Casper9 skrev 2021-05-08 07:04:40 följande:
AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.
Om vi bortser från AA nu... brukar sektmedlemmar själva tycka att de är med i en sekt?
Jag anser att inställningen att AA är den enda rätta vägen, att de som ej blir nyktra med hjälp av AA är omotiverade och inte minst den aggressivitet man möts av om man INTE ställer sig bakom AAs ideologi (som vi sett tydligt i denna tråd) ÄR sektliknande. Det är min åsikt som är baserat på många års erfarenhet och kunskap om AA. Nej jag har inte själv varit med i AA i den bemärkelsen att jag behövt hjälp för egna missbruksproblem. Däremot har jag jobbat med dom i 20 år. Beviljat behandlingar, varit på oräkneligt antal informationsmöten i både öppenvården och på behandlingshem, suttit med på öppna möten etc etc etc. Jag kan AA och dess ideologi innifrån och ut.
De har gjort ett enormt värdefull arbete för att hjälpa många till nykterhet, men återigen, det jag säger är att de är inte för alla. Jag tillhör en av dom som inte skulle passa för ideologin.
De som det funkar för är ju kanon, värre har det varit för dom där metoden inte passar. Där är det mer regel än undantag att vederbörande stämplas som omotiverad och därmed skuldbeläggs. Man vill inom rörelsen tro att AA är frälsningen, den enda sanna lösningen för alla. Det är DEN delen jag anser är sektliknande.