• Anonym (Skulle du?)

Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?

Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist? Fick reda på att min pojkvän tydligen haft problem med alkoholen, gått/går i AA och är nykter sen 1,5 år. Vågar man skaffa barn med en nykter alkoholist? Tänk om han tar ett återfall?

• Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?
  • Tow2Mater
    flodhästena skrev 2021-05-04 20:08:46 följande:
    Men hade du verkligen varit ok med att veta om du blev dödligt sjuk så skulle dina barn inte kunna ha någon trygghet för att deras pappa skulle börja dricka?

Jag hade valt bort båda männen du beskriver och det hade de flesta barn också gjort om dom kunnat, om ens mamma är döende så behöver man sin pappa och trygghet inte någon som söker tröst i flaskan

Alkoholister har alltid någon ursäkt
    Vem ska de barn söka trygghet hos när den mamma som skaffat dem själv på klinik dör?
  • Anonym (Aldrig)

Jag skulle inte ens vara tillsammans med någon som varit alkoholist. Det känns svårt eftersom jag precis som de flesta andra umgås i kretsar där alkohol förekommer så det blir en hel del frestelser. Min erfarenhet är att de som varit alkoholister är väldigt själviska och egocentrerade också även när de slutat dricka. 

• Anonym (Aldrig)
    Tow2Mater skrev 2021-05-05 01:30:04 följande:
    Vem ska de barn söka trygghet hos när den mamma som skaffat dem själv på klinik dör?
    Släktingar. Det är i princip omöjligt att bli av med vårdnaden, barnen måste alltså stanna hos sin alkoholiserade pappa, finns ingen sådan kan barnet flytta till den bäst lämpade släktingen. Helt andra krav ställs av socialen i det läget.  
  • Anonym (Aldrig)
    Kexsmula skrev 2021-05-04 11:22:43 följande:

Jag har så svårt att först att folk stämplar fd missbrukare som opålitliga andra klassens medborgare som man absolut inte kan vara tillsammans eller bilda familj med. Någon skrev att de i så fall skulle varit tvungna att vara nyktra i 10 år och nästan alla är överens om att 1,5 år är för lite. Herregud, 1,5 år är en bragd! Det är oerhört svårt att vara nykter/fri från missbruk i ett helt år eller längre och det är bannemig kanonbra och min erfarenhet är att kan man vara fri från sitt missbruk så länge kan man vara det för alltid. Visst hör återfall till, men ska man inte bilda familj bara för att man riskerar att personen ifråga kanske tar ett återfall om två år?

Jag har sett ?vanliga? människor bli så fulla på högtider att de spyr och inte kan ta hand om sig själva, då är det en ?olycka? medan om en fd missbrukare tar ett återfall (vilket de ofta gör i smyg så att ingen ser eller lider av det) är det katastrof? Give me a break.

TS: Är han en fin människa med bra egenskaper som du älskar? Go for it! Är själv fd missbrukare, dock inte alkohol utan oxycontin, och har idag man och två fantastiska barn. Har inte rört en opiat på 5 år snart (med undantag det jag fick på sjukhuset efter andra kejsarsnittet). Har absolut inget sug efter det.

Du sätter fingret på problemet väldigt bra. Det är en bragd att vara nykter i 1 1/2 år och det är svårt att inte få ett återfall. Det är just det som inte fungerar när man har barn. Ett barn kommer bo hemma minst i 18-19 år. Det finns inget som säger att alkoholisten kommer sluta dricka igen eller klara så länge som ett helt år nästa gång (som du säger är det en bragd) En alkoholist dricker oftast inte bara vid ett tillfälle när han/hon får ett återfall. Barnen kommer få men för livet och de flesta vill inte utsätta sina barn för det.

• Guldnovan
    Anonym (Aldrig) skrev 2021-05-05 08:02:05 följande:

Du sätter fingret på problemet väldigt bra. Det är en bragd att vara nykter i 1 1/2 år och det är svårt att inte få ett återfall. Det är just det som inte fungerar när man har barn. Ett barn kommer bo hemma minst i 18-19 år. Det finns inget som säger att alkoholisten kommer sluta dricka igen eller klara så länge som ett helt år nästa gång (som du säger är det en bragd) En alkoholist dricker oftast inte bara vid ett tillfälle när han/hon får ett återfall. Barnen kommer få men för livet och de flesta vill inte utsätta sina barn för det.

