Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?
Sektliknande? Du har ingen aning om vad AA är för ngt hör jag.
AA räddar liv, men ger även utrymme för sektliknande strömningar då grupperna är självstyrande, som du förstås vet. "Vi har inga ledare", men oj vad många informella ledare. Gubbs med "know-it-all" - attityder. Jag är kvinna med 26 års nykterhet och det är 33 år sedan jag var på mitt första möte, som ung tonåring i en anhöriggrupp. Mina sämsta erfarenheter är i grupper som domineras av världsmästarmän som inte ens kan följa principerna utan ger halvt inlindad och förnöjt skrockande feed-back när de inte håller med andras delningar. De använder sin tid som nykter och AA-gruppen för sitt behov att sätta sig på andra genom dylika beteenden, gärna kryddat med historier om hur de lurade (de korkade, medberoende) frun och ungarna och drack sprit med sugrör ur nedgrävda flaskor i trädgårdslandet. Sämst är det när de använder sig av VBA och ACOA-grupper för att ragga på unga, ledsna tjejer. Börjar med att låna ut lite litteratur och så där.. Så grupper är som sagt väldigt olika, men tyvärr är istället många män sig lika. Knullturister på VBA som går dit under förespeglingen att ta hand om den lilla pojken i sig som växte upp med missbruk. Dessa metoo-män känner alla icke nykomlingar till.
AA:s och NA:s dominans som referens i den organiserade beroendevården har tyvärr hållit igen dörren för program där ateister kan känna igen sig. Jag fogade mig motvilligt som ung och "agnostiker av rädsla för högre makter" i den andliga delen av programmet. Men som stark ateist sedan över ett decennium kan jag inte längre gå på AA och NA. Jag har även slutat arbeta som 12-stegsbehandlare, för jag är inte det minsta troende. AA är sprungen ur en kristen rörelse och fungerar för de som i det minsta har något slags barnatro, och utmärkt för alla med en religiös tro, oavsett inriktning. Det funkar betydligt sämre för nya generationer som har en helt konfessionsfri uppfostran och skolgång.