte svaras på.

EpicF skrev 2021-09-10 11:11:19 följande:
    Vad är egentligen Ditt problem?

Jag har inget problem att man rutinmässigt inte opererat en hel drös av saker och skapat gigantiska vårdköer.
    Du vet dom som du förnekade och trodde var lika eller samma som före pandemin och som aldrig drog upp enbart ~4000 i en vårdskuld.

Så mitt problem är, varför ger du desinformation för, och på något vi vet nu med Norrbotten inte ens stämmer, men fast kanske din åsikt betyder mer än Region Norrbottens FAKTA om vårdskulden på ~4000st operationer.

EpicF skrev 2021-09-10 11:11:51 följande:
    Det visar tydligt att det finns.

Vad finns och om de som vågat sig på ta vaccinen, du glömde av att berätta det.

Är vi i den ABSOLUTA toppen i världen på att våga sig på ta vaccinen?
    Återkommer senare med de so vågat sig på att ta sedan senaste rapporteringen.

Men det har sakat ned betänkligt på dos ett, men det kan vara för man är på dos två på så många fortfarande.
    Även är det intressant att argument som haglade ned av klustret innan och att vi aldrig skulle hinnan med att vaccinera, ja, se vad som skedde när väl leveranserna kom in och man kunde spruta vaccin i våra armarna än luft och inget.

• klyban
    EpicF skrev 2021-09-10 13:39:50 följande:
    Vad är ditt problem?

Hade du hängt med i diskussionen hade du vetat. Men det är folk som inte kan läsa.

Jag har inget problem, då fakta stödjer mig och de rutinmässigt inställda operationer har skapat en gigantiskt vårdkö, och att dessa operationer genererar IVA-fall som nu under COVID-19 de sluppit.
    Och sen har du andra grenar inom sjukvården som generera IVA-fall, som vissa är också inställda rutinmässigt.
    Det är jobbigt och ha rätt och när du aldrig erkänner du har fel, som på vattkoppor.

Vad jag hade vetat, ja, jag har inte gått på djupet i hur andra länder har lyckats med sina vaccinationer.
    Det är därför frågan ställs, dock står du där med inget svar på frågan.

Här har vi purfärska siffror på de som vågat sig på ta vaccinen.
    Antalet doser givna:
    2021-09-10 13 138 198
    Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-09-10 7 006 231 82,0%
    Antalet personer som fått två:
    2021-09-10 6 131 967 71,8%

• klyban
    EpicF skrev 2021-09-10 08:52:39 följande:
    Flora? Vad är flora?
    Jag har edan förklarat vad som ska stå.
    EpicF skrev 2021-09-10 10:44:12 följande:
    Nej, det kan inte tolkas på många olika sätt.
    EpicF skrev 2021-09-10 10:51:11 följande:
    Om man inte kan läsa svart på vitt vad som står då får man låta bli att läsa och att kommentera
    EpicF skrev 2021-09-10 11:11:19 följande:
    Vad är egentligen Ditt problem?
    EpicF skrev 2021-09-10 11:12:31 följande:
    Nej, det måste den inte. Står det svart på vitt så behövs ingen tolkning.
    EpicF skrev 2021-09-10 11:23:48 följande:
    En till som inte heller kan läsa.
    EpicF skrev 2021-09-10 13:37:06 följande:
    Att folk har problem med läsförståelsen är inte mitt problem.
    EpicF skrev 2021-09-10 13:39:50 följande:
    Vad är ditt problem?

Hade du hängt med i diskussionen hade du vetat. Men det är folk som inte kan läsa.
    EpicF skrev 2021-09-10 15:01:27 följande:
    Du ser direkt? Men missar alla de som faktiskt uppvisar problem med läsförståelsen....
    EpicF skrev 2021-09-10 18:57:03 följande:
    Vad är det som gör att du har så svårt att svara på enkla inlägg?

Vad i dessa inlägg är det för nått sakligt du vill jag ska svara på?
    Är det något du kan utveckla, så jag vet vad det är som har med att våga sig på att ta vaccinen och göra.

Norrbotten berättar med all tydlighet att de rutininställda operationerna har varit väldigt många och att du hade fel.
    För 4000st operationer står i kö nu och pga pandemin gjort så man ställt in rutinmässigt och massiva antal.

Så vad är det för enkla svar du önskar, för du glömde av att berätta detta i det sista inlägget och dessa enkla inlägg.(Dina ord.)

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?