Inlägg från: Anonym (Oklart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oklart)

Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?

Nja!

Jag skulle självklart inte skaffat barn med en människa som drack för mycket alkohol och där jag såg att detta var ett problem.

Sen är det ju verkligen en helt annan sak att aktivt vilja ha barn med någon som tidigare druckit och sökt hjälp och slutat. Beroende på hur det tidigare missbruket såg ut kanske detta är mer "säkert" än någon som faktiskt har ett riskfyllt drickande, men som tror att det aldrig händer den.....

Man försöker ju få barn med en människa och mindre bra delar står förstås ej högt i kurs. MEN det är ju inte så att man beställer ett barn utan allt det som kan vara problem, utan man får ju på något sätt hitta en tillräckligt bra partner.

Nu vill inte jag ha fler barn, så då är detta lätt att svara på frågan ... Nej.

Hade jag velat ha barn och det hade varit en fantastisk och nykter människa som tidigare haft problem. Visst, kanske. Jag hade nog vågat, eftersom jag är ett pucko och naiv!

• Anonym (Oklart)
    Casper9 skrev 2021-05-08 07:04:40 följande:

AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.

Jo, vissa AA-grupper är sektliknande, eller upplevs så av oss som inte är med. Du har ju knappast varit med i ALLA lokala grupper.

Jag blev inbjuden en gång till en grupp, startad i AAs anda, som uppenbarligen var rätt nära att vara en sekt, eller bli det. Detta var utifrån en annan 12-stegs grupp och det finns fog för att hävda att AA är sektliknande.

Sen är inte AA en sekt, men det finns drag i filosofin och uppbyggnaden som både kan vara väldigt positivt och delar som kan spåra ur till sektliknande grupper. Strukturen kommer från programmet och man behöver få lov att tycka detta, trots att du har andra erfarenheter.
Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?