Tar ett återfall....det är inget man får!
  • Anonym (Aldrig)
    Guldnovan skrev 2021-05-05 09:07:25 följande:
    Tar ett återfall....det är inget man får!
    Varför känner du ett behov av att märka ord? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 14:05:54 följande:
    Som alla andra droger så påverkar känslor, många börjar dricka igen för att livet känns hopplöst, men har de något att se fram emot och lever ett vanligt svenssonliv är faktiskt chansen mindre än om man är hemlös och bor på gatan. Sen är det mycket kopplat till person, och eftersom vi inte känner TS partner kan vi inte dra några slutsatser om hur han är. Själv är jag en sjukhelvetes vinnarskalle och jag ska lyckas med allt jag ger mig in på. Många gånger beror misslyckandet på att man inte vill sluta utan gör det för att man blir tvingad till det. Så det har du ju rätt i.
    Att ha barn innebär ofta en press med mycket hemarbete och ekonomisk press att försörja familjen. Det borde kunna vara tufft för en person med låg stresstålighet och beroendepersonlighet.
    Beroendepersonligheten är ju också ärftlig så barnen har stor risk att drabbas både genetiskt och socialt, miljömässigt. Nej, jag skulle inte vilja ha barn med en nykter alkoholist eller annan missbrukare. 
  • Anonym (Hmm...,,,)

Hur vet du att han är alkoholist? Att han har gått/går på AA möten innebär inte automatiskt att han är alkoholist. Har han fått diagnos? Har ni druckit alkohol tillsammans? Har ni nyss träffats eller träffats öht?

Låter konstigt att inte känna till att ens pojkvän har (?) alkoholproblem om man har kommit så långt som till ett förhållande. Dessutom funderar på barn.

Men svar på din fråga, jag hade inte haft problem med det om mannen valt att vara nykter.

• Anonym (Gravid)

Vill också tillägga att allas missbruk ser olika ut. Alla är inte typiskt A-lagare. Jag är 25 år, fint jobb och arbetar hårt och precis köpt ett hus. Jag klassar mig själv till att definitivt ha haft ett missbruk men det gick aldrig ut över någon annan än att ha slösat dagar på att vara bakis när jag var ledig.

Som sagt, någon som brukar alkohol 6 dagar i veckan eller någon som dricker en gång i veckan men alldeles för mycket? Det är ett missbruk, men anledning till att man dricker är också av stor vikt, olika traumatiska händelser tar lång tid för alla att komma över och skulle säga att sånt missbruk tar längre tid att bli nykter ifrån.

För mig var det så tragiskt att jag bara var uttråkad och inte hade något annat planerat än att pimpla vin och spela datorspel, för att sen somna 07 på morgonen och vara bakis hela dagen efter. Måste jag dricka vin för att spela en lördagkväll? Absolut inte, därför var det relativt enkelt för mig att ta mig ur mitt missbruk. Jag kan dricka alkohol som en normal människa idag, t.ex. vid sociala sammanhang. Det tog ett tag innan jag inte kände att "jag måste ha mer" efter ett glas vin, men man kan komma över det och bli en frisk människa.

Missbruk är inte enbart ärftligt utan kan växa fram hos vilken person som helst som upprepande konsumerar för mycket.

För mig är det ett missbruk att vara ute och festa varje helg och dricka mycket mer än vad man klarar av, att inte kunna känna att "det räcker nu".

• Anonym (Ida)

Svar nej.

Han har en beroendepersonlighet och risken finns att han får återfall eller byter ut alkoholen mot något annat som tex spel. Jag skulle vara orolig över att sitta där som ensamstående i framtiden och riskera att få ta hand om hushåll, barn, räkningar själv. I grunden finns nog annan problematik också som ångest, depression el liknande som gör att han dricker. Det skulle vara ett för tungt bagage för mig att orka med. För mig är det viktigt att den jag kommer skaffa barn med är en stabil person och dessutom är väl alkholism ärftligt?

Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?