Vågar ni vaccinera er mot covid?
Dock förstår jag inte heller resonemanget att fler än förväntat skulle bli sjuka och att det skulle bero på icke-immunitet. Iofs. immuniteten är lägre än förväntat. Men det är pga delta-varianten.
Jag står på den punkten där procentsatsen definierar nivån av immunitet i gruppen, för det är vad procentsatsen berättar för mig och när man diskuterar gruppens möjligheter att skapa immunitet en tidsperiod av ett specifikt vaccin.
Vad man vill ha sagt med detta svartvita vet jag inte, för detta berättar inget annat än 100% eller 0%.
Och vi vet redan att en del faktiskt blir immuna en tidsperiod, lika så som på en naturlig smitta av COVID-19.
Och även finns det de som menar på att för en del är det livslångt skydd och då att bli smittad eller att få ett vaccin.
Den senare här är inte bekräftad på nått sätt och vilket som gäller, men det är frågor som kommer besvaras och vi får vackert vänta tills det sker.
Dock vet vi att de ovaccinerade är de idag som har en gigantiskt överbeläggning på IVA.
Och man ska ha i åtanke att de ovaccinerade inte heller är så många idag, vilket gör det på IVA än mer anmärkningsvärt.